• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46109
+
-

رشد 56درصدی گردشگر ورودی


سفر اتباع و گردشگران خارجی به ایران در ۹‌ماه نخست امسال  حدود ۵۶درصد رشد داشته و در مقابل، سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور ۳۰درصد کمتر شده است.
لیلا اژدری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری با اعلام این خبر به ایسنا گفت: در ۹‌ماه نخست‌ سال گذشته، 3میلیون و ۸۹۳ هزار و ۲۷۷ تبعه خارجی به ایران سفر کردند که امسال این رقم به ۶میلیون و ۷۴ هزار و ۵۸۰ نفر رسید. وی افرود: عراق همچون ماه‌های گذشته در صدر جدول کشورهایی که بیشترین مسافر را به ایران می‌فرستد، قرار دارد اما رکوردشکنی ارمنستان بیشتر از عراق توجه را جلب می‌کند. اژدری گفت: ۲میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۲۱ عراقی در ۹‌ماه نخست امسال به ایران سفر کردند که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، ۱۱۳درصد رشد داشته است. بعد از عراق، اتباع جمهوری آذربایجان بیشترین سفر را به ایران انجام داده‌اند که ورود یک میلیون و ۳۵۶ هزار و ۷۸ نفر از این کشور به ایران ثبت شده‌ که این عدد ۹۲درصد رشد را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد.

او گفت: بعد از آن، کشور افغانستان قرار دارد که ورود اتباع این کشور به ایران ۲۴درصد رشد داشته است. ترکیه نیز رتبه چهارم کشورهایی که بیشترین ورودی را به ایران داشته‌اند، از آن خود کرد و سفر اتباع ترکیه به ایران در ۹‌ماه گذشته 50.5درصد بیشتر شده است.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری افزود: پاکستان و ارمنستان به‌ترتیب در جایگاه پنجم و ششم جدول گردشگران ورودی قرار گرفته‌اند که در بین 5کشور نخست، ورود اتباع پاکستانی به ایران کمترین رشد را داشته و ۲۵۲ هزار و ۶۱۸ تبعه پاکستانی از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه به ایران سفر کرده‌اند که در مقایسه با سال گذشته ۹درصد رشد نشان می‌دهد. 

به‌گفته اژدری، ارمنستان که سال گذشته تنها ۱۶هزار نفر از اتباع آن به ایران سفر کرده بودند، با ۶۷۰درصد رشد، رکورد شکسته و امسال ۱۲۹ هزار و ۶۳۵ تبعه ارمنستانی به ایران سفر کرده‌اند.

به‌گفته او، سفر اروپایی‌ها به ایران همچنان روند کاهشی دارد اما سفر گردشگران آمریکایی به ایران، برخلاف سیاست‌های دولت این کشور، رشد خود را همچنان حفظ کرده است. وی افزود: در ۹‌ماه نخست امسال، ۱۹۸۰گردشگر آمریکایی به ایران سفر داشتند که 15.82درصد رشد را نشان می‌دهد. اژدری گفت: در این ۹‌ماه ۴۷درصد سفرها از کشورهایی بوده که با ایران لغو روادید شده‌‌اند؛ ازجمله ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان که سفر از این کشورها به ایران در مقایسه با سال گذشته ۱۴۸.۵درصد رشد داشته است.
وی، زیارت را دومین انگیزه سفر به ایران اعلام کرد و افزود: ۲۳درصد سفر خارجی‌ها به ایران با این انگیزه انجام می‌شود که نسبت به ۹‌ماه سال گذشته 47.75درصد رشد داشته است. درمان و دیدارهای فرهنگی و توریستی از دیگر عوامل سفر گردشگران خارجی به ایران است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری با تفکیک آمار ورود از مرزهای کشور، گفت: بیشترین ورود به ایران از طریق مرز زمینی انجام می‌شود که در این ۹ ماه، ۴‌میلیون و ۸۲۲ هزار و ۱۷۷ نفر از مرزهای خاکی به ایران سفر کرده‌اند که 79.38درصد از کل ورودی‌ها را شامل شده و در مقایسه با سال گذشته 82.5درصد رشد داشته است. وی اضافه کرد: 20.34درصد از مسافران نیز از مرزهای هوایی به ایران وارد شده‌اند که جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۳۵ هزار و ۳۷۱نفر می‌شود. ۱۷ هزار و ۳۲نفر از مسافران خارجی نیز از راه آبی به ایران سفر کرده‌اند که درصد کمی از ورودی‌ها یعنی 0.28 درصد را شامل شده است. اژدری اما درباره آمار سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور، گفت: در ۹‌ماه نخست سال گذشته ۸ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۳۱۷ نفر ایرانی به خارج از کشور سفر کرده بودند که این جمعیت اکنون به ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۳۸۱ نفر ایرانی رسیده است. یقینا گرانی هزینه سفرهای خارجی و نرخ ارز در ریزش این آمار بی‌تأثیر نبوده و سفر ایرانی‌ها به خارج را در ۹‌ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳۰درصد کمتر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید