• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39411
+
-

بازگشت به دوران رقابت‌فضایی

روسیه و آمریکا هردو برنامه‌های خود را برای بازگشت به‌ ماه و ایجاد پایگاه دائمی در قمر زمین اعلام کرده‌اند تا بار دیگر خاطرات نیم‌قرن قبل زنده شود

بازگشت به دوران رقابت‌فضایی


اگر زمانی ماجرای رقابت شوروی و آمریکا برای رسیدن به ‌ماه داغ بود اکنون بار دیگر تاریخ در حال تکرار شدن اما با مشخصات جدیدی است. از میانه تا اواخر قرن بیستم در یک‌سو سازمان فضایی فدرال روسیه و در سوی دیگر ناسا تلاش داشتند تا هرچه سریع‌تر به‌ ماه برسند.

حالا بار دیگر تلاش‌ها برای رسیدن به‌ ماه اما برای ماندن در این قمر زمین بالا گرفته است. سازمان فضایی روسیه به‌صورت رسمی اعلام کرده قصد دارد تا سال۲۰۴۰ یک کلونی در ‌ماه تشکیل دهد و پرتاب فضاپیما با سرنشین انسانی به ‌ماه در رأس اولویت‌های این سازمان قرار گرفته است. این خبر تنها چندی پیش از آن اعلام شد که ناسا هم تأکید کرد قصد دارد بار دیگر فضانوردهای آمریکایی را این‌بار اما با استفاده از شرکت‌های خصوصی به ماه بازگرداند.

به گزارش اسپیس، روس‌ها اعلام کرده‌اند که طرحی سه‌مرحله‌ای برای ماه دارند. نخستین مرحله ارسال یک ایستگاه مداری به ‌ماه خواهد بود. از این ایستگاه برای اقامت فضانوردها استفاده می‌شود. مرحله دوم برنامه روسیه، ماموریت پرتاب فضاپیمای حامل فضانوردها به ماه است و مرحله آخر هم ساخت پایگاه ثابت روسیه در ‌ماه مدنظر قرار گرفته است.

سخنگوی سازمان فضایی روسیه اعلام کرده که حتی با تصاویر ماهواره‌ای دانشمندان این کشور منطقه خاصی از ‌ماه را که شرایط ویژه‌ای دارد برای ساخت پایگاه روسیه انتخاب کرده‌اند.

مقام‌های دولتی روسیه می‌گویند هدف از این طرح تضمین منافع این کشور در آینده فضایی جهان است.


بازگشت به ‌ماه برای ماندن
ناسا از سوی دیگر به‌تازگی با اعلام نام ۹شرکت به‌عنوان همکاران جدید ناسا، نخستین گام در مسیر طولانی بازگشت انسان به سطح‌ ماه را برداشت. ناسا روز پنجشنبه اعلام کرد که برای ارسال فرودگرهای رباتیک کوچک به ‌ماه -که نخستین مرحله از برنامه‌ای چندساله در قرار دادن مجدد انسان در تنها قمر زمین محسوب می‌شود- با ۹شرکت هوافضای آمریکایی همکاری می‌کند.

 ائتلاف این ۹شرکت، بخشی از برنامه جدید ناسا به‌نام خدمات محموله تجاری قمری یا به اختصار CLPS است. برنامه‌ CLPS درنهایت قرار است به‌عنوان قدمی اولیه در هدف بلندمدت ناسا برای حضور طولانی‌مدت در ‌ماه به‌کار گرفته شود. این هدف از دستورالعمل سیاست‌های فضایی جدید آمریکا نشأت می‌گیرد که در دسامبر۲۰۱۷ به امضای ترامپ رسید و ناسا براساس آن به ارسال مجدد انسان به سطح ‌ماه ملزم شده است. ناسا بر اساس برنامه‌ای قصد دارد در طول یک دهه‌ آینده، برای ایجاد پایگاهی برای فضانوردان و فضاپیماهایی که به سطح ‌ماه رفت‌وآمد می‌کنند، یک ایستگاه فضایی به‌نام Gateway  در مدار پیرامون ‌ماه قراردهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید