• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 11 بهمن 1397
کد مطلب : 46646
+
-

استاندار تهران به همشهری اعلام کرد:

شیوع نگران‌کننده اعتیاد در میان بانوان

استاندار تهران از به‌صدا‌درآمدن زنگ خطر زنانه‌شدن اعتیاد در کشور خبر داد. انوشیروان محسنی بند‌پی‌ در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به افزایش تعداد زنان معتاد در کشور گفت: آمار شیوع‌شناسی اعتیاد در سال94 نشان‌دهنده این موضوع است که 2میلیون و 880هزار نفر مصرف‌کننده مواد‌مخدر در کشور وجود دارد که 5.4درصد این تعداد طی هفته قبل این آمار‌گیری مصرف موادمخدر داشته‌اند.

به گفته استاندار تهران، میزان شیوع مختلف آمار و ارقام اعتیاد متفاوت است اما شیوع آن در 11استان کشور از حد طبیعی و متوسط کشوری بالاتر بوده به همین دلیل تدبیری را اتخاذ کردیم که ما هم نسبت به روش‌های درمانی اعتیاد تجدید‌نظر داشته باشیم و تأکیدمان در این مورد اقدامات پیشگیرانه و نگاه ویژه به شناسایی محل‌های دارای ریسک بالا، حساس‌سازی‌ جامعه نسبت به شیوع اعتیاد، استقرار تیم‌های اجتماع‌محور و توجه به مکان‌هایی که به‌صورت گروهی افراد در آن حضور دارند مثل مدارس، دانشگاه‌ها، کارگاه‌های صنعتی، سربازخانه‌ها و... است.

به گفته محسنی‌بندپی، براساس آمارها شیوع اعتیاد با سن رابطه مستقیمی دارد، به‌گونه‌ای که هر چقدر سن افراد پایین‌تر باشد، شاهد شیوع بیشتر اعتیاد در میان بانوان هستیم و همین مسئله نکته تأسف‌بار ماجراست، به‌گونه‌ای که در میانگین سن 15 تا 35سال به ازای هر 6.6 مرد، یک زن معتاد و در سنین 35 تا 45سال به‌ازای هر 17مرد معتاد، یک زن معتاد وجود دارد. این نتایج حاکی از آن است که اگر رشد اعتیاد زنان را کنترل نکنیم، نقش هم‌افزایی اعتیاد در گروه‌های سنی دیگر را شاهد خواهیم بود.
وی درخصوص مراکز ترک اعتیاد مادر و کودک نیز گفت: برای درمان اعتیاد بانوان مراکزی در کل کشور راه‌اندازی شده که درصدد افزایش تعداد‌ آنها هستیم. تعدادی مرکز هم‌ برای درمان مادر و کودک داریم که در تهران با کمک ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با این مسئله راه‌اندازی شده و در بقیه استان‌های کشور نیز مشابه این مراکز راه‌اندازی می‌شود که امیدواریم این پدیده هرچه زودتر کنترل و مهار شود و در یک زمانبندی مناسب شاهد کاهش آسیب‌ها به‌خصوص اعتیاد در کشور باشیم.
محسنی بندپی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر مسئله پیشگیری، گفت: به همین دلیل معتقدیم اگر آگاه‌سازی‌، حساس‌سازی‌ و ارتقای دانش جامعه را نسبت به مواد تخریبی اعتیاد‌آور داشته باشیم، می‌توانیم بهتر در این زمینه کار کنیم.

استاندار تهران با اشاره به لزوم همکاری بین‌بخشی بین دستگاه‌های مرتبط با موضوع اعتیاد‌ نیز گفت: ما باید درخصوص مسئله اعتیاد عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم و باید بتوانیم از نقشه راه طراحی شده در این رابطه ‌که منتج به شواهد و یافته‌های عینی شده، با کار و انرژی فوق‌العاده و تصمیمات درست و به‌موقع، در راه نجات کشور از مسئله خانمان‌برانداز اعتیاد استفاده کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید