• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 دی 1396
کد مطلب : 4138
+
-

طمع بانک‌ها، مانع واریز سود سهام‌عدالت به‌حساب برخی مشمولان

هرچند رئیس‌جمهور، دستور پرداخت سود سهام عدالت را دوشنبه هفته قبل و در حضور مدیران ارشد وزارت اقتصاد صادر کرده اما با وجود این، هنوز برخی بانک‌ها در واریز سود به‌حساب مشمولان تعلل می‌ورزند و مبالغ سود بعضی مشمولان را در حساب‌های خود نگه داشته‌اند. به گزارش همشهری، امتناع برخی بانک‌ها از واریز سود به‌حساب مشمولان سهام عدالت در حالی روی داده که اغلب بانک‌ها،  زمانی که دولت اعلام کرد مشمولان سهام عدالت برای دریافت سود باید کد شبای خود را به سامانه سهام عدالت اعلام کنند،  رقابت فشرده و تنگاتنگی بین بانک‌های مختلف در این زمینه آغاز شد و همه شعب بانک‌ها برای جذب این ارقام بسیج شده بودند.

 

واکنش خصوصی‌سازی‌

طبق اعلام میرعلی اشرف پوری حسینی - رئیس سازمان خصوصی‌سازی - سود سهام عدالت از روز دوشنبه،  هجدهم دی‌ماه،  به‌حساب بانک‌های عامل واریز شده و سازمان خصوصی‌سازی،  کار را به‌صورت کامل انجام داده بود؛ اما بخش عملیاتی،  یعنی واریز سود به‌حساب مشتریان،  به‌دلیل برخی مسائل فنی نظیر مشکلات دستگاه‌های خودپرداز،  به‌تدریج انجام خواهد شد. به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی،  ۱۲۰۰ میلیارد تومان از ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود مشمولان سهام عدالت به‌حساب بانک‌ها واریز شده است اما به‌نظر می‌رسد برخی بانک‌ها با هدف رسوب چند روزه این رقم قابل توجه، در واریز سود سهام عدالت تعلل می‌کنند.

 

واکنش وزیر اقتصاد 

مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد دیروز در واکنش به این رویداد،  پاسخگویی به این موضوع را به سؤال از سازمان خصوصی‌سازی‌ موکول کرد. وزیر اقتصاد در حاشیه نشست با وزیر ارتباطات به خبرگزاری مهر اعلام کرد: ۱۴میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت هنوز شماره شبای بانکی خود را اعلام نکرده‌اند. کرباسیان در عین حال تأکید کرد: دلیل واریز نشدن سود برخی مشمولان را از سازمان خصوصی‌سازی‌ جویا خواهم شد.

 

رقم سود قابل واریز در مرحله نخست

براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی‌،  سود هر یک از مشمولان که سقف یک میلیون تومانی سهام عدالت را در اختیار دارند، ۱۵۰هزار تومان است و قرار است در مرحله اول یک سوم این رقم یعنی ۵۰ هزار تومان به‌حساب دارنده سهام عدالت واریز شود. حداقل سود واریزی برای مشمولان سهام عدالت در مرحله نخست ۲۶هزار و ۶۰۰ تومان است.

 

   دلیل کسر مبلغ از سهام عدالت برخی مشمولان

 

جعفر سبحانی، سخنگوی سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: مبلغ ۴۰ تا ۸۰ هزار تومانی که مشمولان در دوره قبل به‌عنوان سود سهام عدالت دریافت کرده‌اند از اصل سهام آنها کسر شده است.سخنگوی سازمان خصوصی‌سازی‌ افزود: تماس‌هایی از طرف مردم داشته‌ایم که در آنها عنوان شده بود مشمولانی هستند که این مبلغ را دریافت نکرده‌اند اما از اصل سهامشان کسر شده است که ما آن را رد کرده و اعلام می‌کنیم در تمامی مواردی که به این سازمان ارجاع شده است این مبلغ به‌حساب مشمولان واریز شده بوده و مشمولان آن را فراموش کرده‌اند.

 

   خبر خوش برای جاماندگان

از سال 85تاکنون 49میلیون و 226هزار نفر از افراد جامعه به‌عنوان مشمولان سهام عدالت شناسایی شده و به آنها سهام تعلق گرفته است.البته در این میان افرادی هستند که در مراحل اولیه اجرای این طرح اقدام به ثبت‌نام و ارائه مدرک کرده‌اند، اما هنوز سهام عدالت به آنها اختصاص داده نشده است و بر این اساس سودی هم از این سهام عاید آنها نمی‌شود که اصطلاحا به این دسته از مشمولان که تعداد آنها اندک هم نیست،  جاماندگان سهام عدالت اطلاق می‌شود. علی اشرف‌پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: افرادی که دعوتنامه سهام عدالت دارند اما به هر دلیل از ثبت نام نهایی سهام عدالت جا مانده‌اند،  بیش از یک‌ میلیون و ۸۰۰هزار نفر هستند که در آینده پس از پایان روند پرداخت سود،  تعیین تکلیف‌شده و به حق‌شان می‌رسند.

 

   اموات مشمول دریافت سود

 

طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی‌ آن دسته از مشمولانی که تا ۳۱مرداد امسال شماره شبای حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت ثبت کرده‌اند و پس از این مدت فوت شده‌اند،  مشمول دریافت سود سهام عدالت هستند. بر این اساس دسته‌ای از مشمولان سهام عدالت هستند که پس از ثبت نام نهایی فوت کرده‌اند. در این زمینه درخصوص پرداخت سود سهام عدالت به این دسته از مشمولان باید گفت آن دسته از فوت شدگانی که تا تاریخ 31مرداد امسال شماره شبای حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت ثبت و پس از این زمان فوت کرده‌اند،  سود سهام عدالت به حسابشان واریز خواهد شد. از این‌رو سایر مشمولانی که پس از این تاریخ اقدام به ثبت شماره شبای خود در سامانه سهام عدالت کرده و فوت شده‌اند،  در آینده سود آنها میان وراث‌شان توزیع خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید