• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43705
+
-

شهر هوشمند تبریز نیازمند همراهی مدیران و شهر‌وندان

سامانه دیتای باز مدیریت هوشمند تبریز انجام و در اختیار شهروندان و شرکت‌ها قرار داده می‌شود

در شهر
شهر هوشمند تبریز نیازمند همراهی مدیران و شهر‌وندان

سیدمرتضی احمدپور|  تبریز – خبرنگار:

11 سازمان منطقه‌ای شهرداری در گوشه و کنار تبریز مستقر هستند که هر یک خدمات متنوعی به شهروندان ارائه می‌دهند.  دسترسی به همه یا بخشی از این خدمات هزینه‌های جانبی تردد در شهر و همچنین افزایش ترافیک درون‌شهری را در پی دارد. از سوی دیگر اتلاف وقت کارمندان در پاسخگویی به ارباب رجوع را هم می‌توان به این مشکلات اضافه کرد. بی‌شک هوشمند‌سازی این خدمات می‌تواند مانع بروز این مسائل شود، اما از سوی دیگر درهم‌پیچیدگی خدمات شهری با ادارات و ارگان‌های دیگر موجب شده تا این هوشمندسازی بدون همراهی دیگر ادارات دولتی و غیردولتی به نتیجه نرسد. از این رو ضروری است تا هماهنگی بیشتری در این زمینه به وجود آید. ضمن این‌که تحقق هوشمندسازی در نهایت منجر به تحقق شهر پاکیزه و باکیفیت در تبریز برای زندگی می‌شود. 


راه‌اندازی دبیرخانه شهر هوشمند در تبریز

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز با بیان این‌که شهری مانند تبریز باید به صورت زیست‌محیطی تجهیز شود تا هیچ مخاطره‌ای برای آیندگان نداشته باشد، می‌گوید: این شهر بزرگ‌ترین قطب اقتصادی شمال غرب کشور بوده و در حوزه حمل‌و‌نقل درون‌شهری هم از شهرهای مهم کشور به شمار می‌رود. تبریز با هوشمندسازی می‌تواند به عنوان مرکز گردشگری کشور مطرح شود، چراکه این ظرفیت با توجه به خانه‌های تاریخی فراوان و همچنین قدمت چند هزارساله شهر در آن نهفته است. از سوی دیگر توسعه کسب و کارهای الکترونیکی و پیوستن به اقتصاد هوشمند جهانی از دیگر موضوعات مهمی است که شهری چون تبریز باید به آن ورود کند. 

«احمد فیضی» با بیان این‌که دبیرخانه شهر هوشمند راه‌اندازی و سیاست‌های آن نیز تدوین شده است، می‌افزاید: عقد قراردادهایی در زمینه شهر هوشمند با نهادهای داخلی و خارجی صورت گرفته و ادامه نیز خواهد داشت. اما برای تحقق کامل این مهم نیازمند همراهی مدیران و شهروندان تبریزی هستیم. 

وی با بیان این‌که در 2 بخش آلودگی هوا و ترافیک شهری ضرورت هوشمندسازی بیشتر احساس می‌شود، عنوان می‌کند: سنسورهای هوشمند اعلام می‌کنند که کدام بخش از شهر آلوده‌تر بوده و باید شاخص‌های آلودگی را در آن بخش کم کنیم. برای این کار ابتدا داده‌ها جمع‌آوری شده و سپس مورد تحلیل قرار گرفته و اطلاعات در اختیار سازمان مربوطه قرار می‌گیرد. در حوزه ترافیک نیز در نقاط مختلف شهر سنسورهایی نصب می‌شود که یکی از خدمات آن این است که مردم را به سمت مسیرهای کم‌ترافیک سوق می‌دهد. سنسورها در 2 فاز تحلیل و جمع‌آوری داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. خدمات تاکسی‌های الکترونیک بخشی دیگر از این موضوع است. 


خدمات 24 ساعته در شهر هوشمند

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز با بیان این‌که پشتیبانی‌ 24 ساعته در این بخش می‌تواند مسافرت‌های درون‌شهری را بسیار کاهش دهد، عنوان می‌کند: این کار موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه شده و کاهش حجم ترافیک شهری و آلاینده‌ها را به دنبال دارد. برای انجام بسیاری از کارها نیازی نیست که شهروندان به صورت حضوری اقدام کنند، بلکه تمام خدمات باید به سمت هوشمندسازی و در قالب اپلیکیشن‌ها به مردم ارائه شوند. 

وی تاکید می‌کند: زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی شامل مراکز داده شهری، شبکه‌های ارتباطی، اینترنت و پهنای باند است که نقش اساسی در توسعه شهر هوشمند داشته و ایجاد سامانه دیتای باز در همین زمینه صورت پذیرفته که در اختیار شهروندان و شرکت‌ها قرار داده می‌شود. باید نقشه جامع تبریز مجهز به تمام خدمات هوشمند شود که تاکنون 150 لایه نقشه آماده شده و در اختیار ارگان‌ها، سازمان‌ها، نهادها و مراکز تحقیقاتی قرار داده شده است.


لزوم رفع مقاومت منفی در برابر هوشمند‌سازی 

مدیر ارتباطات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز هم در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که آگاهی کامل مدیران و شهروندان عامل مهمی در تحقق تبدیل شهر تبریز به شهر هوشمند است بیان می‌کند: باید از تفکرات و ایده‌های جدید اطلاع پیدا کرده و اطلاعات مفید و جامعی نیز به مدیران شهری، استانی و فعالان حوزه فناوری در زمینه شهر هوشمند ارائه کنیم.

«مهدی حیدری» بیان می‌کند: هوشمندسازی شهر تبریز یکی از اهداف بزرگ سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری به شمار می‌رود و برای تحقق این مهم نیاز به یک همت جمعی در استان داریم. آگاهی کامل مدیران و شهروندان عامل مهمی در تحقق تبدیل شهر تبریز به شهر هوشمند به شمار می‌رود.

وی می‌افزاید: در رویکرد پروژه شهرهای هوشمند هدف توسعه شهرهایی است که زیرساخت‌های اصلی را فراهم می‌سازند و کیفیت زندگی نظیر محیطی تمیز و پایدار و اجرای راه‌حل‌های هوشمندانه را به شهروندانشان ارائه می‌دهند. شهر تبریز چنین ظرفیتی را دارد و تلاش می‌شود شناخت کافی و جامع از خدمات شهر هوشمند در اختیار مسئولان قرار داده شود و در کنار این شناخت، مسئولان شهری و استانی متوجه می‌شوند که هوشمندسازی شهر هیچ تناقضی با سیاست‌های دیگرشان ندارد، بلکه همسو با آن و برای بالا بردن کیفیت آن است.
حیدری با تاکید بر اهمیت جمع‌آوری داده‌ها و قرار دادن آنها در اختیار سازمان‌ها و نهادهای مرتبط عنوان می‌کند: هم‌راستایی در زمینه شهر هوشمند می‌تواند سطح زندگی شهری مردم را ارتقا بخشیده و مقاومت فعلی که در برخی سازمان‌ها در ارائه داده‌ها وجود دارد از بین خواهد رفت. در این صورت به‌راحتی خواهیم توانست داده‌های وسیعی در کلیه امور را جمع‌آوری و تحلیل کنیم و در اختیار مدیران قرار دهیم.


اجرای آزمایشی پروژه شهر هوشمند در تبریز 

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز از اجرای پایلوت شاخص‌های شهر هوشمند در کلان‌شهر تبریز خبر می‌دهد و می‌گوید: این سازمان گام‌هایی اساسی در هوشمند‌سازی شهر تبریز برداشته است و با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تحقق اهداف شهر هوشمند در تلاش است تا از قابلیت‌های منحصربه‌فرد تبریز برای تبدیل به شهر هوشمند بهره ببرد. «احمد فیضی» می‌گوید: تبریز از قابلیت‌های بسیار بالایی برای هوشمندسازی برخوردار است و محورهای متعددی برای این فعالیت‌ها متصور است که حمل‌و‌نقل هوشمند، پارکینگ هوشمند، فضای هوشمند، روشنایی هوشمند، دفع زباله هوشمند و... از جمله‌ مواردی هستند که با مشارکت مدیران ارشد و شهروندان به‌راحتی در تبریز قابلیت اجرایی دارند..
 

این خبر را به اشتراک بگذارید