• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39394
+
-

صندوق‌های زمین و اجاره در راه بازار سرمایه

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از آغاز فعالیت صندوق‌های زمین و اجاره در بازار سرمایه در آینده خبر داد.
به گزارش همشهری، 5 سال بعد از آغاز به‌کار نخستین صندوق زمین و ساختمان، طرح جدیدی در سازمان بورس تدوین شده که بر اساس آن سرمایه‌گذاران می‌توانند از محل درآمد‌های حاصل از اجاره املاک ساختمانی هم سود کسب کنند. صندوق‌های زمین و ساختمان، نهاد‌های مالی هستند که از طریق احداث و ساخت پروژه‌های ساختمانی در یک مدت زمان معلوم فعالیت و سود کسب می‌کنند. فعالیت این صندوق‌ها به‌طور معمول در یک دوره زمانی آغاز شده و پس از طی یک دوره به پایان می‌رسد اما صندوق‌های زمین و اجاره که مقررات آن در سازمان بورس در حال تدوین است محدودیت زمانی ندارند و گذشته از آنکه در احداث پروژه‌های ساختمانی مشارکت می‌کنند اقدام به اجاره املاک مسکونی هم می‌کنند و سرمایه‌گذارانی که واحد‌های این صندوق‌ها را می‌خرند از هر دو بخش نفع می‌برند.
محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره نحوه فعالیت این صندوق‌ها به همشهری گفت: مؤسسان صندوق در گام نخست باید بخشی از منابع مالی این صندوق را در قالب آورده نقدی یا دارایی ملکی تامین کنند، سپس این صندوق‌ها اقدام به ساخت املاک مسکونی می‌کنند و در نهایت این املاک را اجاره می‌دهند.
او با بیان اینکه سود و درآمد این صندوق‌ها از محل ساخت و اجاره ساختمان است، توضیح داد: ممکن است بعد از مدتی یک صندوق و زمین تشخیص دهد که فروش همان املاک سود بیشتری برای صندوق خواهد داشت در نتیجه می‌تواند تغییر وضعیت بدهد و از این تغییر وضعیت بازده جدیدی به‌دست بیاورد. او درباره تفاوت‌های صندوق‌های زمین و ساختمان و زمین و اجاره گفت: صندوق‌های زمین و ساختمان صرفا در ساخت املاک فعال هستند و در عین حال در یک مدت زمان محدود فعالیت می‌کنند درصورتی که صندوق‌های زمین و اجاره به غیر از ساخت در بخش اجاره هم فعال هستند و در عین حال هیچ محدودیت زمانی برای فعالیت این صندوق‌ها وجود ندارد.
معتمد توضیح داد: فعالیت صندوق‌های زمین و ساختمان به این شکل است که آورده مؤسسین یک زمین است که بعد از ساخت در یک مدت زمان مشخص فروخته و بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود و در نهایت عمر صندوق به پایان می‌رسد درحالی‌که صندوق‌های زمین و اجاره بعد از ساخت می‌توانند واحد‌های ساخته شده را اجاره داده و سود حاصل از اجاره‌داری را به سرمایه‌گذاران اختصاص دهند. این فرایند می‌تواند سال‌ها و بدون محدودیت زمانی ادامه پیدا کند. او به زمان تاسیس این صندوق‌ها اشاره‌ای نکرد اما توضیح داد: مقررات این صندوق‌ها در حال تدوین است اما بحث دریافت مالیات نقل و انتقال و اجاره باید از طریق مذاکره با وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی حل شود و مسائل فقهی این صندوق‌ها هم مورد بررسی قرار گیرد.
او درباره ساختار فروش واحد‌های این صندوق‌ها گفت: ساختار این صندوق‌ها به شکل صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله طراحی شده در نتیجه واحد‌های این صندوق‌ها در بورس قابل خرید و فروش است و به همان قیمت 1000تومان که برای صندوق‌های قابل معامله در بورس درنظر گرفته شده، انجام می‌شود.
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد: حداقل سرمایه‌گذاری برای این صندوق‌ها 1000واحد 100هزار تومانی است که باعث می‌شود سرمایه‌گذار برای ورود به صندوق‌های کراود فاندینگ حداقل 100میلیون تومان پول نقد در اختیار داشته باشد و اظهار کند که این منابع را می‌تواند سرمایه‌گذاری کند و اگر هر زمانی مدیر صندوق از وی منابع بیشتری را درخواست کند، می‌تواند این آورده را با توجه به آگاهی کامل به عملکرد صندوق افزایش دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید