• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
سه شنبه 20 آذر 1397
کد مطلب : 40523
+
-

20خودروی بی‌کیفیت همچنان روی خط تولید

تازه‌ترین گزارش وزارت صنعت از تداوم تولید یا مونتاژ 3وانت بی‌کیفیت تک‌ستاره و 17خودروی سبک سواری دوستاره در شرکت‌های خودروسازی داخلی حکایت دارد

نماگرها
20خودروی بی‌کیفیت همچنان روی خط تولید

با وجود الزمات وزارت صنعت مبنی بر توقف تولید خودروهای تک‌ستاره از اردیبهشت‌ماه امسال و اجرایی شدن استانداردهای اجباری 85گانه جدید از ابتدای دی‌ماه امسال، تازه‌ترین گزارش وزارت صنعت از تداوم تولید یا مونتاژ 3وانت بی‌کیفیت تک‌ستاره و 17خودروی سبک سواری دوستاره در شرکت‌های خودروسازی داخلی حکایت دارد.
کاهش شدید تیراژ تولید و عرضه خودروهای داخلی به بازار در حالی به بحران نخست صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی کشور تبدیل شده است که اقدامات خودروسازان برای ارتقای محصولات بی‌کیفیت تولید و مونتاژ داخل چندان رضایت‌بخش نبوده است. به گزارش همشهری، براساس تازه‌ترین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (بازوی اجرایی وزارت صنعت در ارزشیابی کیفی خودرو) از کم و کیف تولید و مونتاژ خودروهای داخلی طی آبان‌ماه امسال تعداد 38هزار‌و997دستگاه خودرو تولید شده که 99درصد از حجم تولیدات به‌خودروهای گروه سبک و یک‌درصد دیگر به ‌خودروهای گروه سنگین اختصاص دارد. خودروهای تولیدی کشور در این ماه، شامل 49مدل خودرو در گروه سبک و 12مدل خودرو در گروه سنگین بوده است. گرچه براساس این گزارش 14خودروی سواری غالبا در سطوح قیمتی یک تا 4 قادر به کسب 4ستاره از مجموع 5ستاره کیفی شده‌اند اما شمارش معکوس برای اجرایی شدن استانداردهای اجباری 85گانه جدید خودرو از ابتدای دی‌ماه امسال در حالی آغاز شده است که هنوز 20خودرو سبک سواری و وانت تولید یا مونتاژ داخل با یک تا دوستاره کیفی تولید می‌شود. 
مطابق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که هر‌ماه کیفیت خودروهای داخلی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد، طی آبان‌ماه امسال در بخش خودروهای سواری سطح قیمتی‌یک خودروهای پژو ۲۰۰۸ و گرند ویتارا، در سطح قیمتی۲‌خودروهای کیا سراتو، هیوندای i20، هیوندای Accent و هاوال 2 H، در سطح قیمتی۳ خودروهای B30 و چانگان CS35، درسطح قیمتی۴‌خودروهای رنوساندرو اتوماتیک، تندر۹۰ پلاس اتوماتیک، تندر۹۰ پلاس، پژو۲۰۷ اتوماتیک، پارس تندر و پژو۲۰۷ با اخذ ۴ستاره کیفی بالاترین کیفیت خودروهای تولیدی ساخت داخل را در این‌ماه به‌خود اختصاص داده و تنها خودرو چانگان CS35 مونتاژ شرکت سایپاسیتروئن کاشان توانسته است با کسب یک‌ستاره کیفی تازه جایگاه خود را از سطح کیفی 3ستاره به سطح کیفی 4ستاره ارتقا دهد.

خودروهای بی‌کیفیت داخلی 
براساس این گزارش 3خودرو وانت شامل وانت‌مزدا، کارا2000 تک‌کابین تولیدی بهمن موتور و وانت‌های نیسان تک‌سوز و دوگانه‌سوز تولیدی زامیاد با کسب یک‌ستاره کیفی همچنان در قعر جدول ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی طی آبان‌ماه امسال قرار گرفته‌اند. همچنین 7خودرو سواری و وانت تولید و مونتاژ ایران‌خودرو (6سواری و یک وانت) و 6خودروسواری سایپا، یک خودروسواری پارس‌خودرو، 2خودروسواری مدیران‌خودرو و یک خودروسواری کرمان‌موتور نیز تنها موفق به دریافت دوستاره از مجموع 5ستاره کیفی خودروهای تولید و مونتاژ داخلی شده‌اند. با این روند هنوز هم حدود 40درصد خودروهای مذکور با حداقل‌های کیفیت تولید و عرضه‌ شده و در آسمان 5ستاره ارزیابی کیفی خودروهای داخلی تنها یک یا 2ستاره کیفیت را به‌خود اختصاص داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید