• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43595
+
-

پرداخت وام، دام کلاهبردار 100میلیاردی بود

پرداخت وام، دام کلاهبردار 100میلیاردی بود


مرد شیاد به بهانه واگذاری وام‌های کلان در روزنامه‌ها آگهی می‌داد اما با وثیقه‌هایی که از طعمه هایش می‌گرفت از بانک‌ها برای خودش وام‌های میلیاردی می‌گرفت. این مرد با این ترفند توانست دست‌کم 100میلیارد تومان کلاهبرداری کند اما سرانجام دستگیر شد. به گزارش همشهری، تحقیقات در این‌باره از مدتی قبل در پایگاه سوم پلیس آگاهی آغاز شد. شاکیان افرادی بودند که برای گرفتن وام به شرکتی خصوصی مراجعه و اسناد ملکی‌شان را در اختیار مدیر آنجا گذاشته بودند اما بعد از مدتی مدیر شرکت بدون اینکه به آنها وامی بدهد فرار کرده بود. یکی از شاکیان در شکایتش گفت: در بخش نیازمندی‌های یکی از روزنامه‌ها آگهی این شرکت را دیدم. در آگهی ادعا شده بود که در قبال دریافت وثیقه ملکی وام‌های چندصد میلیونی پرداخت می‌شود. آگهی‌های این شرکت در تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی هم بود و من یک روز به دفتر شرکت رفتم. در آنجا مدیر شرکت نبود و چند منشی کارها را انجام می‌دادند و مدارک را از من گرفتند و با تنظیم مبایعه نامه قرار شد به‌زودی وام من پرداخت و اقساط آن از سال آینده آغاز شود.

مدیر شرکت با تعطیل کردن محل کارش، فراری شده بود. از سویی هیچ‌یک از شاکیان او را ندیده بودند و کارهای اداری را منشی‌های شرکت انجام داده بودند. در چنین شرایطی تحقیقات برای یافتن مخفیگاه مرد کلاهبردار آغاز شد. شواهد نشان می‌داد او یکی از کلاهبرداران حرفه‌ای است که علاوه بر این شرکت تاکنون چند شرکت جعلی دیگر هم راه انداخته و از این طریق از ده‌ها نفر کلاهبرداری کرده است.


گرفتن وام با اسناد شاکیان
هرچه تحقیقات ادامه پیدا می‌کرد کارآگاهان به اطلاعات تازه‌تری از کلاهبردار تحت تعقیب دست پیدا می‌کردند. شواهد نشان می‌داد او با اسنادی که از طعمه هایش دریافت کرده از بانک‌ها وام گرفته اما اقساط وام‌ها را پرداخت نکرده است. این در حالی بود که بانک با ارسال نامه برای صاحبان املاک به آنها اخطار می‌داد که درصورت پرداخت نکردن اقساط وام، ملک‌شان به حراج گذاشته خواهد شد. ردیابی متهم حاکی از آن بود که او مدام مخفیگاهش را تغییر می‌دهد و در شرکت‌های مختلفی که راه انداخته از افراد بیشتری کلاهبرداری می‌کند. با ادامه یافتن تحقیقات سرانجام مأموران به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد متهم احسان - 34ساله- نام دارد و به دفتری واقع در خیابان نلسون ماندلا رفت‌وآمد دارد. در این شرایط مأموران وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند.


اعتراف به کلاهبرداری میلیاردی
با انتقال متهم به پلیس آگاهی وی تحت بازجویی قرار گرفت و به کلاهبرداری از ده‌ها نفر اعتراف کرد و گفت: با تاسیس شرکت‌های مختلف صوری در نیازمندی‌های روزنامه‌ها و فضای مجازی، آگهی اعطای وام به شهروندان منتشر می‌کردم و زمانی که متقاضیان برای وام مراجعه می‌کردند در قبال دریافت اسناد ملکی به آنها وام‌هایی بین500میلیون تا یک میلیارد تومان با بازپرداخت یکساله پرداخت می‌کردم و پس از آن با استفاده از اسنادی که از آنها گرفته بودم به بانک مراجعه و وام‌های چند میلیاردی می‌گرفتم و پس از مدتی اقساط وام را نمی‌دادم و فرار می‌کردم و با راه‌اندازی شرکتی تازه همین کار را ادامه می‌دادم.


شاکیان به آگاهی مراجعه کنند
سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام جزئیات این پرونده گفت: بررسی حساب‌های بانکی متهم نشان می‌دهد او دست‌کم 100میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است و تلاش‌ها برای شناسایی سایر شاکیان ادامه دارد. سردار لطفی در ادامه گفت: از شهروندانی که با این شیوه از آنها کلاهبرداری شده دعوت می‌شود به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید