• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 13 دی 1397
کد مطلب : 43359
+
-

رئیس سازمان برنامه و بودجه: من هم می‌توانم در جمع بازنشستگان دستمالی از جیبم دربیاورم و گوشه چشمم را پاک کنم و بگویم مشکل شما حل نشد

جدال نوبخت و قاضی‌زاده هاشمی در دولت

وزیر بهداشت: مشکلی که وجود دارد و تصمیم مرا برای عدم‌همکاری جدی کرد، پرداخت‌نشدن پاداش بازنشستگان است؛ چقدر ما دنبال پرداخت این پاداش دویدیم

دولت
جدال نوبخت و قاضی‌زاده هاشمی در دولت

محسن تولایی/خبرنگار

4سال پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور، طاقت سازمان برنامه و بودجه طاق شد و محمدباقر نوبخت، مرد آرام دولت، زبان به طعن و کنایه و انتقاد از حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت گشود. او در صحبت‌های دیروز خود گمانه‌های یک سال گذشته درباره جدی‌تر‌شدن اختلافات کابینه و جدال میان علی ربیعی وزیر سابق کار و حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت را نیز زنده کرد و به نوعی بر آنها صحه گذاشت. آن اختلافات هم بر سر مسائل بیمه‌ای ذیل مدیریت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با وزارت بهداشت بود. از سویی جیب دولت ظاهرا در شرایط تحریمی و انقباضی سال آینده کشور دیگر کفاف افزایش هزینه‌های طرح تحول نظام سلامت را نمی‌دهد و این فرض در بودجه سال بعد آنقدر قوی است که ظاهرا بهانه‌ای برای خداحافظی وزیر بهداشت از دولت جور کرده است.
خبر استعفای حسن قاضی‌زاده هاشمی یکشنبه منتشر شد. علت استعفایش هم از سوی الیاس حضرتی، نماینده مجلس کاهش بودجه بهداشت و سلامت عنوان شد. با این حال، انتشار فیلمی از سخنان حسن قاضی‌زاده هاشمی در جمع معاونان خود که روز دوشنبه ایراد شد، واکنش محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه را برانگیخت. نوبخت در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت دولت در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت: «اینکه ما همواره یک مشکلاتی را که باید اصلاح کنیم گردن دیگری بیندازیم، مشکلی را حل نمی‌کند. یک مدتی هم مدام آقای علی ربیعی وزیر عزیز و زحمتکش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخاطب وزیر بهداشت بود و به‌دنبالش سازمان بیمه سلامت کنده شد و به وزارت بهداشت رفت؛ خب، اگر الان هم بخواهیم سازمان برنامه و بودجه را جدا کنیم و به وزارت بهداشت ببریم و ما هم مستعفی شویم، این مشکلات را حل نمی‌کند. بنده هم می‌توانم در جمع بازنشستگان شرکت کنم و دستمال از جیب به گوشه چشمان بگذارم و بگویم پول به شما داده نشده و اگر هم الان داده شود، اثری ندارد، ولی این مشکل بازنشستگان را حل نمی‌کند. چطور شد مشکل بازنشستگان 2دستگاه دیگر حل شد و مشکل بازنشستگان وزارت بهداشت حل نشد؟ اینطور نیست.» قاضی‌زاده هاشمی انتقاد کرده بود که چطور است پاداش بازنشستگان وزارت علوم و فرهنگیان پرداخت شده ولی برای ما نمی‌شود. او در اظهارات خود در جمع معاونان وزارت بهداشت و درمان گفته بود: «مشکلی که وجود دارد و تصمیم مرا برای عدم‌همکاری جدی کرد، پرداخت‌نشدن پاداش بازنشستگان است؛ چقدر ما دنبال پرداخت این پاداش دویدیم. رفته بودیم گچساران، طرف آمده بود می‌گفت دخترم را شوهر داده‌ام و دنبال تهیه جهیزیه‌ام ولی نتوانسته‌ام تأمین کنم. بعد یکی از دوستان گفت به‌نحوی درست می‌کنیم و طرف گفت الان اگر این پول را بدهید، مگر می‌توانم جهیزیه سال پیش را فراهم کنم؟ نمی‌شود که در خانواده‌ای یکی عضو آموزش و پرورش باشد، یکی عضو وزارت بهداشت باشد و اولی پاداش بازنشستگی‌اش تا امسال را بگیرد ولی دومی از سال94 نگیرد. شما وزارت علوم را پرداخت کردید، پس چرا برای ما را ندادید؟»

اختلاف قدیمی

اختلاف‌نظرها بر سر ادامه طرح تحول نظام سلامت از اواخر دولت قبل هم وجود داشت. تنها در یک مورد فروردین سال قبل و قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در متن کوتاهی همراه با چند عکس که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، از پایان شائبه اختلاف سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داده بود. اجرای طرح تحول سلامت با چالش بودجه‌ای و اختلافاتی بین وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه مواجه شده بود و وزیر بهداشت چندباری از بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی گله کرده و همین موضوع را سنگی برسر راه طرح تحول سلامت عنوان کرده بود. همین عامل دولت را به سمت جدایی سازمان بیمه سلامت و الحاق آن به وزارت بهداشت سوق می‌داد. وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متولی اصلی بیمه‌های درمان تا پایان سال ۹۵ بود، در پاسخ به وزیر بهداشت، چنین چیزی را رد کرده بود. با این حال در برنامه ششم توسعه، بیمه سلامت ایران که بازوی اصلی دولت در اجرای طرح تحول سلامت و بیمه‌شدن چند میلیون نفر بود، به وزارت بهداشت واگذار شد؛ هرچند که شورای‌عالی بیمه سلامت در وزارت رفاه ماند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید