• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38838
+
-

سوختگیری با کارت بانکی؛ بنزین سهمیه‌ای می‌شود؟

به‌زودی با کارت بانکی می‌توان بنزین زد. این برنامه جدی دولت است و حالا وزارت ارتباطات، وزارت نفت و بانک مرکزی در حال آماده‌شدن برای فراهم آوردن بستری هستند که بتوان کارت بانکی را به کارت سوخت هم تبدیل کرد.
آیا این اقدام به‌معنای سهمیه‌بندی بنزین هم خواهد بود؟ محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید: با دستورالعمل بانک مرکزی تمامی دستگاه‌های کارتخوان (دستگاه پوز) که به‌صورت متمرکز اتصال نازل با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پولی الکترونیکی را برقرار می‌کنند، به‌روزرسانی‌شده‌اند و وقتی کاربر کارت بانکی خود را در پوز جایگاه سوخت می‌کشد، در کیف پول الکترونیکی که توسط شرکت ملی پخش در کارت بانکی وی ایجاد شده، میزان تخصیص سوخت شارژ می‌شود. 
به‌گزارش فارس، او درباره اینکه تاکنون جزئیاتی از روش عملکرد کارت بانکی به جای کارت سوخت اعلام نشده و این کارت‌ها قرار است چگونه در نازل‌های جایگاه‌های سوخت استفاده شوند، اظهار داشت:‌ ۵۵درصد نازل‌های سوخت به سیستم‌های مربوطه متصل هستند و ۴۵درصد نیز دارای پوز (دستگاه کارتخوان) هستند. آذری‌جهرمی توضیح داد: به محض اینکه کاربر ثبت‌نام می‌کند، بانک مرکزی به بانک دارنده کارت دستور می‌دهد که کیف الکترونیکی داخل کارت کاربر ایجاد شود. آن کیف پول الکترونیکی توسط شرکت ملی پخش و پالایش شارژ می‌شود و در نهایت وقتی که کاربر کارتش را در پوز می‌کشد، در عمل میزان تخصیص سوخت به او مشخص می‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اتصال سهمیه سوخت به کارت بانکی از دیروز با زیرساخت دولت الکترونیک برقرار و درصورت سهمیه‌بندی شدن سوخت، کارت بانکی به‌عنوان کارت سوخت عمل خواهد کرد.  وی افزود: با اتصال سهمیه سوخت به کارت بانکی، از روزی که سوخت سهمیه‌بندی شود شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سهمیه سوخت را به کارت بانکی اعلام می‌کند. به گفته آذری‌جهرمی، از نخستین دقایق صبح دیروز (دوشنبه) تا ساعت 11 پیش از ظهر، نزدیک به 151هزار مراجعه در سامانه ثبت نام کارت سوخت ثبت شده که این روند در روز‌های آینده براساس جدول اعلام شده ادامه می‌یابد. وزیر ارتباطات گفت: حدود 330میلیارد تومان هزینه صدور کارت سوخت است که با این اتصال، هزینه‌ها کاهش خواهد یافت. براساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، «ثبت نام مالکان خودرو ‌و موتورسیکلت فاقد کارت سوخت، از طریق حضور در دفاتر پلیس+10 یا به‌صورت الکترونیکی در سامانه خدمات دولت همراه به نشانی www.mob.gov.ir و اپلیکیشن خدمات دولت همراه انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید