• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 17 آذر 1397
کد مطلب : 40121
+
-

گره‌گشایی از بحران‌های کارگری

دولت عزمش را برای شنیدن صدای کارگران و حل بحران‌های کارگری جزم کرده؛ 2وزیر روحانی آخر هفته با کارگران هپکو، آذرآب و هفت‌تپه رو‌دررو شدند و حرف‌هایشان را شنیدند

بازار کار
گره‌گشایی از بحران‌های کارگری

 خبرها از رسیدن تنش‌های کارگری به ساحل آرامش حکایت دارد و آنگونه که وزرای کار و صنعت اعلام کرده‌اند، برنامه‌هایی برای حراست از وضع موجود اشتغال و رسیدگی به بنگاه‌های تولید و خواسته‌های کارگران آنها در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش همشهری، بیش از یک سال از حل‌وفصل اعتراض‌های کارگری در هپکو و آذرآب می‌گذرد و حالا این 2شرکت تولیدی به فعالیت عادی بازگشته‌اند. کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه هم به‌تازگی با تسویه 2ماه از مطالباتشان و در رایزنی با مسئولان و نماینده تام‌الاختیار مالکان شرکت به توافق رسیده‌اند که فعالیت خود را از سر بگیرند. این اعتراض‌های کارگری عمدتاً جلوه‌هایی از آسیب‌دیدگی حوزه تولید اقتصاد ایران از سوءمدیریت در بنگاه‌ها و همچنین ترجیح واردات به محصول ساخت داخل بود که فعلاً با پادرمیانی دستگاه‌های دولتی به ساحل آرامش رسیده‌اند اما آنچه اهمیت دارد، جلوگیری از تکرار این شرایط است و حراست از چرخه تولید، وگرنه دیری نمی‌پاید که این بنگاه‌ها و شاید بسیاری از بنگاه‌های دیگر دوباره به وضعیتی خواهند رسید که اعتراض‌های کارگری جزء جدانشــــدنی آنهاســــت. علاوه بر این هنوز درد برخی از بنگاه‌های اقتصادی بحران‌زده مانند فولاد اهواز درمان نشده و اعتراض‌های کارگران آنها نیز ادامه دارد، پس دولتمردان باید به هوش باشند که برنامه‌ها یا شعارهایشان درباره شرکت‌های احیاشده مانند هپکو و نیشکر هفت‌تپه به‌زودی محک خواهد خورد.

صیانت از اشتغال، حمایت از کارگر
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار با نمایندگان کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، حفاظت و صیانت از مشاغل موجود و رعایت حقوق کارگران و سه‌جانبه‌گرایی را امری ضروری و از وظایف این وزارتخانه دانست و گفت: در این مسیر ما حتما به موضوعات دولتی و سیاست‌های اقتصادی نیز توجه ویژه داریم اما یکی از مهم‌ترین وظایف ما نظارت بر اجرای قانون کار و صیانت از حقوق کار و کارگر است. محمد شریعتمداری در جمع نمایندگان کارگران هفت‌تپه اعلام کرد: انجام این امور با تکیه ‌بر همکاری شرکای اجتماعی مانند تشکل‌های کارگری، شوراهای اسلامی، انجمن‌های صنفی و مجموعه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد استوار است و خروجی آن باید به صیانت از حقوق مردم و کارگران ختم شود. او پیرو این صحبت‌ها بر اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل که از خواسته‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه بود نیز تأکید کرد و گفت: اصل صیانت از اشتغال موجود، تأمین مواداولیه است و در این کار ما از یک‌سو حامی کارفرما برای آوردن سرمایه در گردش با هدف اداره کارخانه و از طرف دیگر حامی کارگران هستیم که باید همه حقوق معوقه‌شان پرداخت شود. او با اشاره به اعتراض کارگران هفت‌تپه به‌دلیل معوق شدن حقوق، افزود: کارگری که 7‌ماه حقوق نگرفته حق دارد عصبانی شود اما در این عصبانیت نحوه تعامل با کارگر هم اهمیت دارد، اگر به این کارگران گفته شود ما حقوق شما را به رسمیت می‌شناسیم اما اکنون توان پرداخت نداریم، مطمئناً کارگران همراهی می‌کنند و سفره‌های نداشته خود را نیز به روی کارفرما می‌گشایند اما اگر کار به خلف وعده و دور زدن کارگر برسد، دیگر نمی‌شود از آنها انتظار همراهی داشت.
به گزارش همشهری، آنچه وزیر کار در دیدار با نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد، همگی مسائلی است که پیگیری آنها می‌تواند به تعامل کارگر و کارفرما و دولت سروسامان بدهد؛ مشروط به اینکه در عمل نیز این مسائل اجرا شوند. برای مثال اگر وزیر کار به سه‌جانبه‌گرایی اعتقاد دارد و پایبندی به آن را کلید حل مشکلات می‌داند، بد نیست همانطور که در زمان گرفتن رأی اعتماد از مجلس وعده داده بود صدای درخواست قشر کارگر برای جبران هزینه‌های معیشت را بشنود و به سرخوردگی کارگران در خانواده راضی نشود.

حال‌وروز هپکوی احیاشده
اوایل پاییز پارسال بود که با پادرمیانی وزارت کار و سازمان خصوصی‌سازی، از نسخه شفابخش هپکو رونمایی شد و از همان ایام بساط اعتراض کارگری در این کارخانه برچیده شد. حالا هپکو به چرخه تولید برگشته و وزیر صنعت در بازدیدی که در جریان سفر به اراک از این کارخانه داشت از برنامه دولت برای ارتقای سطح فعالیت‌ها و توسعه هپکو خبر داده است. رضا رحمانی با بیان اینکه برنامه دولت و وزارت صنعت، حفظ و تأمین خطوط تولیدی است، گفت: فعال شدن همه واحدهای تولیدی کشور در اولویت قرار گرفته و همه استانداران و دولت پیگیر این مسئله هستند تا علاوه بر حفظ اشتغال موجود، گامی هم در جهت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام برداشته شود. در مورد هپکو، آنگونه که رحمانی وعده داده است، برنامه فعال‌سازی معادن کوچک کشور در دستور کار قرار گرفته که می‌توان تأمین ماشین‌آلات موردنیاز آن را به هپکو سپرد و علاوه بر این بخشی از تولیدات شرکت هپکو نیز مربوط به حوزه راهداری است که براساس توافق قبلی قرار است نیاز دستگاه‌ها از محل تولیدات این کارخانه تأمین شود. به عقیده او با برنامه‌ای که دولت برای هپکو دارد نه‌تنها وضع موجود حفظ می‌شود بلکه قابل ارتقا نیز خواهد بود. رحمانی در جریان بازدید از استان مرکزی، سری هم به شرکت‌های آذرآب و ماشین‌سازی‌ اراک زد؛ شرکت‌هایی که در یکی، دوسال گذشته با مشکلات کارگری روبه‌رو بودند، به‌خصوص در مورد شرکت آذرآب، سوءمدیریت باعث شده بود دخل و خرج کارخانه با هم نخواند. حالا اما وزیر صنعت از فعالیت شرکت‌ها ابراز رضایت کرده و گویا هر 2شرکت در وضعیت نسبتا مساعدی به‌سرمی‌برند.

این خبر را به اشتراک بگذارید