• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 21 دی 1396
کد مطلب : 3893
+
-

درخواست نمایندگان برای بازدید از اوین

به‌دنبال تأیید فوت 2 نفر از بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر در بازداشتگاه‌های کشور، وضعیت و شرایط نگهداری بازداشت‌شدگان اخیر به‌محور اصلی مذاکرات نمایندگان مجلس و مسؤلان قضایی امنیتی بدل شده است. در همین راستا در روزهای اخیر دیدارهای فشرده‌ای از سوی گروه‌های مختلف نمایندگان در قالب کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها یا مجمع نمایندگان استانی با مسئولان قضایی، امنیتی و اطلاعاتی برگزار شده یا در دستور کار نمایندگان است. آخرین اقدام مجلسی‌ها در این‌باره دیدار دیروز مجمع 35نفره نمایندگان تهران با سازمان اطلاعات تهران بود که به گفته محمدرضا عارف پیگیری آزادی دانشجویان و درخواست برای بازدید از زندان اوین از اولویت‌هایی این جلسه بود.

درخواست نمایندگان تهران برای بازدید از اوین 

ابوالفضل سروش، نماینده تهران به همشهری گفت: این نشست رأس ساعت 7صبح در محل فراکسیون امید برگزار شد و تا ساعت 9 هم ادامه داشت. او افزود: این نشست به درخواست سازمان اطلاعات تهران برگزار شد و در ادامه سری نشست‌های هفتگی نمایندگان استان تهران با نهاد‌ها  وسازمان‌های استان بود و برگزاری آن را نمی‌توان در پی حوادث اخیر دانست.  توضیحات کامل‌تر درباره خروجی این نشست را اما محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس اعلام کرد. او دیروز بعد از برگزاری این نشست به جمع خبرنگاران آمد و گفت: تقاضای نمایندگان استان تهران در جلسه با مسئولان سازمان اطلاعات استان این بود که هماهنگی‌های لازم انجام شود تا بازدیدی از بازداشتگاه اوین داشته باشند و در جریان مسائل و مشکلاتی که مطرح است، قرار گیرند.

به‌همین دلیل مقرر شده تا مسئولان وزارت اطلاعات پیگیری کنند تا این بازدید در نخستین فرصت انجام شود و نمایندگان گزارشی در این زمینه به مردم ارائه کنند. او با اشاره به پیگیری وضعیت افرادی که گفته می‌شود در زندان فوت شده‌اند، افزود: اگر این کمیته بتواند از زندان اوین بازدید کند به‌طور طبیعی مسائلی مانند فوت‌شدن برخی از بازداشت‌شدگان نیز پیگیری می‌شود. عارف در حالی از تقاضای مجمع نمایندگان تهران برای بازدید از زندان اوین خبر داد که به گفته سروش بازدید از زندان اوین در حیطه اختیارات قوه قضاییه و سازمان زندان‌هاست.

 

در کمیسیون امنیت ملی چه گذشت؟

یک روز پیش از دیدار مجمع تهرانی‌ها با سازمان اطلاعات استان تهران، در کمیسیون امنیت ملی جلسه‌ای با حضور معاونان وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور و امور خارجه برگزار شد که خروجی‌اش تأکید بر دخالت نقش بیگانگان در بزرگ‌تر شدن دامنه اعتراضات مردمی بود. آنطور که در گزارش منتشر شده کمیسیون امنیت ملی آمده است: «کمیسیون در بررسی حوادث اخیر ضمن اعلام وجود اسناد متقن از دخالت کشورهای بیگانه به‌ویژه آمریکا، صهیونیسم و هم‌پیمانان آنان در اغتشاشات اخیر، نقش تلگرام را به‌عنوان نقش شتاب‌دهنده و محوریت پیام‌رسانی اغتشاشات عنوان کردند و در عین حال با اعلام عدم‌موافقت با محدودکردن و بستن اینترنت و فضای مجازی تأکید کردند که بدون مدیریت فضای مجازی نمی‌توان امنیت را تأمین کرد.»

 

  وزارت اطلاعات اسامی اختصاری عاملان اغتشاش‌ها را اعلام‌کرد

 

وزارت اطلاعات توانست با رصد اطلاعات و بهره‌گیری از گزارشات مردمی، برخی عوامل آشوب، اغتشاش، قتل و ضرب‌و‌شتم مردم و مأموران ناجا با سلاح سرد و گرم، تخریب و سرقت اموال عمومی و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی جامعه را شناسایی  و دستگیر کند. به گزارش جماران در شرح اقدامات وزارت اطلاعات در ناآرامی‌های اخیر به شناسایی و انهدام تیم تروریستی در سردشت که با هدف اقدامات تروریستی از مرزهای غربی وارد کشور شده بود اشاره شده است. از این تیم 3قبضه سلاح کلاشنیکف و مقادیر زیادی تجهیزات نظامی کشف و ضبط شد. دستگیری متهم م - ق، عامل فروش 147چاشنی انفجاری و 40عدد مواد منفجره در ورامین، بازداشت متهم ح- الف از عناصر فعال ضد‌انقلاب که در فضای سایبری به آموزش ساخت مواد منفجره و هدایت اقدامات ضد‌امنیتی اقدام می‌کرد، شناسایی خانه تیمی و دستگیری 3نفر از مرتبطان یکی از گروه‌های ضد‌انقلاب مستقر در اروپا که مشغول ساخت مواد انفجاری ازجمله کوکتل مولوتف بودند، بازداشت شرور سابقه‌دار ح- م از عوامل اصلی اغتشاش و مسئول تهیه و توزیع انواع سلاح سرد، اسپری فلفل و دیگر ادوات تخریبی برای اغتشاشگران که نقش بسزایی در خشن کردن فضای اعتراضی داشت، دستگیری هسته عملیاتی آشوبگران شهرستان ایذه و بازداشت متهم م - ص که قصد به آتش‌کشاندن منزل یکی از مسئولان این شهرستان را داشت و نیز  شناسایی و بازداشت 3نفر در استان فارس ، از دیگر اقدامات وزارت اطلاعات در کنترل ناآرامی‌های اخیر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید