• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46290
+
-

فینال شگفتی‌ها

فینال شگفتی‌ها

تا همین مرحله از جام ملت‌های آسیا، قطر و امارات موفق به خلق شگفتی‌های بزرگی شده‌اند. کمتر کسی انتظار داشت قطر از کره‌جنوبی و امارات از استرالیا عبور کند، اما 2تیم ظرف چند ساعت، 2نتیجه باورنکردنی به‌دست آوردند تا در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌ها با هم روبه‌رو شوند. قطر برای نخستین‌بار در تاریخ فوتبالش به این مرحله از جام ملت‌ها رسیده و امارات تنها تیم حاضر در نیمه‌نهایی است که 4سال قبل در استرالیا نیز در چنین جایگاهی قرار داشت. صعود هرکدام از این تیم‌ها به فینال جام ملت‌ها، یک شگفتی بزرگ خواهد بود. مسابقه امروز بیشتر از فوتبال، به یک جنگ تمام‌عیار میان 2تیم شباهت دارد.
عنابی‌ها جام ملت‌ها را فوق‌العاده شروع کردند، اما پیروزی‌های پرگل این تیم در 2بازی اول مرحله گروهی، به ضعف لبنان و کره‌شمالی ربط داده می‌شد. عربستان، نخستین آزمون بزرگ تیم فلیکس سانچز بود و قطر، این آزمون را به بهترین شکل پشت سر گذاشت. غلبه بر عربستان نه‌تنها صدرنشینی در جدول گروه را برای قطر مسجل کرد، بلکه مردم این کشور را در یک مسابقه کاملا سیاسی به یک پیروزی غرورآمیز رساند. آنها که از سخت‌ترین مسیر ممکن به نیمه‌نهایی آمدند، پس از شکست‌دادن عربستان با تیم جان‌سخت عراق روبه‌رو شدند و به کمک یک ضربه ایستگاهی، این تیم را از تورنمنت کنار زدند. سپس نوبت به کره‌جنوبی رسید که قربانی انگیزه بالای قطری‌ها شود. این بار هم یک شوت از پشت محوطه، برای پیروزی عنابی‌‌ها کافی بود. سانچز و تیمش از شروع جام حتی یک گل نیز دریافت نکرده‌اند و با 5کلین‌شیت متوالی، قصد دارند قهرمانی را بدون گل خورده تصاحب کنند. اما در نقطه مقابل امارات، هرگز چنین اطمینانی را بروز نداده است. تیم میزبان در مسابقه اول به لطف پنالتی عجیبی که از سوی داور اعلام شد، از شکست مقابل بحرین گریخت. سپس با خوش‌شانسی و لطف تیر دروازه، هندوستان را شکست داد. اماراتی‌ها در مسابقه سوم به تساوی با تایلند رسیدند و در نخستین جدال حذفی، قرقیزستان را به زحمت با نتیجه 3 بر 2 کنار زدند و باز هم تیر دروازه، نقش بزرگی در پیروزی‌شان داشت. اما شاهکار این تیم، در مقابل استرالیا رقم خورد؛ جایی که علی مبخوت مثل همیشه آماده ایستاده بود تا به بهترین شکل از اشتباه مدافعان حریف استفاده کند.قطر و امارات، پیشینه فوتبالی قابل‌توجهی ندارند، اما به‌نظر می‌رسد در مسیر تبدیل شدن به قدرت‌های بزرگ فوتبالی قاره آسیا هستند. شیوخ اماراتی و قطری همین حالا صاحب 2باشگاه پاری‌سن‌ژرمن و من‌سیتی شده‌اند تا علاوه بر خطوط هوایی‎شان، در این مورد نیز برای هم کری بخوانند. آنها هرگز قهرمان آسیا نشده‌اند و در جام جهانی به میدان نرفته‌اند. اما قطر به‌عنوان میزبان در جام جهانی 2022حاضر خواهد بود و امارات با حفظ این کیفیت، شانس خوبی برای صعود به این دوره از رقابت‌ها دارد. در 27دیدار گذشته 2کشور، قطر 12بار به پیروزی رسیده و سهم امارات نیز 9برد بوده است.
2ستاره محروم قطر از مسابقه قبل، حالا دوباره به ترکیب این تیم برمی‌گردند اما عنابی‌ها برای این مسابقه، 2ستاره دیگر را به‌دلیلی مشابه در اختیار نخواهند داشت. بسام الراوی که گل برتری در مقابل عراق را به ثمر رساند در کنار عبدالعزیز حاتم که گل پیروزی برابر کره را زد، در نبرد با امارات میزبان، محروم خواهند بود. اماراتی‌ها نیز محمد احمد را به‌دلیل مصدومیت تا پایان جام از دست داده‌اند. این جدال در درجه اول، نبرد مهره‌های گلزن 2تیم است. علی مبخوت به‌عنوان آقای‌گل دوره قبلی جام ملت‌ها، انگیزه‌های زیادی برای پاره‌کردن نوار کلین‎شیت‌های قطر دارد و معز علی که در 2بازی گذشته هیچ گلی به ثمر نرسانده، برای تثبیت آقای‌گلی‌اش در این دوره تلاش خواهد کرد. روی نیمکت امارات، آلبرتو زاکرونی نشسته که سابقه قهرمانی آسیا با ژاپن را در کارنامه دارد. اما نیمکت رقیب به فلیکس سانچز سپرده شده که از سال‌ها قبل در رده‌های پایه با ملی‌پوشان امروز قطر کار کرده و آنها را به این سطح رسانده است.
تنش‌های سیاسی و روابط تیره و تار 2کشور، حساسیت‌های جدال امروز را به اوج خواهد رساند. اماراتی‌ها تمام بلیت‌های مسابقه را به‌صورت رایگان در اختیار مردم کشورشان قرار داده‌اند و در ورزشگاه هیچ خبری از تماشاگران قطری نخواهد بود؛ حتی خبرنگاران قطری نیز از سوی کشور میزبان از امارات اخراج شده‌اند. از زمانی که موضوع تحریم‌ها میان امارات و قطر مطرح شد، اوضاع میان 2کشور دیگر هرگز شرایط عادی نداشته است. در تک‌تک لحظات مسابقه امروز نیز نشانه‌هایی از این جنگ بزرگ آشکار خواهد بود؛ جنگی که بدون تردید روی فوتبال سایه خواهد انداخت.

این خبر را به اشتراک بگذارید