• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 39063
+
-

برنامه‌ریزی برای تغییر در تشکیلات سازمان میراث

مدیرکل پارلمانی سازمان میراث‌فرهنگی: معاونت حقوقی، پارلمانی و امور استان‌ها به بخش‌های دیگر منتقل شده است

معاونت حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور 3ماه پیش منحل شده است. این خبر را محمد خیاطیان، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به خبرگزاری مهر داد و گفت که چون باید سازمان‌های زیرمجموعه دولت کوچک شوند یکی از 6 معاونت سازمان میراث فرهنگی منحل شده است.
براساس آنچه خیاطیان گفته است، بخش پارلمانی معاونت منحل و به زیرمجموعه معاونت توسعه و مدیریت منتقل شده و بخش حقوقی آن نیز به معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی سپرده شده است.
انحلال یکی از معاونت‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور پس از آن جدی شد که طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به مجلس رفت و نمایندگان مجلس در نشست‌های پیاپی با مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی اعلام می‌کردند که براساس قانون تشکیل وزارتخانه‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه دولت باید یکی از6 معاونت سازمان میراث‌فرهنگی حذف و تعداد معاونت‌های زیرمجموعه این سازمان به 5معاونت برسد.
براساس همین مذاکرات بود که رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در همراهی با نمایندگان مجلس برای تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه، دستور ادغام معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی با معاونت گردشگری را صادرکرد؛ سپس مسئولیت هر دو بخش را به معاون پیشین این سازمان یعنی محمد محب‌خدایی که چند‌ماه است از این سازمان کنار گذاشته شده بود، محول کرد.

دو انحلال و یک بازگشت
با فروکش کردن طرح تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه و جدی شدن اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، معاونت سرمایه‌گذاری را از معاونت گردشگری منفک و به تشکیل دوباره 6 معاونت در سازمان میراث‌فرهنگی اقدام کرد؛ اقدامی که با طرح تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه مغایرت داشت. اما حالا براساس آنچه محمد خیاطیان، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرده است معاونت حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از 3‌ماه پیش و پس از بازگرداندن معاونت سرمایه‌گذاری آن سازمان به جای خود، منحل شده و بخش‌های پارلمانی و حقوقی این معاونت به زیرمجموعه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌گذاری منتقل شده‌اند.
مقدمات انحلال معاونت حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با زمزمه بازنشستگی حسین تاجیک، سکاندار این معاونت در سازمان میراث‌فرهنگی جدی شده بود. تاجیک البته مدت کمی است که بی‌سروصدا از سازمان میراث فرهنگی رفته است. با این حال معاونت تحت اختیار او از 3‌ماه پیش منحل شده است و تا امروز خبری از انحلال این معاونت در داخل سازمان میراث فرهنگی منتشر نشده است.

ضرورت کوچک‌سازی سازمان‌های دولتی
مرتضی شکوهی، مدیرکل امور پارلمانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دیروز در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: هنوز انحلال این معاونت به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور نرسیده است. با وجود این به‌دلیل آنکه براساس قانون باید دستگاه‌های زیرمجموعه دولت کوچک شوند و تعداد معاونت‌های موجود در آنها به 5معاونت برسد، معاونت حقوقی، پارلمانی و امور مجلس سازمان میراث‌فرهنگی به ظاهر منحل شده است.
مرتضی شکوهی گفت: موضوع انحلال این معاونت صحت ندارد اما بخش‌های موجود در آن به‌منظور اجرای قانون کوچک شدن دستگاه‌های دولتی به 2 معاونت دیگر منتقل شده‌اند.
شکوهی در پاسخ به اینکه آیا انحلال معاونت پارلمانی و حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی به‌عنوان یکی از معاونت‌های استراتژیک آن سازمان خللی در فعالیت سازمان میراث فرهنگی ایجاد نمی‌کند، گفت: اینگونه نیست و بخش‌های مربوط به این معاونت نیز حذف نشده‌اند بلکه تنها به معاونت‌های دیگر منتقل شده‌اند تا یک معاونت از سازمان میراث‌فرهنگی کم شود.
به گفته مدیرکل امور پارلمانی سازمان میراث‌فرهنگی، انحلال معاونت حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید ابتدا به تصویب سازمان اداری و استخدامی کشور برسد که هنوز این اتفاق نیفتاده؛ بنابراین نمی‌توان گفت که این معاونت منحل شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید