• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39835
+
-

تصمیم سبز شورا در وقت اضافه

در روزی که اعضای شورای شهر تهران تذکرهای فراوانی را در صحن ارائه کردند، جزئیات لایحه اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض برای حفظ و توسعه فضای سبز پایتخت به تصویب رسید

شورا
تصمیم سبز شورا در وقت اضافه

مجید جباری/خبر‌نگار

 طولانی شدن تذکرها و بیان برخی نقطه‌نظرات اعضای شورا که وقت زیادی از صحن علنی دیروز را گرفت، موضوعی بود که تذکر مرتضی الویری و برخی دیگر از اعضای شورای شهر را به‌دنبال داشت. الویری پیش از اینکه شورا وارد دستور جلسه شود، با بیان اینکه امروز تذکر من به جای شهرداری به شورای شهر است؛ از اینکه با وجود گذشت یک ساعت، شورا هنوز وارد دستور کار نشده انتقاد کرد. او ادامه داد: «کار اصلی ما در شورا و صحن، بررسی طرح‌ها و لوایح است، اما تذکرات زیاد وقت زیادی از جلسات را می‌گیرد.»
سید ابراهیم امینی که بعد از محسن هاشمی‌رفسنجانی، ریاست یکصدوپنجمین جلسه را برعهده داشت، با تأیید سخنان الویری، این موضوع را وارد دانست و گفت: «من هم با این نظر موافقم؛ در چنین رویه‌ای ممکن است از برخی ضروریات و نیازهای شهر و شهروندان غافل شویم. اعضای شورا می‌توانند برای بیان برخی نقطه‌نظرات، رویداد‌ها و وقایع از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و ازاین‌رو، ضرورت دارد، فرصت محدود صحن علنی را برای تصویب طرح‌ها و لوایحی که برای اداره شهر لازم است، اختصاص دهیم.»

بررسی جزئیات حفاظت از درختان شهر
بررسی جزئیات «لایحه اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض برای حفظ و توسعه فضای سبز شهر تهران» که تنها دستورکار این جلسه بود، به همراه پیوستن برخی اعضای شورا و مدیران شهری به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو، جلسه یکصدوپنجم شورای شهر تهران را به جلسه‌ای سبز تبدیل کرد. بر این اساس، لایحه‌ای که سرانجام پس از 3جلسه بررسی در پارلمان محلی تهران اصلاح شد، گام بلندی برای حفاظت از درختان، باغات و فضای سبز تهران به‌حساب می‌آید و با اجرای مفاد آن، پایتخت سبزتر می‌شود. بررسی این لایحه با تصویب 2پیشنهاد احمد مسجدجامعی و یک پیشنهاد شهربانو امانی با رأی اکثریت اعضا و همچنین رد پیشنهاد مشترک صدراعظم نوری و مجید فراهانی به پایان رسید.

پرهیز از حرکت‌های شعاری
 محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ابتدای جلسه، با اشاره به روز جهانی معلولان گفت: «انتظار معلولان از مدیریت شهری، بیش از حرکت‌های تبلیغی و شعاری، اقدامات عینی و عملی است که آن را در شهر و هنگام استفاده از خدمات شهری و اداری لمس کنند. معلولان بخش مهمی از جامعه هستند و تعداد معلولان ثبت شده در سازمان بهزیستی حدود 1.5میلیون نفر است و چندبرابر این رقم نیز شهروندانی هستند که از ناتوانی‌های مختلف جسمی و حرکتی رنج می‌برند اما خود را به‌عنوان معلول ثبت نکرده‌اند. همچنین وجود حدود 250هزار معلول در کلانشهر تهران نشان می‌دهد که ما به اقدامات جامع و برنامه‌ریزی شده برای تسهیل در زندگی این عزیزان نیاز داریم.




نطق
شهروندانی که شهر را از خود بدانند برای پیشرفت آن آماده‌اند
حجت نظری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران
5 دسامبر برابر با 14آذرماه، روز جهانی کار داوطلبانه است. در این روز، ضرورت توجه به این امر و بهره‌گیری از مشارکت اجتماعی شهروندان اهمیت بسیاری دارد. بهره‌مندی از مشارکت شهروندان در قالب کار داوطلبانه، نه‌تنها واگذاری مسئولیت‌ها و وظایف اصلی شهرداری به شهروندان نیست، بلکه یک درخواست شجاعانه و بزرگ برای دعوت و حضور فعال مردم در مجموعه برنامه‌های مدیریت شهری به‌حساب می‌آید؛ حضوری که مهم‌ترین خروجی آن را می‌توان نظارت همگانی شهروندان بر فعالیت‌های مدیریت شهری دانست. وقتی به تأثیر حضور شهروندان در برنامه‌ها ایمان داشته باشیم و این حضور از برنامه‌ریزی تا اجرا را شامل شود، بدان معناست که آن میزان شفافیت را در همه ساحات داریم و آماده‌ایم شهروندان نیز در کنارمان برای مدیریت شهر حضور داشته باشند. این حضور  بی‌شک حضوری فعال و مؤثر خواهد بود. حرکت در مسیر کار داوطلبانه نشان‌دهنده آن است که مدیریت شهری به سطحی از رشد و بلوغ رسیده که آماده پذیرش حضور همه‌جانبه و همیشگی شهروندان به‌صورت داوطلبان فردی یا گروهی در زمره مدیریت شهری است. از این‌رو، سازمان‌های مردم‌نهاد به‌عنوان گروه‌هایی مردمی، غیرانتفاعی، غیردولتی و غیرسیاسی می‌توانند و البته تاکنون نیز توانسته‌اند تحولات بسیار خوبی را رقم بزنند. همچنین نقش ویژه نظارتی در حمایت از کار داوطلبانه شهری وجود دارد؛ چه این کار داوطلبانه از طریق NGOها باشد و چه فردی و توسط یک یا چند تن از شهروندان‌مان. این نقش نظارتی ویژه، توأم با ایفای نقش‌هایی دیگر چون نقش مشورتی، تصمیم‌سازی‌، مطالبه‌گری یا اجرایی است. از سوی دیگر، فراهم‌سازی‌ بسترهای اولیه مشارکت مردمی توسط مدیریت شهری قطعا با یاری‌گری رسانه‌ها در معرفی این بسترها و زمینه‌ها به شهروندان تکمیل می‌شود و من امیدوارم آقای حناچی به‌عنوان شهردار اقداماتی مؤثر را در این حوزه انجام دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید