• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 21 دی 1396
کد مطلب : 3892
+
-

وزیر علوم: دانشجویان با ضامن آزاد می‌شوند

از 130دانشجو فقط 15تا 20 نفردربازداشت مانده اند

وضعیت بــازداشتـی‌هـای اعتراض‌های یک هفته قبل کشور با سکوت عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و این توضیح که «در این زمینه به موقع صحبت می‌کنم» همراه بود.  محمود علوی، وزیر اطلاعات هم پرسش‌های خبرنگاران به‌ویژه درباره جوانان و دانشجویان بازداشت شده در جریان اعتراضات اخیر را بدون پاسخ گذاشت. با این حال توضیحات روز گذشته منصور غلامی، وزیر علوم در حاشیه جلسه هیأت دولت حکایت از آن داشت آزادی دانشجویان بازداشت شده به‌گونه‌ای خواهد بود که تبعاتی متوجه دانشجویان و زندگی آنان نشود. 

منصور غلامی درباره اینکه آیا آزادی دانشجویان با قرار کیفری صورت می‌گیرد و پرونده‌دار می‌شوند یا خیر به همشهری، گفت: «اگر کسی جرمی که برایش شواهد و مدارک وجود داشته مرتکب نشده باشد، به صرف بازداشت‌ها برایش پرونده نمی‌شود. به‌خصوص که آقای رئیس‌جمهور تأکیدشان بر همین است که صرف بازداشت برای هیچ‌کس پرونده نخواهد داشت.» وزیر علوم همچنین در پاسخ به این سؤال که تأمین قرار وثیقه دانشجویان بازداشتی به چه صورت خواهد بود و درصورت بالا بودن مبلغ وثیقه دولت آن را تعهد خواهد کرد یا نه تأکید کرد «وثایق دولتی سازوکار قانونی خودش را دارد ولی قرار شده است دانشجویان با کفالت و ضمانت یک نفر آزاد شوند.» او درباره اینکه آیا با قوه قضاییه و دادستانی درخصوص تساهل با دانشجویان بازداشتی صحبت شده یا خیر، افزود: «با آقای دادستان صحبت کردیم و قول دادند نهایت کمک را در این خصوص انجام دهند. همین که می‌بینید از این تعداد بازداشتی قریب به اکثریت آزاد شده‌اند به‌خاطر همین کمک‌هایی است که داشته‌اند و من همین جا از کمک‌های دادستانی، وزارت اطلاعات، وزارت کشور تشکر می‌کنم.»

 غلامی با بیان اینکه تعداد کمی از دانشجویان همچنان در بازداشت هستند، تصریح کرد: با صحبت‌هایی که وزیر اطلاعات و وزیر کشور داشتیم و براساس دستور رئیس‌جمهور بقیه نیز امروز و فردا آزاد می‌شوند و درخواست ما این بوده است که آنها آزاد شوند. همچنین با وجود اینکه برخی نمایندگان ازجمله محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس تعداد دانشجویان بازداشت شده در جریان اتفاقات اخیر را حدود 90نفر اعلام کرده بودند، منصور غلامی، وزیر علوم درباره آمار دقیق‌تر بازداشتی‌ها و دانشجویان آزاد شده تصریح کرد: جمع بازداشتی‌هایی که در کل کشور به من آمار دادند قریب به 130نفر بودند. بیشتر این دانشجویان آزاد شدند ولی براساس آخرین اطلاعات بین 15تا 20نفر همچنان بازداشت هستند.

 

   دانشجویان معترض ستاره دار نمی‌شوند

 

غلامی وزیر علوم گفت: «وزیر اطلاعات در هیأت دولت قول دادند که تا امتحانات دانشجویان را آزاد کنند.» منصور غلامی همچنین در پاسخ به تأثیر اعتراضات در سوابق و پرونده انضباطی دانشجویان دانشگاه‌ها گفت «دانشجویان معترض ستاره‌دار نمی‌شوند. ما موضوع ستاره‌دار را به‌صورت کلی برداشته‌ایم. مفهوم ستاره متعلق به زمانی بود که در آن شرایط دانشجویان را به شکلی زیرنظر می‌گرفتند، الآن کسی که فارغ‌التحصیل می‌شود و بیرون می‌آید، دیگر ستاره‌دار شدن برایش معنا ندارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید