• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 دی 1396
کد مطلب : 4634
+
-

جنجال تعطیلی دولت در آمریکا

 

اختلاف نظر جدی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و هم‌حزبی‌هایش با نمایندگان دمکرات در این کشور،  پس از سال‌ها دوباره موضوع تعطیلی دولت را مطرح کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، دمکرات‌ها به‌خاطر پافشاری مصرانه خود بر تصویب لوایحی مانند داکا (تمدید اقامت افرادی که در کودکی به‌صورت غیرقانونی به آمریکا آمده‌اند) و ادامه اجرای طرح چیپ (بیمه کودکان خانواده‌های کم‌درآمد برای 6سال آینده)، ‌ تصویب بودجه سال جدید آمریکا را از اکتبر عقب انداخته و بارها گفته‌اند تنها درصورتی با کلیات لایحه بودجه موافقت می‌کنند که نظرشان درباره لوایحی که به آنها اشاره شد تأمین شود. سال مالی دولت آمریکا اکتبر است و دولت آمریکا،  چند‌ماه است که با بودجه موقت اموراتش را می‌گذراند. مهلت تمدید بودجه اضطراری،  نیمه شب جمعه در آمریکا به پایان رسید و تا عصر دیروز،  جمهوریخواهان به‌شدت تلاش می‌کردند برای یک‌ماه دیگر،  بودجه اضطراری موقت یکماهه دیگری را در سنا تصویب کنند.

طرح داکا حدود 700هزار مهاجر بدون مدرک را که در کودکی به آمریکا آمده‌اند پوشش می‌دهد. طرح چیپ هم 9میلیون کودک را که والدینشان به اندازه کافی توانایی مالی برای تأمین پوشش بیمه خصوصی ندارند را می‌گیرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که زیر بار نظرات دمکرات‌ها نمی‌رود و آنها را متهم کرده است که برای تأیید بودجه،  گروکشی می‌کنند.

تعطیلی دولت دقیقاً یعنی چه؟

این نخستین بار نیست که موضوع تعطیلی دولت مطرح می‌شود. آخرین بار،  در سال 2013دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما به‌مدت 16رو تعطیل شد. بر این اساس،  بخش‌های عمده دولت ازجمله بخش نظامی،  تعطیل خواهد بود. این یعنی،  نزدیک به 1.3میلیون نیروی نظامی فعال آمریکایی،  بدون پرداخت حقوق مجبور به ادامه کار خود خواهند بود. علاوه بر این،  بخش‌هایی از خدمات درمانی دولتی به بیماران بستری هم دچار اختلال خواهد شد و وزارت امور خارجه خدمات در زمینه صدور ویزا و گذرنامه را به تعویق خواهد انداخت. سازمان ملی کنترل ترافیک هوایی،  سازمان امنیت ملی،  زندان‌های فدرال،  بخش‌هایی از اداره مالیات و حتی برخی از نیروگاه‌های تولید برق هم با قطع بودجه روبه‌رو خواهند شد. تعداد زیادی موزه،  نزدیک به 417پارک ملی و همینطور سواحل عمومی در بخش‌های زیادی از آمریکا هم به همین‌خاطر تعطیل خواهند شد. البته دولت ترامپ گفته است که تلاش می‌کند تا این پارک‌های ملی را با دسترسی محدود، باز نگه دارد.

از آنجا که بودجه شهری در واشنگتن وابسته به بودجه فدرال است،  زندگی مردم تحت‌تأثیر زیادی قرار خواهد گرفت و احتمالا نزدیک به 700هزار نفر از خدمات جمع‌آوری زباله محروم خواهند شد.

در تعطیلی دولت در سال 2013میلادی،  حدود 850هزار کارمند دولت به‌صورت روزانه به مرخصی فرستاده می‌شدند و احتمال می‌رود این بار هم همین تعداد کارمند، به مرخصی اجباری بروند.

این خبر را به اشتراک بگذارید