• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46225
+
-

نصرالله علیه نتانیاهو

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند مصاحبه شنبه‌شب دبیرکل حزب‌الله با هدف اثرگذاری بر انتخابات اسرائیل انجام شده است

گزارش
نصرالله علیه نتانیاهو


شبکه المیادین در ساعات پایانی روز شنبه مصاحبه‌ای ویژه داشت؛ مصاحبه‌ای که مطابق وعده مدیران این شبکه بسیار مهم بود. با گذشت دقایقی از شروع مصاحبه، حتی شبکه‌های رقیب المیادین نیز به پوشش بخش‌هایی از آن پرداختند؛ شبکه‌هایی که براساس مواضع سیاسی خود معمولا تولیدات خبری رسانه‌هایی همچون المیادین را بایکوت می‌کنند. این‌بار اما سخنان سیدحسن نصرالله، دبیر‌کل حزب‌الله لبنان، آن هم بعد از ماه‌ها سکوت خریداران زیادی داشت. سخنانی که علاوه بر ارائه اطلاعات امنیتی، نظامی و سیاسی جدید، به‌نظر می‌رسد هدف دیگری را هم دنبال می‌کرد؛ تأثیرگذاری بر معادلات منطقه و از همه مهم‌تر، انتخابات اسرائیل.

نصرالله عملیات سپر شمال را به سخره گرفت
سایت روزنامه معاریو که ازجمله منتقدان عملکرد نظامی دولت اسرائیل در لبنان و سوریه است با تمرکز بر این بخش از مصاحبه سیدحسن نصرالله نوشت: نصرالله می‌گوید چند دستگاه حفاری در نوار مرزی آورده‌اند و اسم آن را عملیات نظامی گذاشته‌اند، درحالی‌که همچنان احتمال عملیات نظامی حزب‌الله در منطقه الجلیل پابرجاست. از سوی دیگر درحالی‌که ایزنکوت، رئیس ستاد سابق ارتش اسرائیل از پایان این عملیات خبر داده بود نصرالله در مصاحبه با المیادین گفته حفاری‌ها همچنان در جنوب لبنان ادامه دارد. تمام اینها در حالی است که اخبار رسانه‌های نزدیک به حزب لیکود درباره مریضی و یا حتی مرگ نصرالله هم تماما جعلی بوده است.

آغاز دخالت‌های حزب‌الله در انتخابات اسرائیل
روزنامه یدیعوت احرونوت نوشت: به فاصله کوتاهی بعد از هشدار نتانیاهو به فرمانده سپاه قدس ایران برای عدم‌دخالت در انتخابات اسرائیل به‌نظر می‌رسد پروژه مداخله از طریق دبیر کل حزب‌الله کلید خورده است. یدیعوت احرونوت با تمرکز بر سخنان نصرالله درباره پرونده قضایی نخست‌وزیر اسرائیل نوشت: نصرالله در مصاحبه‌اش نتانیاهو را فردی ناتوان در اداره پرونده‌های امنیتی توصیف کرد که از نسل ژنرال‌ها نیست و تلاش می‌کند با روش‌های احمقانه، قابلیت‌های خود را به اسرائیلی‌ها ثابت کند. دبیر کل حزب‌الله در مرحله بعد سران ارتش اسرائیل را خطاب قرار داده و نسبت به تبعات ماجراجویی‌های نتانیاهو تا پیش از انتخابات به آنها هشدار داد. او مشخصا با موج انتقادهای داخل اسرائیل علیه نتانیاهو همراه شده و به افزایش فشارها علیه نخست‌وزیر کمک می‌کند.

حزب‌الله به موشک‎های نقطه‌زن دست یافته
سایت عبری والا اما با تمرکز بر بعد نظامی مصاحبه دبیرکل حزب‌الله نوشت: با وجود تمام حملات هوایی اسرائیل به محموله‌های سلاح در سوریه، اکنون نصرالله از موشک‌های نقطه‌زنی سخن می‌گوید که در نبرد آینده از آنها علیه شهرهای اسرائیل استفاده خواهد کرد.

نصرالله در این مصاحبه با خنده گفت: من اگر جای شهرک‌نشینان بودم از نتانیاهو می‌خواستم با ورود موشک‌های نقطه‌زن به لبنان کاری نداشته باشد، چراکه با این موشک‌ها فقط اماکن نظامی مورد هدف قرار خواهد گرفت، اما در غیراین صورت تمام نقاط مسکونی و غیرمسکونی در سرزمین‌های اشغالی در معرض خطر حملات موشکی گسترده است.

خطر اصلی متوجه سوریه است
روزنامه عربی رای‌الیوم تیتر گزارش خود را به پیش‌بینی سیدحسن نصرالله از ماجراجویی‌های نتانیاهو تا پیش از انتخابات اسرائیل در سال آینده اختصاص داده است. دبیر کل حزب‌الله لبنان در پاسخ به غسان بن‌جدو، مدیر و مؤسس شبکه المیادین که از اهداف بحران‌سازی‌های احتمالی نتانیاهو پرسیده بود، گفت: خطر چندانی متوجه لبنان نیست، چراکه می‌دانند چگونه پاسخ خواهیم داد. خطر اصلی در درجه اول متوجه سوریه و بعد از آن غزه است. این روزنامه هشدارهای نصرالله به ژنرال‌های اسرائیل درباره احتمال وقوع درگیری بزرگ در سوریه را مهم‌ترین پاسخ محور مقاومت ارزیابی کرد و نوشت: دبیرکل حزب‌الله از موضع قدرت با نتانیاهو سخن گفت و می‌توان پیش‌بینی کرد فشارهای داخلی علیه او بیش از پیش افزایش یابد، به‌ویژه بعد از ناتوانی ارتش اسرائیل در مقابله با حملات موشکی حماس در غزه.

احتمال بازگشت بحران به ادلب
شبکه الجزیره نیز که از میانه مصاحبه به پوشش بخش‌هایی از سخنان نصرالله به نقل از رویترز پرداخت با تمرکز بر سخنان دبیرکل حزب‌الله درباره ادلب نوشت: روایت نصرالله از وضعیت ادلب طی ماه‌های گذشته نشان می‌دهد تلاش‌های ترکیه بیش از هر کشور دیگری در جلوگیری از تکرار سناریوی حلب در ادلب مؤثر بوده است آن هم درحالی‌که به گفته نصرالله فرماندهان نظامی روسی با تعجیل خواهان حمله به ادلب بوده‌اند. اما از سوی دیگر موضع نصرالله در قبال سیطره جبهه النصره بر ادلب نشان می‌دهد همچنان اراده‌ای جدی برای حمله به این استان شمالی سوریه وجود دارد. نصرالله در مصاحبه‌ خود با انتقاد از وضعیت فعلی ادلب گفت: باتوجه به اینکه جبهه النصره از سوی شورای امنیت به‌عنوان گروهی تروریستی شناخته شده، اردوغان دیگر نمی‌تواند به صراحت از این گروه همچون دیگر گروه‌های اسلامی در ادلب حمایت کند، بنابراین یا باید راه‌حلی برای این وضعیت پیچیده پیدا شود یا ارتش سوریه خود را برای آزادی ادلب آماده کند.

خطر اصلی ترکیه است نه ایران!
روزنامه ینی‌شفق ترکیه نیز با تمرکز بر سخنان نصرالله درباره بحران شرق فرات میان ترکیه و آمریکا نوشت: دبیرکل حزب‌الله نیز گزارش‌های موجود از ارزیابی عربستان و امارات نسبت به وضعیت شمال سوریه را تأیید کرد؛ ارزیابی‌ای که بر اساس آن، تهدید اصلی برای کشورهای عربی، ترکیه به‌حساب می‌آید نه ایران. این روزنامه همچنین اطلاعات مطرح‌شده در مصاحبه المیادین درباره حمایت مالی عربستان و امارات از گروه‌های کردی در شمال سوریه را به‌طور جدی مورد توجه قرار داد. سیدحسن نصرالله در این بخش از سخنان خود، علت بازگشت سریع سفارت‌های عربی به دمشق را تلاش برای مقابله با توسعه محور ترکی- قطری- اخوانی در سوریه عنوان کرده بود.

   ترامپ در خروج از خاورمیانه جدی است
آخرین بخش از سخنان نصرالله در مصاحبه با المیادین نیز به‌طور جدی مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفته است؛ بخشی که در آن اطلاعات قابل توجهی از تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه تا استعفای متیس از وزارت دفاع و واکنش کشورهای عربی به این تحولات بیان شد. نصرالله با مقایسه ترامپ و اوباما گفت: می‌دانم ترامپ در مواضع خود درباره خروج از منطقه جدی و صادق است، برخلاف نفاقی که در گفتمان اوباما وجود داشت او به صراحت از منافع خود و آمریکا سخن می‌گوید. به گفته دبیرکل حزب‌الله بعد از اعلام استعفای متیس از وزارت دفاع، متحدان عرب آمریکا به‌طور جدی نگران شدند؛ نگرانی‌ای که زمینه را برای سفر منطقه‌ای پمپئو به خاورمیانه فراهم کرد؛ «پمپئو آمده بود تا به متحدان آمریکا اطمینان دهد این کشور برای حمایت از آنها در منطقه باقی می‌ماند اما من به این کشورها و البته اسرائیل می‌گویم خود را برای خروج آمریکا آماده کنید. ترامپ در اجرای وعده‌های انتخاباتی خود جدی است و به‌زودی برای خروج از افغانستان نیز آماده خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید