• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39426
+
-

فیفا بررسی می‌کند؛ آزار جنسی در فوتبال زنان افغانستان

فاجعه در فوتبال زنان افغانستان؛ مربی و بازیکنان سابق تیم ملی فوتبال زنان این کشور مدعی شده‌اند‌ مورد آزار جنسی و فیزیکی قرار گرفته‌اند. در این آزار جنسی، مردان حاضر در فدراسیون فوتبال و حتی کرم‌الدین کریم، رئیس فدراسیون متهم شده‌اند. 
داستان این افشاگری از آنجا شروع شد که روزنامه گاردین گفت‌وگویی را با چند نفر از چهره‌های مطرح فوتبال زنان افغانستان انجام داد. خالده پوپال، رئیس سابق دپارتمان فوتبال زنان فدراسیون فوتبال افغانستان که سال 2016 در دانمارک پناهنده شد، شبنم مبارز و مینا احمدی 2 بازیکن تیم ملی و کلی‌ لیندسی، سرمربی آمریکایی این تیم در این گفت‌وگو شرکت کرده بودند. آنها از رنج‌هایی گفته‌اند که زنان فوتبالیست در افغانستان متحمل می‌شوند. لیندسی که حالا یکی از معترضان به رفتار مردان فدراسیون با بازیکنان دختر است، سال2016 توسط خالده پوپلزی، از بازیکنان باسابقه تیم به فدراسیون فوتبال معرفی شد. حضور در تیم افغانستان اولین تجربه مربیگری لیندسی بود؛ تجربه‌ای که حالا با صحبت‌های او به نظر می‌رسد تلخ بوده. 
صحبت‌های این زنان، فیفا را حساس کرده است، مسئولان فیفا تاکید کرده‌اند که در حال بررسی و تحقیق هستند. حتی گفته می‌شود فیفا برای تامین امنیت تعدادی از بازیکنان تیم ملی افغانستان با سازمان ملل همکاری می‌کند، اما نه‌تنها فدراسیون فوتبال افغانستان در بیانیه‌ای ادعای این زنان را رد کرده، که کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در حمایت از این فدراسیون صحبت کرده است. یکی از سخنگویان ای‌اف‌سی به گاردین گفته است: «هیچ گزارشی از سوءاستفاده یا آزار جنسی از طرف هیچ فوتبالیست زن افغانستانی به ای‌اف‌سی ارسال نشده است.» فدراسیون فوتبال افغانستان هم در بیانیه‌ای اعلام کرده که این اتهامات نادرست و بی‌پایه است. با وجود تکذیبیه فدراسیون فوتبال افغانستان، کمپانی هومل، اسپانسر تیم ملی زنان اعلام کرده است دیگر با این فدراسیون همکاری نمی‌کند. مدافعین حقوق زنان در افغانستان هم از موضع ای‌اف‌سی خشمگین شده‌اند. 
تیم ملی فوتبال زنان افغانستان از سال 2004 با حضور بازیکنان داخلی و خارجی تشکیل شد. هرچند این تیم به سرانجام نرسید، ولی زنان فوتبالیست افغان از 3سال بعد فعالیت جدی‌شان را آغاز کردند. این تیم روزهای گذشته برای شرکت در مسابقات مقدماتی جام‌ ملت‌های آسیا در رادن اردوی تمرینی داشت؛ در همان اردویی که گفته می‌شود آزار جنسی و فیزیکی دیده‌اند. در این اردوی تمرینی آنها 2شکست مقابل تیم اردن داشتند، اما اتفاق مهم‌تر جنجالی بود که بر سر پوشش بازیکنان تیم به پا شد. در افغانستان هم مثل ایران، تلویزیون تصویری از مسابقات فوتبال زنان پخش نمی‌کند، در حالی که تصور عمومی این بوده که آنها با حجاب بازی می‌کنند، عکس‌ها نشان داده لباس آنها لباس استاندارد فوتبال است.  

این خبر را به اشتراک بگذارید