• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39650
+
-

رکود به بازار اغذیه‌فروشان رسید

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان کرج: دلیل افزایش قیمت‌ اغذیه‌ها بالا رفتن نرخ مواد اولیه و گرانی اقلام پروتئینی است

بازار
رکود به بازار اغذیه‌فروشان رسید

زهرا اشرف‌زاده|   البرز-خبرنگار:

رکود بازار بربسیاری از مشاغل از جمله اغذیه‌فروشی و فست‌فودی‌های تاثیــر گذاشته است. تجربه‌های قبلی این بازار حاکی از سود دهی  این مشاغل بود، درحالی که این روزها با تغییر نرخ ارز و تاثیر مستقیم آن بر قیمت مواد اولیه و کاهش میزان خرید مردم، بازار اینگونه مشاغل دیگر رونق گذشته را ندارد.

 یکی از این مشاغل اغذیه‌فروشی‎‎ها به‌ویژه فست‌فودی‎‎ها هستند، به‌طوری‌که گاهی احساس می‌شود این واحدها مازاد بر نیاز جمعیت شهر است؛ البته عده‌ای با این کار توانسته‌اند به سود قابل‌توجهی برسند و حتی تبدیل به یک برند شوند. افرادی که به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار هستند یکی از گزینه‌هایی که به ذهنشان می‌رسد اغذیه‌فروشی یا فست‌فود است؛ غافل از این‌که این شغل برای همه به یک اندازه رضایت‌بخش نیست، اما گرانی دامن این صنف را هم گرفته و باعث گلایه مشتری و فعالان صنف شده است.


استقبال مردم از فلافل

یکی از اغذیه‌فروشان در خیابان هفت‌تیر کرج می‌گوید: استقبال مردم از فلافل بسیار بیشتر از ساندویچ‌هایی‌ است که با فرآورده‌های گوشتی تهیه می‌شوند. استفاده کردن از نخود، استفاده نکردن از محصولات گوشتی و ارزان بودن از مزیت‌های فلافل است، اما در ماه‌های اخیر وضعیت عرضه و مصرف این ساندویچ هم با مشکلاتی مواجه شده است.
 «فردین روشن» می‌افزاید: نخود، روغن، گوجه‌فرنگی و... بسیار گران شده است و به همین دلیل شاغلان این بخش برای ادامه‌ حیات صنفی خود با مشکل مواجه هستند.

وی از حضور برخی اغذیه‌فروشان در کنار خیابان گلایه و اضافه می‌کند: امروز به دلیل بیکاری گسترده در کشور هر نفر یک فر یا یخچال در گوشه خیابان می‌گذارد و شروع به فروختن ساندویچ می‌کند؛ ضمن آن‌که دیگر حریم صنفی نیز رعایت نمی‌شود. اما یک مغازه فعال در این صنف به طور ثابت روزانه هزینه‌هایی مانند آب، برق، گاز و مالیات را دارند، در حالی که فروش ما کم شده اما مالیات را باید همچنان پرداخت کنیم.


گلایه از وضعیت بازار

جوان 25 ساله‌ای که به تازگی یک فست‌فود راه‌اندازی کرده است با گلایه از وضعیت موجود می‌گوید: با سرمایه 40 میلیون تومانی اقدام به  این کار کردم اما آنطور که انتظار داشتم از کار راضی نیستم.«میثم جوانی» ادامه می‌دهد: این کار تا به امروز نه‌تنها اوضاع مالی‌ام را بهتر نکرده بلکه برای من بدهکاری به دنبال داشته است. برخلاف تصور عامه این شغل سود چندانی ندارد و بسیاری از افراد فقط چند ماه در این شغل دوام آوردند.
وی ادامه می‌دهد: قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار باید درباره آن تحقیق کرد؛ البته من نمی‌گویم همه مانند من ناراضی هستند، افرادی هم هستند که سودهای میلیونی از این کار کسب می‌کنند که شاید آنها راه کسب سود در بازار را شناخته‌اند.


لزوم نظارت بر بهداشت اغذیه‌فروشی‌ها

یکی از شهروندان درباره این‌که چند بار در ماه از فست‌فودها غذا تهیه می‌کند، می‌گوید: دو پسر نوجوان دارم که علاقه زیادی به فست‌فود دارند؛ به همین دلیل در ماه 3 یا 4 بار غذای آماده می‌خوریم؛ البته خودم رغبتی به این نوع غذاها ندارم.
«مرجان شهبازی» می‌افزاید: اصلی‌ترین مشکل من با فست‌فودها و اغذیه‌فروشی‌ها عدم اطمینان به بهداشت آنهاست. با نگاهی گذرا به این واحدهای صنفی مشخص می‌شود که بیشتر آنها از وضعیت بهداشتی مناسبی برخوردار نیستند.
وی ادامه می‌دهد: نکته مهم این است که چرا واحدهایی مانند شبکه‌های بهداشت، اصناف و اتحادیه‌ها و اماکن نیروی انتظامی آنطور که باید بر این واحدها نظارت ندارند؟


ماهانه 20 واحد صنفی پلمب می‌شوند

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان کرج با بیان این‌که ۵۰۰ واحد اغذیه‌فروشی مجوز‌دار در کرج فعالیت می‌کنند، می‌گوید: تخلفات صنف اغذیه‌فروشان در زمینه تداخل شغلی و نداشتن پروانه کسب است و به همین علت ماهانه ۲۰ تا ۱۵ واحد صنفی پلمب می‌شوند.

«ابوالفضل دهقان» با بیان نحوه نظارت اتحادیه بر اغذیه‌فروشان ادامه می‌دهد: علاوه بر کمیسیون بازرسی اتحادیه 2 بازرسی دیگر نیز کار نظارت را در استان برعهده دارند. همچنین در کنار بازرسی اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت، خود اتحادیه هم مجزا از صنوف اغذیه‌فروشان بازرسی می‌کند. همچنین در هفته‌های اخیر و با بروز نوسانات قیمتی در بازار بازرسی‌ها به طور مدام انجام می‌شود.

وی درباره دلایل بالا رفتن قیمت منو اغذیه‌فروشان می‌گوید: دلیل افزایش قیمت منو بالا رفتن نرخ مواد اولیه و گرانی اقلام پروتئینی است که کاهش مشتری را در پی 
داشته است. دهقان اضافه می‌کند: برخی اغذیه‌فروشان نیز از نوسانات بازار سوءاستفاده کرده و با افزایش قیمت مرتکب تخلف شده‌اند که این تعداد با نظارت اتحادیه به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.


فروش نهایی با احتساب 20 درصدی

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان کرج در پاسخ به این‌که آیا اتحادیه قیمت مصوبی برای صنوف اغذیه‌فروشان اعلام می‌کند یا نه، می‌گوید: نوسانات قیمت مواد اولیه فرصت نداد که قیمت مشخصی را اعلام کنیم. خواسته‌ای که از اغذیه‌فروشان داریم این است که با توجه به فاکتور خرید کالای مواد اولیه و قیمت تمام‌شده با افزایش ۲۰ درصد سود، منو خود را به مشتری ارائه دهند.

«ابوالفضل دهقان» با اشاره به تخلفات واحدهای صنفی فعال در این حوزه می‌افزاید: به دلیل وضع نامطلوب اقتصادی، تداخل شغلی و نبود پروانه کسب در این صنف تخلفاتی صورت می‌گیرد. همچنین ماهانه ۲۰ تا ۱۵ واحد صنفی به دلیل تخلفات پلمب می‌شوند و اداره بهداشت نیز زیر نظر وزارت بهداشت عمل می‌کند و ارقامی درباره پلمب صنوف به اتحادیه ارائه نمی‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید