• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 40957
+
-

اولتیماتوم به7شرکت بزرگ بورس

شرکت‌های فولاد مبارکه، بانک پارسیان، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، آذرآب، بانک تجارت، گروه سایپا و گروه صنعتی سپاهان، 2‌ماه فرصت دارند تا اطلاعات عملکردشان را به بورس ارائه کنند

سازمان بورس با صدور اطلاعیه‌ای به 7شرکت بورس 2‌ماه فرصت داد تا اطلاعات لازم برای معاملات سهامشان را افشا کنند؛ در غیر این صورت معاملات آنها برای 3‌ماه متوقف خواهد شد.
به گزارش همشهری، انتشار اطلاعات شرکت‌های بورس یک موضوع کلیدی برای سهامداران است زیرا پایه و اساس معاملات و مبنای تصمیم‌گیری سهامداران برای دادوستد سهام اطلاعات منتشر شده شرکت‌هاست؛ با این حال در طول نیم قرن گذشته انتشار اطلاعات در بورس، یک چالش همیشگی بوده و در یک فرایند زمانی طولانی بخشی از این مشکلات به روش‌های مختلف حل شده است. با وجود این، هنوز هم الزام شرکت‌ها برای انتشار دقیق و به‌موقع اطلاعاتشان یک چالش بزرگ در بازار سرمایه است. در طول سال‌های گذشته آغاز به‌کار سامانه کدال کمک بزرگی به شفاف‌سازی‌ شرکت‌های بورس و انتشار اطلاعات کرد؛ اما هنوز هم کم نیستند مدیرانی که در بورس اهمیت زیادی به انتشار اطلاعات نمی‌دهند و حتی برخی مدیران برایشان مهم نیست که معاملاتشان در بورس برای مدت طولانی متوقف باشد؛ برای نمونه یکی از معروف‌ترین شرکت‌هایی که از 3سال پیش معاملاتش در بورس متوقف است می‌توان به بانک پاسارگاد اشاره کرد؛ البته قرار است بانک پاسارگاد با برگزاری مجمع عمومی، زمینه انتشار اطلاعات جدیدش را از طریق سامانه کدال فراهم کند. سازمان بورس همچنین روز گذشته به 7شرکت جدید اولتیماتوم داد تا اطلاعات عملکردشان را در بورس منتشر کنند؛ وگرنه معاملاتشان را 3 ‌ماه متوقف می‌کند؛ با این حال فعالان بازار سرمایه معتقدند این روش الزام شرکت‌ها برای انتشار اطلاعات به تنبیه سهامداران ‌منجر می‌شود زیرا این سهامداران هستند که از انجام معاملات سهام محروم و دارایی‌هایشان بلوکه می‌شود. برخی از فعالان بازار سرمایه بر این باورند شرکت‌هایی که دستورالعمل افشای اطلاعات را رعایت نمی‌کنند باید مشمول جریمه نقدی شوند؛ نه اینکه از طریق توقف نمادشان در بورس سهامداران جریمه شوند.


   اولتیماتوم سازمان بورس

دیروز سازمان بورس با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای، به 7 شرکت (ناشر) معروف بورس 2‌ماه فرصت داد تا الزامات افشای اطلاعات را رعایت کنند؛ در غیر این صورت نمادهای معاملاتی آنها برای 3‌ماه تعلیق خواهد شد. بر این اساس به ناشران شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، بانک پارسیان، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، صنایع آذرآب، بانک تجارت، گروه سایپا و گروه صنعتی سپاهان فرصت 2ماهه‌ای داده شده تا تاریخ 15بهمن‌ماه 1397برای رعایت الزامات مورد نظر سازمان بورس اقدام کنند. سازمان بورس دلیل این اولتیماتوم را رعایت نشدن مفاد ماده 38 دستورالعمل پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران و رعایت نشدن الزامات ماده 7 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس اعلام کرده است. مطابق ماده 38 فصل پنجم دستورالعمل پذیرش بورس تهران، درصورت ایفا نشدن تعهدات ناشر، بورس می‌تواند با رعایت حقوق سهامداران، پذیرش اوراق بهادار پذیرفته شده را حداکثر برای مدت 3‌ماه به حالت تعلیق درآورد. براساس دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، شرکت‌های بورس مکلفند گزارش‌ها و صورت‌های مالی‌شان را در مهلت‌ مقرر افشا کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید