• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 10 آذر 1397
کد مطلب : 39272
+
-

بازگشت ناآرامی به آسمان سوریه

جهان‌نما
بازگشت ناآرامی به آسمان سوریه

سکوت 2ماهه آسمان سوریه سرانجام در ساعات بامدادی روز گذشته با شلیک چندین فروند موشک از سوی جنگنده‌های اسرائیلی به سوی اهدافی در حاشیه دمشق و جنوب سوریه شکسته شد؛ موشک‌هایی که البته به گفته خبرگزاری دولتی سانا، بخش قابل توجهی از آنها توسط پدافند هوایی ارتش سوریه منهدم شده است.
در ابتدا خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از یک مقام نظامی در ارتش سوریه مدعی شد علاوه بر موشک‌های اسرائیلی، یک جنگندهF16 این رژیم هم توسط پدافند هوایی سقوط کرده است؛ ادعایی که اگرچه بازخورد بسیار گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت اما به فاصله کوتاهی مشخص شد صحیح نیست، چراکه اصولا هیچ جنگنده اسرائیلی در جریان درگیری‌های کوتاه صبح جمعه وارد حریم هوایی سوریه نشده و حملات موشکی از فراز آسمان سرزمین‌های اشغالی صورت گرفته بود.

به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه که یکی از منابع میدانی معارضان دولت بشار اسد به‌حساب می‌آید، در جریان حملات موشکی رژیم اسرائیل، 2‌مرکز مخابرات نظامی در جنوب سوریه مورد حمله قرار گرفته که گفته می‌شود نیروهای حزب‌الله لبنان در آن مستقر بوده‌اند. علاوه بر این، اما هیچ گزارشی از خسارت جانی یا مالی بر اثر سایر حملات موشکی در دست نیست و به‌نظر می‌رسد پدافند سوریه در مهار حملات اخیر رژیم اسرائیل تا حد زیادی موفق عمل کرده است.

تمام اینها در حالی است که از آخرین حمله رژیم اسرائیل به خاک سوریه بیش از 2‌ماه می‌گذرد؛ حمله‌ای که در جریان آن، پدافند هوایی سوریه به اشتباه ایلوشن روسی را مورد هدف قرار داد و ارتش روسیه بعد از یک هفته، نیروی هوایی اسرائیل را مقصر این حادثه اعلام کرد. در پی این رخداد روابط روسیه و رژیم اسرائیل شاهد بحرانی بی‌سابقه از زمان آغاز جنگ سوریه شد؛ بحرانی که یکی از نتایج آن، استقرار سامانه موشکی S-300 در داخل خاک سوریه بود. اما سؤالی که برای بسیاری از رسانه‌ها از روز گذشته مطرح شده این است که چرا این آرامش 2ماهه به پایان رسید و اسرائیل مجددا به سوریه حمله کرد؟

یدیعوت آحارونوت مدعی شده پاسخ این سؤال در پرواز قشم‌ایری نهفته است که روز پنجشنبه از تهران به مقصد فرودگاه بیروت حرکت کرد. به ادعای این رسانه اسرائیلی، هواپیمای ایرانی حامل تسلیحات مهمی برای حزب‌الله لبنان بوده است و حمله هوایی اسرائیل به سوریه، تنها ساعاتی بعد از ورود این هواپیما به لبنان، در حقیقت پاسخی به اقدام اخیر ایران به شمار می‌رود؛ اگرچه رسانه‌های اسرائیل در این زمینه تنها به بیان ادعا کفایت کرده و هیچ سندی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید