• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 13 دی 1397
کد مطلب : 43362
+
-

روحانی به جلسات‌مجمع بر می گردد؟

واعظی: با ریاست آیت‌الله لاریجانی امیدواریم لوایح دولت به سرانجام برسند

تکیه رئیس قوه قضاییه بر صندلی مجمع تشخیص مصلحت نظام احتمال بازگشت رئیس‌جمهور به جلسات مجمع را نیز تقویت کرده است. حضور حسن روحانی در جلسات مجمع از همان اواخر ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کمرنگ شده بود و پس از درگذشت وی به غیبت دائمی انجامید.
محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در پاسخ به سؤال همشهری درباره تکلیف روابط دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره جدید ریاست مجمع گفت: «روابط دولت و مجمع روابط خوبی بوده و خواهد بود. طبیعی است با توجه به روابط بسیار خوبی که بین شخص آقای رئیس‌جمهور و جناب آقای آملی لاریجانی و همینطور سایر اعضای مجمع وجود دارد، نقش مصلحت‌اندیشی مجمع تقویت شود و به نفع کشور باشد.» رئیس‌جمهور به فاصله کوتاهی پس از حکم انتصاب آیت‌الله آملی لاریجانی به او تبریک گفت. از سوی دیگر روابط سران 3قوه کشور از اردیبهشت‌ماه امسال در قالب تشکیل شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ابعاد جدیدی یافت. جلسات پی در پی این شورا و مصوبات آن برای حل‌وفصل مسائل فوری کشور در زمان خروج آمریکا از برجام نقطه قوت همکاری‌های سران 3قوه بود. با این حال بازگشت رئیس‌جمهور به جلسات مجمع قطعی نشده است. واعظی در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس‌جمهور در جلسات مجمع حضور خواهد یافت یا نه، گفت: «حضور یا عدم‌حضور رئیس‌جمهور به هیچ وجه به‌معنای خوب و بد بودن نیست. بالأخره رئیس‌جمهور با حجم کار بالایی که دارد اهم و فی‌الاهم می‌کند که وقتش را چگونه برنامه‌ریزی کند، ولی افراد دیگری در مجمع هستند که همان نقشی را که قرار است دولت در مجمع ایفا کند پیگیری می‌کنند، ازجمله وزرا و برخی نمایندگان همسوی مجلس.» بسیاری از طرح‌ها و لوایح دولت با مخالفت شورای نگهبان در کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام سرگردانند. دوره جدید ریاست مجمع و ارتباطات روسای قوا تأثیر بسزایی در تعیین تکلیف آنها ازجمله در موضوع لوایح FATF دارد. واعظی درباره تعیین تکلیف این لوایح با توجه به زمان کوتاه باقیمانده تا پایان مهلت مقرر گروه ویژه اقدام مالی تصریح کرد: «ما امیدواریم با آمدن آیت‌الله آملی لاریجانی که به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شدند، در جلسات فوق‌العاده موضوع FATF را حل‌وفصل کنند.» با حکم رهبر معظم انقلاب اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام مردادماه سال گذشته به ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی منصوب شدند و حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور به‌دنبال غیبت‌های روحانی در جلسات مجمع نوشت: «رؤسای جمهور قاعدتا بنا به نص قانون اساسی خود را شخص دوم کشور می‌دانند و انتظار دارند مانند دو دوره اولیه مسئولیت مجمع برعهده ریاست‌جمهور بماند.» تشکیل و اداره مجمع پس از بازنگری قانون اساسی سال68 از سوی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب برعهده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور گذاشته شد.
با فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گمانه انتصاب حسن روحانی رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس بعدی مجمع بیش از هر فرد دیگری بود. با این حال آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضاییه گزینه رهبر معظم انقلاب برای این جایگاه بود. فوت آیت‌الله هاشمی شاهرودی اتفاقی زودهنگام و غیرمترقبه دیگری را برای نهاد مصلحت‌اندیشی کشور رقم زد و این بار نیز روحانی بخت ریاست مجمع را نداشت. باید دید ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی بر مجمع تشخیص مصلحت‌نظام چه تأثیری در نحوه همگرایی روسای قوا خواهد داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید