• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39503
+
-

آمریکا ایران را متهم به نقض قطعنامه 2231 کرد

پاسخ ایران به ادعای وزیر خارجه آمریکا: مضحک است به قطعنامه ای استناد می کنید که با خروج غیر قانونی تان از برجام آن‌را نقض کرده اید

ادعای آزمایش موشکی که از سوی وزیر خارجه آمریکا مطرح شده است، صراحتا از سوی مقامات کشورمان تأیید نشده اما سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرده است انجام چنین آزمایشی را مغایر با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نمی‌داند.

مایک پمپئو شامگاه شنبه در توییتر خود نوشت: ایران همین الان یک موشک برد متوسط بالستیک شلیک کرد که قابلیت حمل چند کلاهک جنگی را دارد. پمپئو مدعی شده است آزمایش این موشک نقض قطعنامه 2231 است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان خطاب به وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: جالب و البته مضحک آنجاست که به قطعنامه‌ای استناد می‌کنید که با خروج یکجانبه و غیرقانونی‌تان از برجام نه‌تنها خود آن‌ را نقض کرده‌اید بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق یا حتی اگر آن را اجرا کنند تهدید به تنبیه‌شدن و تحریم می‌کنید.

جرمی هانت، وزیر امورخارجه انگلیس هم با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود مدعی شد: من به‌شدت نسبت به آزمایش موشک بالستیک میان‌برد توسط ایران نگران شده‌ام. این اقدامی تحریک‌برانگیز و تهدیدآمیز بوده و در تضاد با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است. دیروز بهرام قاسمی در واکنش به ادعای مایک پمپئو، اظهار داشت: برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و براساس نیازهای کشور طراحی می‌شود.قاسمی در این اظهارات بدون تأیید یا رد انجام این آزمایش موشکی تأکید کرد: هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت، برنامه موشکی یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است. ایران اواخر سال 95 هم موشکی به نام خرمشهر را آزمایش کرد که مورد اعتراض کشورهای غربی قرار گرفت و حتی جلسه‌ای اضطراری در شورای امنیت پیرامون آن برگزار کردند اما درباره اینکه ایران قطعنامه 2231 را نقض کرده است یا نه اجماعی صورت نگرفت.

چند ماه بعد جفری فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل با انتشار گزارشی درباره اجرای قطعنامه 2231 اعلام کرد: «4 کشور آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در نامه‌ای از این آزمایش موشکی ابراز نگرانی کرده‌اند. درخصوص آزمایش موشکی ایران بین اعضای شورای امنیت اتفاق نظری درخصوص اینکه آیا این آزمایش موشکی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است، وجود ندارد.»

آزمایش موشکی ادامه دارد

سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح درخصوص موضع گیری‌های اخیر برخی کشورها درباره تست موشکی کشورمان اظهار داشت: تست موشک‌ها و توان دفاعی جمهوری اسلامی برای دفاع و در راستای بازدارندگی کشور ماست و این کار ادامه پیدا خواهد کرد. وی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: این موضوع خارج از چارچوب مذاکرات و به امنیت ملی ما مرتبط است لذا در این رابطه از هیچ کشوری اجازه نخواهیم گرفت. شکارچی افزود: البته این اطمینان را به کشور‌های منطقه می‌دهیم که جمهوری اسلامی چشمداشتی به منافع سایر کشور‌ها ندارد و این اقدامات تنها در راستای بازدارندگی و افزایش توان دفاعی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید