• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 دی 1396
کد مطلب : 4139
+
-

اعمال محدودیت تازه بانک مرکزی برای نهادهای مالی بورس

بانک مرکزی در ادامه سیاست تحدید حوزه فعالیت‌های مرتبط با بازارسرمایه از همه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی خواست از پذیرش تضامین نهادهای مالی فعال در بورس ازجمله شرکت‌های کارگزاری خودداری کنند. به گزارش همشهری، بانک‌مرکزی پیش از این برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مؤسسات تأمین سرمایه فعال در بورس هم محدودیت‌هایی درنظر گرفته بود. سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان نهاد ناظر بر بازارسرمایه تاکنون به اقدامات محدود‌کننده نهاد ناظر بازارپول واکنشی نشان نداده است.

در بخشنامه تازه بانک مرکزی که دیروز رسانه‌ای شد، تأکید شده است که بانک‌ها از پذیرش تضامین نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه مخصوصا شرکت‌های کارگزاری بورس خودداری کنند. در بانک مرکزی اعلام شده است، اعطای تسهیلات عنداللزوم به تشخیص بانک، منوط به اخذ تأمین کافی برای حفظ منافع بانک و حسن اجرای قرارداد است. در ادامه آمده است: بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی باید در فرایند تخصیص منابع، پس از احراز صلاحیت و اهلیت متقاضی، اعتبارسنجی وی و سایر عمومات مقتضی در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط، نسبت به اخذ وثایق و تضامین معتبر، بلامعارض و با درجه نقدشوندگی بالا برای حصول اطمینان از بازگشت منابع اعطایی، صیانت از حقوق سپرده‌گذاران و سایر ذینفعان و همچنین حفظ ثبات و سلامت شبکه بانکی، اقدام کنند.

بانک مرکزی در این بخشنامه اعلام کرده است: براساس گزارش‌های دریافتی، برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی‌ در تخصیص منابع، درحالی اقدام به پذیرش تضامین برخی اشخاص حقوقی به‌خصوص نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق‌ بهادار می‌کنند که براساس مفاد اساسنامه و موضوع فعالیت، نهادهای مورد اشاره مجاز به تضمین بدهی‌ها و تعهدات سایر اشخاص نیستند و بعضا حتی از سوی نهاد ناظر ذیربط انجام چنین عملی برای آن‌ نهادها ممنوع اعلام شده است. از این‌رو و ضمن تأکید مجدد بر مسئولیت و اختیار بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در تعیین انواع وثایق و تضامین قابل‌قبول، مقتضی است در اعطای تسهیلات یا ایجاد تعهدات از هرگونه پذیرش تضامین نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه ازجمله شرکت‌های کارگزاری، خودداری شود.

 

   توضیحات دبیرکل کانون کارگزاران درباره بخشنامه بانک مرکزی

 

روح‌الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس درباره بخشنامه جدید بانک مرکزی تأکید کرد: این مورد ربطی به اعطای اعتبار به مشتریان کارگزاری ندارد. میرصانعی توضیح داد: این بخشنامه موضوع جدیدی نبوده و طبق مصوبه 15آبان 92سازمان بورس در سال‌های اخیر اجرا و طبق آن شرکت کارگزاری متخلف درصورت رعایت نکردن، مشمول محرومیت یک تا 60روزه می‌شد. او ادامه داد: با توجه به افزایش همکاری‌های اخیر بانک مرکزی و سازمان بورس ازجمله مصوبه مربوط به صدور واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها، بانک مرکزی طبق مصوبه 4سال پیش سازمان بورس، چنین بخشنامه‌ای را برای بانک‌ها و مؤسسات صادر کرده تا مانع از بروز مشکلاتی در بازار مالی شود. او تأکید کرد: بنابر این بخشنامه بانک مرکزی فقط مربوط به این است که نهادهای فعال بازار سرمایه و شرکت‌های کارگزاری نمی‌توانند اقدام به تضمین مشتریان نزد بانک‌ها کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید