• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40881
+
-

موتورهای مرگبار؛ تصویر‌ ادبیات و سینما از آینده جهان

سینما
موتورهای مرگبار؛ تصویر‌ ادبیات و سینما از آینده جهان

فیلم«موتورهای مرگبار» محصول مشترک نیوزیلند- آمریکا به کارگردانی کریستین ریورز و تهیه کنندگی و فیلمنامه‌نویسی پیتر جکسون است که در 14دسامبر 2018(24آذر 1397) در آمریکا اکران می‌شود.
به نوشته سایت اسکرین رانت و سایت روتن تومیتوز، این فیلم  پساآخرالزمانی  ماجراجویانه و  علمی تخیلی با اقتباس از رمانی به نام موتورهای مرگبار، اثر «فیلیپ ریو» ساخته شده است. داستان این فیلم در زمانی که تمام شهرهای بزرگ رو به ویرانی نهاده‌اند و تمام شهرهای جدید بر ارابه‌های عظیم متحرک چرخدار ساخته شده‌اند روایت می‌شود. داستان این فیلم روایتگر هجوم آوردن این شهرهای متحرک به یکدیگر است. هوگو ویورینگ، هرا هیلمار، رابرت شیهان، جیهاهه و رونان رافتری به همراه تنی چند از ستارگان دیگر سینمای نیوزیلند و آمریکا در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.
پیتر جکسون کارگردان معروف نیوزیلندی فیلم «ارباب حلقه‌ها» که به همراه زین وینر، آرماندا والکر و دبوارا فورته از تهیه‌کنندگان این فیلم است، در سال 2009تمام حقوق کتاب مورتورهای مرگبار  نوشته فیلیپ ریو را خریداری کرد، اما پیتر جکسون در آن زمان ساخت فیلم را آغاز نکرد و آغاز مراحل ساخت فیلم موتورهای مرگبار 7 سال بعد یعنی در سال 2016شروع شد. 
این فیلم که پیتر جکسون سال‌ها آرزوی ساخت آن‌ را داشته است اما با انتقاد تندی از سوی منتقدان سینمایی روبه‌رو شده است. مفهوم و داستان فیلم که بر مبنای داستان آخرالزمانی و در‌گیری شهرهای متحرک با یکدیگر روایت می‌شود، از نظر منتقدان، داستان بسیار جذابی از سری داستان‌های ادبیات کودک است. اما این فیلم به اعتقاد منتقدان فیلمی آشنا برای دنیای کودکان نیست، زمان بدی برای اکران آن در نظر گرفته شده است، یعنی این فیلم در ماهی اکران خواهد شد که فیلم‌های عامه‌پسند تری نظیر مرد عنکبوتی، باملبی، مرد آبی و بازگشت مری پاپینز نیز در حال اکران هستند. در حالی‌که دیدگاه منتقدان درباره این فیلم نیز بسیار متضاد است. برخی از منتقدان نیز به طرز بسیار بی‌رحمانه‌ای این فیلم را آماج حملات خود قرار داده‌اند.  این نقدها در سایت روتن تومیتوز، سایتی که براساس نظر منتقدان و تماشاگران سینما به فیلم‌ها امتیاز می‌دهد، نیز این چنین بازتاب یافته است. تا‌کنون 95منتقد، فیلم «موتورهای مرگبار» را دیده‌اند که از این تعداد 26نفر آن را شایسته دریافت گوجه فرنگی تازه دانسته‌اند و 69نفر نیز گوجه فرنگی گندیده را به آن اختصاص داده‌اند، در مجموع فیلم موتورهای مرگبار از نظر منتقدان تنها توانسته 27درصد امتیاز کسب کند که آمار بسیار بد و ناامیدکننده‌ای برای آن محسوب می‌شود، تماشاگران سینمایی نیز تنها 49درصد امتیاز به این فیلم داده‌اند که گویای آن است که فیلم موتورهای مرگبار مورد پسند بیش از 50درصد مخاطبان سینما قرار نگرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید