• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39592
+
-

حمله جدید به نتانیاهو

پلیس اسرائیل رسما خواستار محاکمه نتانیاهو و همسر وی به جرم دریافت رشوه شد

جهان‌نما
حمله جدید به نتانیاهو


روز گذشته پلیس اسرائیل توصیه‌های نهایی خودرا  برای پرونده مشهور به 4هزار تقدیم دادستانی این رژیم کرد؛ پرونده‌ای که مربوط به اتهام نخست‌وزیر رژیم اسرائیل مبنی بر دریافت رشوه از رئیس شرکت ارتباطات بیزک و مدیر پایگاه اخباری والاه است. براساس بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر شد، پلیس اسرائیل از دادگاه عالی این رژیم درخواست کرده بنیامین نتانیاهو، همسر وی و همچنین مدیران 2 شرکت نام‌برده به اتهام تقدیم و دریافت رشوه محاکمه شوند. اگرچه به‌نظر می‌رسد با اعلام رسمی توصیه پلیس اسرائیل، اکنون نتانیاهو با چالش جدیدی روبه‌رو شده، اما در نهایت همه‌‌چیز به تصمیم دادستانی این رژیم و به‌طور مشخص افیخای مندلبلیت، مشاور قضایی اسرائیل بستگی دارد. این در حالی است که افیخای پیش از این، اعلام نظر درباره سایر اتهاماتی را که از سوی پلیس اسرائیل علیه نتانیاهو مطرح شده بود به پایان تحقیقات در پرونده 4هزار (دریافت رشوه) موکول کرده بود؛ اتهاماتی ازجمله دریافت غیرقانونی هدیه از سوی 2تاجر اسرائیلی که به پرونده هزار مشهور شده است. پرونده‌های قضایی علیه نتانیاهو از اواخر سال2016 باز شده و به‌نظر می‌رسد اکنون به مراحل نهایی خود نزدیک شده است.

در مقابل، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل ساعاتی بعد از انتشار توصیه‌های پلیس، در بیانیه‌ای ضمن رد تمامی اتهاماتی که متوجه او و همسرش شده، گفت: انتشار این توصیه‌ها هیچ‌کس را شگفت‌زده نکرده، همانطور که زمانبندی چنین تحرکاتی از سوی پلیس علیه من برای همه روشن است.

همچنین روزنامه یدیعوت آحارونوت که این روزها به پایگاهی برای دفاع از نتانیاهو تبدیل شده، در گزارشی نوشت: توصیه‌های پلیس پیش از انتشار رسمی، به‌طور تدریجی سر از رسانه‌ها درآورده بود؛ توصیه‌هایی که هیچ‌ شأن قضایی ندارد. چنین تحرکاتی علیه سیاستمداران پرطرفدار در میان مردم بارها از سوی نهادها و شخصیت‌های قضایی تصمیم‌گیر رد شده‌ و بدون‌شک این‌بار هم به‌دلیل فقدان اسناد و مدارک لازم مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

تمام اینها در حالی است که افیخای مندلبلیت، مشاور قضایی به‌طور گسترده از سوی منتقدان نتانیاهو تحت فشار است و به اهمال و فرسایشی‌کردن پرونده‌های قضایی موجود علیه نخست‌وزیر متهم می‌شود. هاآرتص در این زمینه نوشته است: افیخای با طولانی‌کردن فرایند تحقیقات در این پرونده‌ها تلاش دارد زمینه را برای به پایان رساندن عمر قانونی دولت نتانیاهو فراهم کند. از سوی دیگر نتانیاهو بارها اعلام کرده توصیه‌های پلیس الزام‌آور به شمار نمی‌آید و حتی درصورتی که مشاور قضایی دولت اقدام به طرح شکایت از وی کند، حاضر به کنار کشیدن از نخست‌وزیری دولت اسرائیل نیست.

با این حال، نمی‌توان موضع نتانیاهو در مقابل تمامی این فشارها را چندان مستحکم دانست، چرا که دولت او به‌تازگی و بعد از استعفای لیبرمن از سقوط محتمل نجات یافته و بعید است که مخالفان قادر به استفاده از شکاف‌های متعدد در داخل کابینه برای ایجاد بحران‌های تازه علیه نتانیاهو نباشند؛ شکاف‌هایی که یکی از مهم‌ترین آنها، اختلاف نظر موشه کاحلون، وزیر امور مالی با نتانیاهو در مسائل مهمی ازجمله نحوه اداره وزارت دفاع به شمار می‌رود.

علاوه بر 2 پرونده یادشده (هزار و 4هزار)، پرونده دیگری (مشهور به 2هزار) نیز از سال‌2017 علیه نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در جریان است. به موجب این پرونده، نتانیاهو به تلاش برای حصول توافقی غیرقانونی با صاحبان 2روزنامه یدیعوت آحارونوت و اسرائیل‌امروز متهم است. به این ترتیب که در ازای حذف برخی مالیات‌ها و اعطای تسهیلات غیرقانونی، از حمایت این 2روزنامه برخوردار شود؛ آن هم در شرایطی که فشار رسانه‌ای مخالفان نتانیاهو علیه او به نقطه اوج خود رسیده است. شلدون ادلسون، مدیر روزنامه اسرائیل‌امروز از یهودیان نزدیک به دونالد ترامپ است که گفته می‌شود یکی از حلقه‌های ارتباطی میان نخست‌وزیر اسرائیل با رئیس‌جمهور آمریکا‌ست.

روزنامه العربی‌الجدید با اشاره به افزایش فشارهای رسانه‌ای و قضایی علیه نخست‌وزیر رژیم  اسرائیل، نوشت: اگرچه نتانیاهو تلاش می‌کند به هر شکل ممکن انتخابات را در ‌ماه می ‌سال آینده برگزار کند، اما با توجه به روند فعلی به‌نظر می‌رسد اسرائیل باید برای انتخابات زودهنگام آماده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید