• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45127
+
-

رونمایی از پلاسکوی جدید

حسن کاری، معاون بنیاد مستضعفان در گفت‌وگو با همشهری تازه‌ترین جزئیات از نحوه ساخت پلاسکو را اعلام می‌کند

بازار پوشاک
رونمایی از پلاسکوی جدید

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

2سال از سالگرد فاجعه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو می‌گذرد، حالا با توافق دستگاه‌های ذیربط و مالکان، شمارش معکوس برای انجام عملیات اجرایی برج جدید پلاسکو در محل قبلی آغاز شده است.
 با حسن کاری، معاون بنیاد مستضعفان، مدیر سازمان اموال و املاک بنیاد و کارفرمای پروژه ساخت برج جدید پلاسکو درباره ابعاد و جزئیات ماجرا گفت‌وگو کرده‌ایم.


برنامه بنیاد مستضعفان برای ساختمان جدید پلاسکو چیست؟
بر مبنای توافقی که اواخر شهریور‌ماه امسال با توافق بین دستگاه‌های ذی‌نفع در پلاسکو شامل شهرداری، استانداری، شورای ساختمان، سازمان میراث فرهنگی، بنیاد مستضعفان و کسبه پلاسکو صورت گرفت، مقرر شد تا ساختمان 5طبقه موجود واقع در ضلع شمالی برج قبلی پلاسکو را کسبه شاغل در آن هرچه زودتر مقاوم‌سازی‌ کرده و به بهره‌برداری برسانند. از سوی دیگر مقرر شد بنیاد مستضعفان ساختمان جدید برج پلاسکو را بسازد. این توافقنامه در تاریخ 31شهریور‌ماه امسال در کمیسیون ماده‌5 شهرداری به تصویب رسید و قرار شد از تاریخ تصویب آن در کمیسیون یادشده، یعنی از ابتدای مهرماه 97بنیاد مستضعفان ساختمان برج پلاسکو را در همان تعداد طبقات قبلی یعنی 15طبقه، به اضافه 5طبقه زیر‌زمین، حداکثر در مدت 2سال احداث کند و به بهره‌برداری برساند.
میزان سرمایه‌گذاری و روند احداث این پروژه چگونه خواهد بود؟
میزان سرمایه‌گذاری این پروژه بعد از صدور پروانه، طراحی و آنالیز قیمت تمام‌شده مشخص خواهد شد.
الان پروژه ساخت پلاسکوی جدید در چه مرحله‌ای است؟
عملیات گودبرداری ساختمان جدید پلاسکو به‌صورت شبانه‌روزی و در 2شیف کاری آغاز شده، حجم سنگینی از بتن قبلی برش خورده، باطله‌برداری انجام و به بیرون منتقل شده است. با این روند تا پایان امسال کار گودبرداری، ساخت دیوارهای حائل، دریافت پروانه، طراحی، ساخت فوندانسیون و اسکلت ساختمان جدید پلاسکو به اتمام می‌رسد و از ابتدای سال آینده مراحل بعدی ساخت آغاز و ساخت برج جدید تا مهر‌ماه 99به پایان خواهد رسید.
آیا متراژ و تعداد طبقات برج جدید پلاسکو تغییری نخواهد داشت؟
زیربنای قبلی ساختمان پلاسکو 17تا 18هزار مترمربع و در 15طبقه بود اما با توجه به اینکه مشاعات این برج مطابق با استانداردهای امروز نبود، برای اینکه مشاعات مذکور مطابق با استانداردهای روز و در عین حال برج همانند گذشته در 15طبقه قبلی احداث شود، مقرر شده‌ تا این 15طبقه در همان سطح اشغال قبلی یعنی در هزار مترمربع، ساخته شود. البته 5طبقه جدید زیرزمین ساختمان احداث خواهد شد که واحدهای این طبقات نیز عمدتا تجاری خواهند بود و با این روند مجموع طبقات برج پلاسکوی جدید به 20طبقه می‌رسد.
اما قبلا مباحثی در مورد افزودن فضای فرهنگی و حتی تخصیص زمین همجوار ساختمان پلاسکو معروف به «پارکینگ اکبر» برای رفع مشکلات تراکم قانونی این برج مطرح بود، چرا باز هم متراژ و کاربری قبلی پلاسکو عینا تکرار شده و مشکل پارکینگ برج جدید چگونه مرتفع خواهد شد؟
در زمینه فراهم‌کردن فضای فرهنگی در برج جدید پلاسکو در مسابقه‌ای که اخیرا برای نحوه معماری این برج برگزار و طرح منتخب نیز برگزیده شده و امروز(شنبه) معرفی می‌شود، مقرر شده تا در یکی از طبقات این برج نمادی از شهدای آتش‌نشان احداث شود. در زمینه پارکینگ نیز پیش‌بینی شده‌ پارکینگ مقابل ساختمان پلاسکو، که متعلق به بخش خصوصی و البته نیازمند انجام تعمیرات و اصلاحاتی است، با کمک بنیاد تکمیل و پارکینگ لازم به این شیوه تامین شود.
چرا اجرای پروژه ساخت پلاسکو کمی دیر آغاز شد؟
حادثه آتش‌سوزی پلاسکو در دی‌ماه سال‌95 اتفاق افتاد. در نتیجه چند‌ماه باقیمانده از آن سال صرف استقرار کسبه پلاسکو در ساختمان نور شد و عملا پیگیری احداث ساختمان به سال‌96 موکول شد. در سال گذشته دیدگاه‌های بسیار متفاوتی در مورد تعداد طبقات، سطح زیربنا، امکانات، پارکینگ و متراژ در مورد برج جدید پلاسکو مطرح شد. از یک‌سو برخی مسئولان در شهرداری می‌گفتند مطابق طرح تفصیلی مجوز احداث 6 تا 7طبقه را می‌دهند، دیدگاه میراث فرهنگی آن بود که موقعیت پلاسکو در حریم مدرسه ژاندارک قرار دارد و نباید بیش از 4تا 5طبقه ساخته شود، از سوی دیگر کسبه ساختمان 5طبقه شمالی که کمتر تخریب شده است، معتقد بودند باید اجازه مقاوم‌سازی‌ و بهره‌برداری سریع‌تر این بخش داده شود. با این روند جلسات متعددی در سال96 برگزار شد ولی به نتیجه‌ای نرسید و سرانجام در اواخر سال‌96 با محوریت استانداری جلساتی برگزار شد که در چند‌ماه نخست 97 نیز پیگیری شد و خوشبختانه توافق کلی بین دستگاه‌های ذی‌نفع مختلف و کسبه انجام شد که در نهایت به توافق مقاوم‌سازی‌ هر چه سریع‌تر ساختمان 5طبقه شمالی و ساخت ساختمان برج جدید در مدت 2سال از ابتدای مهر‌ماه سال97 منجر شد. به این ترتیب بنیاد وظیفه ساخت برج جدید را برعهده گرفت. این صورتجلسه در شورای تامین استان تصویب و در کمیسیون ماده‌5 شهرداری تصویب شده است.
حقوق سرقفلی، حق کسب و پیشه و مالکیت مالکان قبلی پلاسکو در طرح ساخت برج جدید چگونه پیش‌بینی شده است؟
رویکرد بنیاد در بازسازی برج پلاسکو، تامین حقوق قانونی همه کسبه است. هرکسی که حق و حقوقی دارد، با توجه به پرونده موجود در دادسرا و براساس قانون حقش پرداخت خواهد شد. فعلا برنامه و تعهد بنیاد، احداث ساختمان جدید برج پلاسکو است. بنیاد این واحدهای ساخته‌شده را در اختیار کسبه خواهد گذاشت، اما اینکه حق و حقوق و سهم مالکان و کسبه قبلی چگونه خواهد بود، براساس قانون مشخص خواهد شد. اما در مجموع از آنجا که احداث ساختمان جدید برج پلاسکو در همان تعداد طبقات و با کاربری قبلی در حال تکرار است، مشکلی برای واگذاری واحدها‌ در همان حدود قبلی به مالکان وجود ندارد.
چه زمانی جزئیات این کار مشخص می‌شود؟
اگرچه شهرداری دستور نقشه احداث برج را داده اما هنوز موضوع نهایی نشده و در حال پیگیری اخذ پروانه ساخت هستیم، بنابراین تا اواخر امسال با انجام طراحی و مشخص‌شدن ابعاد واحدها و طبقات این موضوعات بهتر مشخص خواهد شد. اکنون در فرایند دریافت پروانه هستیم و با دریافت نقشه و انجام کامل طراحی‌ها، نظر آن است که واحدها در همان تعداد و سطوح واگذار شود.
با این روند آیا هنوز مبنای قیمت واحدهای واگذار‌شده به مالکان قبلی با توجه به سرمایه قبلی آنها مشخص نشده است؟
در این زمینه نیز باید مالکان بعدا با بنیاد تفاهم کنند اما هر کسی که در این پروژه حق و حقوقی دارد، بنیاد ملزم به رعایت آن است. این حق و حقوق در چارچوب قوانین و ضوابط جاری کشور تعیین خواهد شد. اما آنچه مشخص است به تعداد واحدهایی که قبلا در برج مستقر بوده‌اند، واحد ساخته و واگذار می‌کنیم اما مبنای قیمت باید با توجه به حقوق مالک و صاحبان سرقفلی مشخص شود. اگر این موضوع در توافق حل شد که بهتر وگرنه می‌توانند حق و حقوق قانونی را پیگیری کنند. اکنون تفاهم کامل بین کسبه، شورای ساختمان، شورای برج، مالک و شهرداری صورت گرفته و همه کمک می‌کنند تا این برج با همدلی ساخته شود.
آیا کاربری پلاسکوی جدید همانند گذشته به تولید و توزیع پوشاک اختصاص خواهد یافت؟
آنچه مشخص است پلاسکو قبلا کاربری‌هایی داشته که مورد تأیید شهرداری بوده و برج جدید با همان کاربری قبلی ساخته خواهد شد. ممکن است قسمتی بانک، محل فروش یا توزیع یا تولید پوشاک یا محل کسب دیگری بوده باشد که همان کاربری‌های قبلی لحاظ خواهد شد.
تکلیف کسبه مستقر در پاساژ نور تا زمان احداث برج جدید چگونه خواهد بود؟
این کسبه می‌توانند همانند گذشته در این مکان با توافق مالک مستقر باشند. این کسبه اکنون مستأجر ساختمان نور هستند و براساس قرارداد به فعالیت مشغولند. مسائل این کسبه به بنیاد ارتباطی ندارد بلکه در ابتدا بنیاد برای کمک به این کسبه تا پایان سال‌96 اجاره‌بهای این واحدها را به مالک اصلی پرداخت کرد. بعد از سال‌96 نیز خود کسبه این اجاره را پرداخت و با مالک توافق کرده‌ و بستگی به رابطه مالک و مستأجر دارد و مالک هم علاقه دارد تا این کسبه به فعالیت خود ادامه دهند. در سال95 دولت مصوباتی را برای حمایت از کسبه از نظر بیمه، مساعدت‌های مالی و... داشت که در حیطه اختیارات بنیاد نیست.


.....



  پلاسکوی جدید در 20طبقه احداث می‌شود
  ساخت اسکلت ساختمان جدید پلاسکو تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و از ابتدای سال آینده مراحل بعدی ساخت آغاز و برج جدید تا مهر‌ماه 99 ساخته می‌شود
  عملیات گودبرداری ساختمان جدید پلاسکو به‌صورت شبانه‌روزی و در 2شیف کاری آغاز شده، حجم سنگینی از بتن قبلی برش خورده و باطله‌برداری انجام و به بیرون منتقل شده است
  میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه بعد از صدور پروانه، طراحی و آنالیز قیمت تمام‌شده مشخص خواهد شد
  مقرر شده تا در یکی از طبقات این برج نمادی از شهدای آتش‌نشان احداث شود
  پارکینگ مقابل ساختمان پلاسکو با کمک بنیاد تکمیل و اصلاح و مشکل کمبود پارکینگ به این شیوه برطرف می‌شود
  رویکرد بنیاد در ساخت برج پلاسکو، تامین حقوق قانونی همه کسبه است و هرکسی که حق و حقوقی داشته باشد، با توجه به پرونده موجود در دادسرا براساس قانون به حقش خواهد رسید
  اینکه حقوق و سهم مالکان و کسبه قبلی چگونه خواهد بود، براساس قانون مشخص خواهد شد اما از آنجا که ساختمان جدید پلاسکو در همان تعداد طبقات و با کاربری قبلی در حال تکرار است، مشکلی برای واگذاری واحدها‌ در حدود قبلی به مالکان وجود ندارد
  در فرایند دریافت پروانه هستیم و با دریافت نقشه و انجام کامل طراحی‌ها، نظر آن است که واحدها در همان تعداد و سطوح واگذار شود
  تفاهم کامل بین کسبه، شورای ساختمان، شورای برج، مالک و شهرداری صورت گرفته و همه کمک می‌کنند تا این برج با همدلی ساخته شود
  پلاسکو قبلا کاربری‌هایی داشته که مورد تأیید شهرداری بوده و برج جدید با همان کاربری قبلی ساخته خواهد شد‌
  کسبه مستقر در پاساژ نور می‌توانند همانند گذشته با توافق مالک تا زمان احداث برج جدید در این مکان مستقر باشند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید