• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40887
+
-

پهناورترین استان ایران بدون بزرگراه

سیستان و بلوچستان
پهناورترین استان ایران بدون بزرگراه

  بر اساس آمار وزارت راه، سیستان و بلوچستان با وجود این‌که 11 درصد از مساحت ایران را دارد و پهناورترین استان ایران محسوب می‌شود، کمترین میزان بزرگراه و راه‌ اصلی را دارد. 
مدیرکل راه ‌و شهرسازی این استان می‌گوید: در کشور به صورت میانگین به ازای هر 100 کیلومتر راه اصلی، 20 کیلومتر بزرگراه وجود دارد، اما این رقم در سیستان و‌ بلوچستان فقط 4 کیلومتر است. در حوزه جنوب استان و منطقه بلوچستان این رقم نزدیک به صفر است. 
مسعود مالکی البته با بیان این‌که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سیستان‌ و ‌بلوچستان هیچ جاده‌ دوبانده و بزرگراهی وجود نداشته است، می‌افزاید: پس از انقلاب اسلامی تاکنون 264کیلومتر بزرگراه در استان ساخته شده که سهم شمال و مناطق مرکزی حدود 220 کیلومتر و سهم بلوچستان و مناطق جنوبی فقط 54 کیلومتر است. 
 وی با بیان این‌که 14 هزار و 800 کیلومتر بزرگراه در کشور به ‌بهره‌برداری رسیده است،‌ ادامه می‌دهد: سیستان‌ و‌ بلوچستان کمترین میزان بزرگراه را دارد و سهم این استان 6/1 درصد بزرگراه‌های کشور است. 
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب البته به نکته دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: راه‌های بلوچستان اغلب دوطرفه و برخی کاملا غیراستاندارد و خطرناک هستند؛ مثل جاده ترانزیتی ایرانشهر- خاش به طول 100 کیلومتر که سال‌ها قبل و برای کاربری نظامی ساخته شده بود. 
ابراهیم جاوشیری می‌افزاید: حالا از این جاده برای ترددهای مسافری و ترانزیتی استفاده می‌شود که کاملا غیراستاندارد، بدون شانه و خطرناک است. هرچند قرارداد غیراستانداردترین بخش این جاده که 55 کیلومتر است، امضا شده و اکنون در حال کار است، اما کمبود نقدینگی بهسازی و دوبانده کردن آن را با مشکل مواجه کرده. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید