• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40194
+
-

اصلاح نظام بانکی بر سر دوراهی بهارستان و میرداماد

رئیس‌کل بانک مرکزی امیدوار است با دریافت اختیارات ویژه از سران قوا، طرح موردنظر خود را برای اصلاح نظام بانکی به پیش ببرد و گفته دنبال تقویت پول ملی و استقلال بیشتر بانک مرکزی است. از سوی دیگر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی طرح اصلاح نظام بانکی خبر داده و می‌گوید: این طرح در هفته پیش روی مجلس در صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد. حالا باید دید فرمان اصلاح نظام بانکی در دست کیست و مهم‌تر اینکه فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد چه نسخه‌ای پیشنهاد می‌کند. عبدالناصر همتی در نشست دوره‌ای خود با مدیران عامل بانک‌ها، با اشاره به دیدار اخیر خود با مقام معظم رهبری به دستور ایشان برای تقویت هرچه بیشتر ارزش پول ملی و نیز اهمیت استقلال بانک مرکزی اشاره و اعلام کرد: بانک مرکزی و نظام بانکی تمام توان مدیریتی و کارشناسی را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری به‌کار خواهد برد. او همچنین به دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهور برای تامین سرمایه‌ در گردش و نقدینگی بخش تولید اشاره کرد و از بانکداران خواست برای تحقق آن ر برنامه‌ریزی کنند و اگر هم در مواردی نیاز به کمک بانک مرکزی دارند، آن را اعلام کنند.

به گزارش همشهری، در حالی همتی از بانک‌ها خواسته تا وام بیشتری برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی درنظر بگیرند که بانک‌ها در تنگنای اعتباری گرفتار شده و سرمایه و نقدینگی کافی برای تحقق دستور رئیس‌جمهور ندارند و امیدوارند تا دولت و مجلس راه را برای افزایش سرمایه آنها هموارتر سازند. البته رئیس‌کل بانک مرکزی براساس خبر رسمی منتشر شده در دیدار با بانکداران از همکاری آنها برای تحقق برنامه‌ها و سیاست‌های بانک مرکزی برای سر و سامان دادن به نظام پرداخت در حوزه الکترونیک تشکر کرده و از آنها خواسته تا جلوی سوء‌بهره‌برداری از جریان نقدینگی را بگیرند تا لطمه‌ای به بازار ارز وارد نشود. اشاره همتی به محدود شدن سقف نقل و انتقالات در شبکه پرداخت الکترونیک و تغییر در سازوکار صدور چک‌های تضمینی است. همتی از مدیران بانک‌ها خواسته تا نظارت خود را بر رفتار شرکت‌های فعال در حوزه نظام پرداخت الکترونیک افزایش دهند و هشدار داده در صورت رعایت نشدن ضوابط نظارتی بانک مرکزی، مجوز این شرکت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ یک هشدار و اخطار جدی که ممکن است زمینه فعالیت شرکت‌های فعال در حوزه نظام پرداخت الکترونیک محدود و حتی پروانه فعالیت آنها تعلیق شود.

استارت عملیات بازار باز  از سال آینده

رئیس‌کل بانک مرکزی که پیش از این مجوز استفاده از عملیات بازار باز بانکی را از سران قوا دریافت کرده، امیدوار است از این اختیار ویژه در سال آینده استفاده کند و جریان نقدینگی را با ورود شبکه بانکی به خرید و فروش اوراق بدهی دولت به‌دست بگیرد. همتی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای اجرای عملیات بازار باز بانکی، امیدوار است که از بی‌انضباطی در بازار پول و نرخ‌شکنی سود بانکی جلوگیری کند.

هرچند در خبر رسمی بانک مرکزی جزئیات بیشتری از نشست همتی با بانکداران منتشر نشده اما در این جلسه مدیران عامل بانک‌ها پیشنهادهای خود برای تحقق برنامه‌های حمایتی از تولید و اشتغال را بیان کردند. ضرورت دارد واحدهای صنعتی نیازمند شناسایی شوند. بانکداران نگران انحراف منابع خود از بانک مرکزی خواسته‌اند تا نظام مدیریتی واحدهای تولیدی به‌گونه‌ای رصد شود که جلوی انحراف تسهیلات بانکی برای حمایت از تولید گرفته شود.

قانون‌نویسی بانکی مجلسی‌ها

انتظار طولانی مجلس برای دریافت لایحه پیشنهادی بانک مرکزی و دولت برای اصلاح نظام بانکی، باعث شده تا نمایندگان دوباره طرح اصلاح نظام بانکی را در دستور بررسی قرار دهند. به گزارش ایبنا، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: 3طرح تحول بانک مرکزی، بانکداری اسلامی و تاسیس بانک توسعه در دستور کار مجلس قرار دارد. او افزود: در مجموع اقدامات صورت گرفته در مجلس در این خصوص شامل تصویب یا ابلاغ مصوبه کمیسیون اقتصادی درخصوص اصلاح قانون بانک مرکزی در اصلاح ساختار که با تغییرات گسترده تغییر کرده و وابستگی به دولت کاهش یافته است. این نماینده مجلس تأکید کرد: نخست اصلاح قانون بانک مرکزی مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس ظرف هفته آینده به صحن علنی می‌رود، دوم بانک توسعه ظرف یک‌ ماه آینده نهایی می‌شود و سومین اقدام درباره عملیات بانکی هم تقریبا ۵۰درصد احکام در کمیسیون تصویب شده و ظرف 2‌ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید