• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41087
+
-

شفاف‌سازی در بزرگ‌ترین شرکت شبه‌دولتی ایران

وزیرکار در مراسم معارفه مدیرعامل شستا اعلام کرد: بنگاه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی باید به سرعت وارد بورس شوند

شستا یا همان شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی قرار است دوباره احیا شود و به‌عنوان بزرگ‌ ترین هلدینگ مالی و شبه‌دولتی ایران از منافع ذینفعان خود یعنی کارگران و کارفرمایان دفاع کند. محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم معارفه مدیرعامل شستا گفت: تاکنون بنگاهداری این شرکت زیان‌آور بوده و نتوانسته از منافع ذینفعان یعنی کارگر و کارفرما دفاع کند. به گزارش همشهری، شستا از سال‌ها پیش با حواشی بسیار همراه بوده و اتفاقا یکی از شعارهای شریعتمداری در زمان گرفتن رأی اعتماد از مجلس نیز ساماندهی و شفاف‌سازی این شرکت بود.

در شستا چه می‌گذرد؟
شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، مجموعه‌ای از 203شرکت است که 153مورد آن با مدیریت تأمین اجتماعی اداره می‌شود و 50مورد به‌صورت غیرمدیریتی و با حضور عضویت تأمین اجتماعی در هیأت‌مدیره فعالیت می‌کند. طبق اظهارنظر وزیر کار، 622نفر در هیأت‌مدیره‌های شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی حضور دارند که 611نفر از آنها مرد و 11نفر زن هستند. از این افراد 43درصد کمتر از 50سال و 107نفر بالای 60سال سن دارند که برخی مشمول بازنشستگی‌اند. تعداد بالای مدیران پروازی، بازنشسته و چندشغله در این مجموعه باعث شد با اجرایی شدن قانون منع به‌کارگری بازنشستگان، از سوی شریعتمداری ضرب‌الاجلی 2هفته‌ای برای پاکسازی شستا از این مدیران صادر شود و حالا آنگونه که وزیر کار می‌گوید استعفای همه مدیران عامل یا اعضای هیأت‌مدیره دوشغله در صندوق‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخذ و مورد موافقت قرار گرفته و اسامی آنها به‌زودی منتشر می‌شود. از سوی دیگر همواره شائبه سهم‌خواهی اهالی قدرت، نمایندگان مجلس و وزرا از این شرکت و تقسیم مدیریت‌های آن با رابطه و زد و بند نیز مطرح بوده که البته دیروز توسط محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل جدید شستا به‌نوعی تکذیب شد. رضوانی‌فر درباره اخبار منتشرشده مبنی بر «سهم‌خواهی وزیران و نمایندگان مجلس از شستا» گفت: «گستردگی و تنوع حوزه فعالیت این شرکت بسیار زیاد است و در مواقعی این گمان به‌وجود می‌آید که این گستردگی و تعدد مراجعات برای پیگیری مسائل به‌معنای سهم‌خواهی است که چنین نیست.»

شستا باید شفاف شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم معارفه مدیرعامل شستا با انتقاد از زیان‌دهی عملکرد این شرکت در حوزه بنگاهداری، گفت: این شرکت عملا نتوانسته است با این روش از منافع ذینفعان دفاع کند و حالا از عمده‌ترین مشکلاتی که تأمین اجتماعی با آن روبه‌روست، تعیین‌تکلیف‌ نشدن وضعیت بدهکاری و بستانکاری ما از وزارت بهداشت است. به گفته شریعتمداری، فعلا تأمین اجتماعی هزارمیلیارد تومان از وزارت بهداشت طلبکار است و 7هزار میلیارد تومان نیز به این وزارتخانه بدهی دارد که تاکنون هیچ اقدامی برای تعیین تکلیف آنها انجام نشده است. او تسویه‌حساب با وزارت بهداشت را یکی از الزامات برشمرد چراکه قرار نیست با پرداخت‌نشدن این مطالبات کار به‌جایی برسد که دارندگان دفترچه بیمه تأمین اجتماعی در هیچ‌یک از بیمارستان‌ها پذیرش نشوند. راهکاری که شریعتمداری برای ساماندهی شستا در نظر دارد، شفاف‌سازی و عرضه شرکت‌های تحت امر این هلدینگ به بازار سرمایه است تا مردم بدانند در این شرکت‌ها چه خبر است. 
او از ارسال نامه به سران 3قوه برای تغییر شرایط واگذاری بنگاه‌ها نیز خبر داد و گفت: تغییر فرایند قیمت‌گذاری روی بنگاه‌های قابل‌واگذاری شستا یک نیاز است و برای همین نامه‌ای برای شورای هماهنگی سران 3قوه فرستاده‌ام تا براساس آن، شرایط واگذاری کمی تغییر کند و تصمیم‌های قطعی قابل‌اجرا باشد. شریعتمداری با انتقاد از نبود آمار و اطلاعات دقیق از صورت مالی شستا به‌روزی اشاره کرد که از 3مدیر ارشد وزارتخانه سؤالاتی درباره صورت مالی شستا پرسیده و هرکدام از آنها جواب‌های متفاوت و با شک و تردید داده‌اند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر لزوم شفاف‌سازی در شستا گفت: یکی از نشانه‌های شفاف‌سازی تعیین تکلیف مدیران پروازی است که در تهران اقامت دارند، هفته‌ای یک‌بار سری به کارخانه می‌زنند و به همین دلیل نمی‌توانند تصمیم‌های درست برای اداره آن شرکت اتخاذ کنند. شریعتمداری با بیان اینکه اموال شستا حق‌الناس است، تأکید کرد: «البته کسی که بیت‌المال را می‌خورد باید پدرش را درآورد اما در مقابل کسی که حق‌الناس را می‌خورد نباید کوچک‌ترین گذشتی داشته باشیم.» این عضو کابینه دولت دوازدهم از تهیه گزارشی از حسابرسی شرکت شستا خبر داد که واقعیت درون این شرکت را به اطلاع همه برساند.
شریعتمداری در پایان ضمن تأکید بر ضرورت جوان‌سازی و استفاده از توان بانوان در مدیریت شرکت‌های شستا گفت: «کسی را که به‌عنوان مدیرعامل شستا انتخاب کرده‌ایم، مدیری 40ساله است اما درباره اینکه آیا این سن جزو جوانی محسوب می‌شود یا نه، باید گفت ما مدیران، آنقدر میز مدیریت را رها نکرده‌ایم که باعث شده سن جوانی در ایران کش بیاید و به 40سالگی برسد». شریعتمداری خطاب به رضوانی‌فر، مدیرعامل جدید شستا نیز تأکید کرد: «همه هزینه‌های این شرکت باید مدیریت شود و اگر ریالی هزینه اضافه انجام شود، گذشتی در کار نخواهد بود.

مدیرعامل جدید شستا: پیگیری می‌کنم

محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل جدید شستا که پیش ‌از این مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (تی‌پی‌کو) یکی از هلدینگ‌های زیرمجموعه شستا بود، در آیین معارفه خود سوگند یاد کرد همه پرونده‌های حقوقی شستا را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کند. به گزارش ایرنا، رضوانی‌فر، کنترل هزینه‌ها را نیز یکی از الزامات شرایط فعلی اقتصاد دانست و بر رعایت آن تاکید کرد. او ادامه داد: اگر به این نتیجه برسیم که با فروش دارایی‌های شستا می‌توانیم کاری کنیم که سود آن بیشتر از نگهداری شرکت‌ها باشد به‌طورقطع این کار را خواهیم کرد. مدیرعامل شستا، بر ضرورت اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها نیز تأکید کرد و گفت: برند شستا به‌عنوان تراز بنگاهداری پشتوانه‌ای باید احیا شود. در این مسیر تلاش می‌کنیم با شفاف‌سازی به افزایش بازدهی اقتصادی برسیم. در این مراسم از مرتضی لطفی، مدیرعامل قبلی شستا نیز تقدیر شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید