• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40868
+
-

3 سناریوی مرکز پژوهش‌ها برای بنزین

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «مسئله بنزین، رویکردها و مخاطرات» 3سناریو را برای قیمت‌گذاری و شیوه توزیع بنزین پیشنهاد داده است.
مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید: در صورتی که قیمت هر لیتر به 2هزار تومان برسد و دولت سهمیه‌ای هم به هیچ مالک خودرو اختصاص ندهد، نرخ تورم حداکثر 4درصد رشد می‌کند. این نهاد تحقیقاتی در ارزیابی اثر تورمی افزایش 2برابری قیمت بنزین به 3سناریو اشاره می‌کند و تأکید دارد با افزایش قیمت بنزین به ۲۰۰۰ تومان و تخصیص سهمیه ۶۰ لیتری بنزین برای هر خودرو تورم ۱.۶ درصدی را به‌دنبال خواهد داشت. همچنین براساس سناریوی سوم نیز سهمیه ۲۰ لیتری برای هر فرد با درنظر گرفتن قیمت بنزین ۲۰۰۰ تومان نرخ تورم را به میزان ۱.۳ درصد افزایش می‌دهد.

این گزارش با اشاره به پیشنهاد افزایش 100درصدی قیمت بنزین بدون اختصاص سهمیه سوخت، می‌افزاید: اثر مستقیم افزایش قیمت بنزین به معنی گران شدن قیمت بنزین مصرفی در سبد خانوار خواهد بود و البته این اثر برای خانوارهای دارای خودرو معنادار است و از آنجا که در دهک‌های پایین درآمدی نسبت افراد دارای خودروی شخصی کمتر است، بنابراین انتظار می‌رود این نرخ برای دهک‌های پایین کمتر باشد. همچنین از آنجا که هزینه بنزین سهم کمتری از هزینه‌های خانوار در دهک بالایی نسبت به دهک‌های پایینی دارد بنابراین از این کانال اثرگذاری افزایش قیمت بنزین بر سبد تورم دهک‌های بالایی کمتر خواهد بود و نتیجه اینکه بیشترین اثر افزایش مستقیم قیمت بنزین بر خانوارهای دهک 7تا 9روستایی و 5تا 9شهری نمایان می‌شود.

نهاد تحقیقاتی وابسته به مجلس با اشاره به پیشنهاد افزایش 100درصدی قیمت بنزین با اختصاص سهمیه ماهانه 60لیتری بنزین برای هر خودرو می‌افزاید: این پیشنهاد تاحدی اثرات مستقیم افزایش قیمت بنزین بر خانوارها را کم می‌کند و خانوارهایی که مصرف بنزین کمتر یا معادل 60لیتر در‌ماه داشته‌اند با سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین آزاد به‌طور مستقیم با افزایش هزینه روبه‌رو نخواهند شد و بیشتر دهک‌های پردرآمد 8تا 10روستایی و دهک‌های 5تا 10شهری متضرر می‌شوند.
براساس سناریوی درنظر گرفتن سهمیه 20لیتری بنزین و افزایش قیمت دوبرابری آن، تا اندازه زیادی، جلوی بار گرانی ناشی از افزایش قیمت بنزین گرفته می‌شود و بیشتر ثروتمندان روستایی و شهری دارای مصرف بالای 80لیتر در ‌ماه زیان می‌بینند.



   تکذیب دوباره گرانی بنزین

وزیر نفت باردیگر افزایش قیمت سوخت و سهمیه‌بندی آن را تکذیب کرد و گفت: تاکنون در دولت برای سهمیه‌بندی یا تغییر قیمت سوخت تصمیمی گرفته نشده است. بیژن‌نامدار زنگنه در یک برنامه تلویزیونی افزود: براساس برآوردها، ۱۰ میلیون خودرو و موتورسیکلت فاقد کارت سوخت هستند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنها برای صدور کارت سوخت ثبت نام کرده‌اند. او میزان قاچاق سوخت از کشور  را نیز ۵ میلیون لیتر در روز اعلام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید