پارکینگ؛ مشکل حل نشده بافت فرسوده
رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران پارکینگ را خط قرمز مدیریت شهری عنوان کرد و در مورد رویکردهای تأمین پارکینگ در شهر تهران توضیحاتی را ارائه کرد. زهرا نژادبهرام درباره وضعیت پارکینگ در سطح شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران روی نوسازی بافت فرسوده تمرکز زیادی دارد، به ایسنا گفت:«در پی نوسازی بافتهای فرسوده پلاکهای ریزدانهای که یک تا دو طبقه بودهاند، تبدیل به چهار تا پنج طبقه میشوند و نیاز پارکینگ نیز بالطبع افزایش مییابد.» او با بیان اینکه نبود پارکینگ در مناطق دارای بافت فرسوده مشکلات را چند برابر کرده است، ادامه داد: «متأسفانه نبود پارکینگ اتفاقات ناگوار اجتماعی را ایجاد کرده است و به همین دلیل شهرداری تهران تأمین پارکینگ را جزو خط قرمزهای خود قرار داده است. رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران سعی کرده با تمهیداتی همچون پارکینگ تعهدی، مالکان را مجاب کند که کمبود پارکینگ خود را در همان محله و از طریق پارکینگهای عمومی و محلی جبران کنند، عنوان کرد: «در غیر این صورت پایان کار به آنها نمیدهیم؛ البته گذشت زمان نشان داد که نه پارکینگ تعهدی و نه ایجاد پارکینگ محلی نتوانست مشکلات را حل کند و باید با اتکا به توان سرمایهگذاران و بخش خصوصی در حوزه تأمین پارکینگ این مشکل رفع شود.» نژادبهرام با بیان اینکه شورا در بودجه سال 97مبلغ 55میلیارد تومان برای ساخت پارکینگ محلهای درنظر گرفت، اما تاکنون این رقم جذب نشده است، گفت: «حتی سازمان نوسازی 4 نقطه را معرفی کرده و مناقصه برگزار شد؛ اما سرمایهگذاری برای ساخت پارکینگ محلهای جذب نشد.» او با بیان اینکه حدود 6 هزار پارکینگ تعهدی در سطح مناطق باید ایجاد شود، اما هنوز مالکان به تعهدات خود عمل نکردهاند، گفت: «در گذشته 300پارکینگ خصوصی در سطح شهر وجود داشت که حالا این تعداد به 130پارکینگ فعال رسیده و مابقی یا متروکه شدهاند و یا مالکان بهدنبال تغییر کاربری هستند؛ چراکه معتقدند هزینه شارژ و نگهداری از پارکینگها کافی و به صرفه نیست.»