• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 17 آذر 1397
کد مطلب : 40085
+
-

تهران سبز‌تر از همیشه خواهد شد

تا پایان سال‌جاری مساحت جنگل‌کاری اطراف تهران به 41هزار و 500 هکتار می‌رسد تنها 8 هزار و 500 هکتار باقی است تا طرح کمربند سبز پایتخت تکمیل شود

گزارش
تهران سبز‌تر از همیشه خواهد شد

محمود مولایی/خبر‌نگار

جنگل‌کاری در خط شمالی شهر تهران؛ در همین ماه، از شرق تا غرب پهنه شمال پایتخت و در دامنه جنوبی البرز شروع‌می‌شود. ظاهرا تمهیدات لازم انجام شده و کارگران آماده کارند. طبق برآورد سال 97 جنگل‌کاری در حریم تهران به 1250هکتار خواهد رسید و به گفته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، چیزی بیشتر از هزار هکتار در هر سال. طبق برنامه‌ریزی ابتدای 97، امسال قرار است جنگل‌کاری در 4منطقه کلانشهر تهران انجام شود؛ در مناطق 2، 4، 5و 22. علی‌‎محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره فرآیند جنگل‌کاری در روزهای آینده شهر تهران به همشهری می‌گوید: «در سال‌جاری پس از پیگیری‌‎ها و اخذ توافقات و مجوزهای لازم، عرصه‌هایی با مجموع مساحتی حدود 1250هکتار در دامنه جنوبی البرز برای جنگل‌کاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران شناسایی شده و عملیات کاشت آنها به‌زودی آغاز خواهد شد طوری که تا 15 اسفند‌ماه سال‌جاری جنگل‌کاری تمامی این اراضی با استفاده از کاشت انواع درختان مقاوم به کم‌آبی و ترجیحاً بومی و سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه خاتمه یافته و به بهره‌برداری می‌رسد. به این ترتیب مساحت کمربند سبز ایجاد شده در پیرامون شهر تهران تا پایان سال به بیش از 41هزار و 500 هکتار بالغ خواهد شد.» 
به گفته مختاری، عرصه‌های وسیعی از اراضی که قابلیت جنگل‌کاری دارند در اختیار سازمان‌های دولتی و نهادهای مختلف است؛ موضوعی که از دغدغه‌های سازمان بوستان‌ها در مورد جنگل‌کاری کمربند سبز پیرامون شهر تهران به‌حساب می‌آید. البته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها معتقد است گاهی با هماهنگی‌هایی که با مالکان یا بهره‌برداران صورت می‌گیرد، امکان توسعه فعالیت‌های جنگل‌کاری در آنها میسر می‌شود. مختاری تأکید می‌کند: «حتی گاهی ممکن است که این کار به‌صورت مشارکتی نیز انجام شود.» 

بیشترین وسعت در مناطق 4و 22
شهردار پیشین تهران تأکید زیادی روی جنگل‌کاری در پهنه شمالی شهر تهران داشت؛ موضوعی که سال‌هاست مورد توجه قرار دارد و هر سال باید هزار هکتار به جنگل‌های حریم تهران اضافه شود. برای سال 97 اما برآورد شده است که 250هکتار بیشتر از حد معمول جنگل‌کاری صورت بگیرد. منطقه 22با داشتن 5پروژه جنگل‌کاری امسال بیشترین نقش‌آفرینی را در پروسه جنگل‌کاری حریم تهران ایفا خواهد کرد. منطقه 22 در شمال غرب تهران قرار دارد و از شمال به ارتفاعات البرز، از شرق به منطقه 5، از غرب به محدوده وردآورد شمالی و از جنوب به آزادراه تهران‌-کرج منتهی می‌شود. منطقه 22منطقه‌ای جدید در شهر تهران به‌حساب می‌آید که البته فضای زیادی هم برای فضای سبز دارد. به همین دلیل، سازمان بوستان‌ها تمرکز زیادی روی درختکاری در این منطقه دارد تا پروژه جنگل‌کاری آبشار، جنگل‌کاری غرب رود‌دره کن، جنگل‌کاری پیرامون تصفیه‌خانه حرا، جنگل‌کاری شمال مجموعه دوکوهه و جنگل‌کاری مهستان به سرانجام برسد.
پس از آن، منطقه 5 با داشتن 4پروژه جنگل‌کاری به‌نظر می‌رسد بیشترین سهم را در جنگل‌کاری سال 97 حریم تهران به‌خود اختصاص داده است. اما مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران تأکید می‌کند که بیشترین توسعه جنگل‌کاری در مناطق 22و 4 انجام می‌شود. مختاری در این رابطه یادآور می‌شود: «عرصه‌های جنگل‌کاری سال‌جاری در اراضی حاشیه‌ای مناطق 22و 5و 4و 2واقع شده‌اند. با توجه به محدودیت‌‌های موجود در هر منطقه برای یافتن عرصه‌های بلامعارض یا اخذ مجوزهای لازم برای جنگل‌کاری در اراضی مناسب، بیشترین توسعه جنگل‌کاری امسال مربوط به بخش‌های حاشیه‌ای مناطق 4و 22 است.»  در منطقه 4، سپهر و هزار دره به‌عنوان 2 پروژه جنگل‌کاری امسال محسوب می‌شوند. هر دو پروژه این منطقه به اتوبان بابایی ارتباط دارد؛ به این ترتیب که جنگل‌کاری سپهر در اتوبان بابایی و در شمال مجتمع پروازی سپهر قرار دارد و جنگل‌کاری هزار دره باید در اراضی مقابل پارک جنگلی تلو صورت بگیرد. پارک جنگلی تلو با وسعت هزار هکتار قطب تفریحی شرق تهران به‌حساب می‌آید و امسال با جنگل‌کاری در اراضی مقابل این پارک این محدوده سبزتر از قبل خواهد شد.
با همه اینها، امسال 13پروژه جنگل‌کاری کمربند سبز تهران وجود دارد که قرار است تا پایان سال 97 به پایان برسد. 


این خبر را به اشتراک بگذارید