• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41480
+
-

حریق مرگبار در زنگ تفریح

واژگونی چراغ نفتی در دبستانی در زاهدان جان 2دختربچه 6ساله را گرفت

داخلی
حریق مرگبار در زنگ تفریح

سال‌هاست که فصل سرما عجین شده با تلخ‌ترین خبرهای دانش‌آموزی. خبرهایی که از آتش‌سوزی در مدارس حکایت دارند و گاه و بی‌گاه از گوشه و کنار کشور، مخصوصا مناطق محروم، شعله می‌کشند تا دل یک ملت را به درد ‌آورند. در بیشتر این خبرها هم پای یک مقصر همیشگی درمیان است؛ «بخاری نفتی». دیروز و در تازه‌ترین حادثه آتش‌سوزی در مدارس، واژگون شدن چراغ نفتی در کلاس دانش‌آموزان پیش‌دبستانی در مدرسه‌ای در شهر زاهدان آتشی به‌پا کرد که جان 2دختربچه را گرفت و 2نفر دیگر را با سوختگی 70درصدی راهی بیمارستان کرد. اما این اتفاق تلخ و تکان‌دهنده چطور رخ داد. عقربه‌های ساعت، 9صبح را نشان می‌داد و تازه زنگ تفریح دبستان دخترانه اسوه حسنه زاهدن به‌صدا درآمده بود. سرمای هوا اما مانع از آن می‌شد که دختربچه‌های پیش‌دبستانی برای بازی به حیاط بروند و برای همین در همان اتاق درس‌شان مشغول بازی شدند؛ اتاقی که چراغ نفتی کوچک مدل آتا، تنها وسیله گرمایشی آن بود. طولی نکشید که بازی بچه‌ها به یک حادثه هولناک تبدیل شد. پای یکی از بچه‌ها به چراغ نفتی خورد و چراغ روی زمین افتاد و نفتی که در مخزن آن بود به سرعت روی فرش قابل اشتعالی که کفپوش اتاق بود جاری شد و در چشم برهم‌زدنی اتاق گر گرفت. صدای جیغ و فریاد بچه‌ها و دودی که از اتاق پیش‌دبستانی بیرون می‌زد، مربی و سایر مسئولان دبستان غیردولتی اسوه را از حادثه‌ای که رخ داده بود باخبر کرد. طولی نکشید که همسایه‌ها هم در جریان قرار گرفتند و تلاش برای نجات بچه‌ها شروع شد. همزمان ماجرا به آتش‌نشانی هم گزارش شد و آتش‌نشانان 2ایستگاه راهی محل حادثه شدند.

 عملیات نجات

عبدالرحیم شاهوزایی، فرمانده آتش‌نشانان اعزامی در گفت‌وگو با همشهری گفت: حدود ساعت9 و 2دقیقه صبح بود که ماجرا به آتش‌نشانی گزارش شد و به سرعت راهی محل حادثه شدیم. تا رسیدن ما، مربیان و همسایه‌ها حدود 54نفر از دانش‌آموزان را از داخل مدرسه بیرون آورده بودند. 2نفر از دانش‌آموزان دچار سوختگی شدید شده بودند که همان موقع توسط اورژانس به بیمارستان امام‌علی(ع) زاهدان منتقل شدند. وقتی به محل رسیدیم، آتش شعله‌ور بود. همسایه‌ها با استفاده از 2کپسول اطفای حریق تلاش کرده بودند آتش را خاموش کنند اما نتوانسته بودند. همزمان با شروع عملیات اطفای حریق، تیمی از آتش‌نشانان با استفاده از ماسک اکسیژن وارد کانون آتش‌سوزی که کلاس پیش‌دبستانی‌ها بود شدند. آنها در آنجا 2دختربچه خردسال را پیدا کردند که از شدت سوختگی از حال رفته بودند، به سرعت آنها را از اتاق خارج کردند و در اختیار اورژانس قرار دادند. پس از چنددقیقه و با تلاش آتش‌نشانان و حضور تیم‌های کمکی، آتش خاموش شد و در همان بررسی‌های اولیه معلوم شد به‌خاطر واژگونی چراغ نفتی و جاری شدن نفت روی فرش یا موکتی که کفپوش کلاس پیش‌دبستانی بود، این آتش‌سوزی رخ داده و به سرعت منتشر شده است.

کمک همسایه‌ها

همزمان با شروع آتش‌سوزی و پیش از اینکه آتش‌نشانان به محل حادثه برسند، این همسایه‌ها بودند که به کمک دختران دانش‌آموز رفتند و آنها را از داخل مدرسه بیرون کشیدند. یکی از آنها می‌گوید: با شنیدن صدای جیغ و فریاد مربیان دبستان متوجه ماجرا شدم. به سرعت خودم را به آنجا رساندم. بیشتر بچه‌ها از ساختمان بیرون آمده بودند. یکی از اتاق‌ها در آتش می‌‌سوخت و به ما نگفتند که داخل آن اتاق 4دختربچه گرفتار شده‌اند. وقتی وارد اتاق شدم، همه‌جا پر از دود بود. صدای بچه‌‌ای را شنیدم. به طرفش رفتم و او را بغل کردم و همان لحظه صدای بچه دیگری را شنیدم. بچه‌ اول را با عجله بیرون بردم و به بقیه سپردم و برگشتم. فریاد می‌زدم «عمو، کجایی؟» و صدای دختربچه را شنیدم که می‌گفت: «عمو، اینجام». با کمک یکی دیگر از همسایه‌ها او را پیدا کردیم و بیرون بردیم. فکر می‌کردیم دیگر کسی داخل اتاق باقی نمانده اما وقتی آتش‌نشان‌ها آمدند و وارد اتاق شدند، 2دختربچه دیگر را که به‌شدت دچار سوختگی شده بودند پیدا کردند. هردوی آنها زیر یک صندلی رفته و تصور می‌کردند در آنجا پناه گرفته‌اند اما متأسفانه به‌شدت دچار سوختگی شده بودند.

مرگ دردناک

بررسی‌ها نشان می‌داد که در این حادثه 4نفر از دختران دانش‌آموز به نام‌های مونا خسروپرست، صبا عربی، مریم نوکندی و یکتا میرشکار دچار سوختگی شدید شده‌اند که همگی به بیمارستان انتقال یافتند و در بخش آی‌سی‌یو سوختگی بستری شدند. یکی از پرستاران بیمارستان به همشهری گفت: 2نفر از بچه‌ها به نام‌های مونا خسروپرست و صبا عربی دچار سوختگی صددرصدی شده بودند. با این حال پزشکان تلاش زیادی برای نجاتشان کردند که متأسفانه این تلاش‌ها نتیجه نداشت و آنها جانشان را از دست دادند. 2دختربچه‌ دیگر هم با سوختگی بالای 70درصد در آی‌سی‌یو بستری هستند و حالشان وخیم است که تلاش برای نجات جان آنها ادامه دارد.

بازداشت 2نفر از مدیران

پس از حادثه آتش‌سوزی در دبستان اسوه حسنه، آنچه در همان ابتدا به نقل از مسئولان آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان عنوان شد، قصور و کوتاهی مسئولان دبستان بود. تا جایی که دادستان عمومی و انقلاب زاهدان نیز وارد ماجرا شد و خبر از صدور دستور بازداشت مدیر و مربی آموزشی دبستان داد. حجت‌الاسلام والمسلمین علی موحدی‌راد گفت: در پی آتش‌سوزی در یکی از مدارس شهرستان زاهدان که منجر به سوختگی بالای 70درصد 4دانش‌آموز شد، دستور بازداشت 2نفر از مسئولان این مدرسه صادر شد و این 2نفر باید به سؤالات بازپرس ویژه قتل پاسخ دهند. وی ادامه داد: پس از بررسی‌های کارشناسی انجام‌شده قصور و کوتاهی از سوی مدیران این مدرسه به اثبات رسیده که به همین منظور دستور بازداشت آنها صادر شد. اظهارات دادستان زاهدان در حالی بیان می‌شد که مدیر آموزش و پرورش ناحیه2 زاهدان نیز در پی حادثه رخ‌داده در دبستان دخترانه اسوه حسنه از سمت خود استعفا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید