• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38709
+
-

عراق؛ میزبان پناهندگان سعودی و بحرینی

جهان‌نما
عراق؛ میزبان پناهندگان سعودی و بحرینی


العربی الجدید به نقل از یک مقام عراقی بلندپایه مدعی شد: دولت عراق به تعدادی از مخالفان سیاسی نظام بحرین و همچنین شیعیان قطیف پناهندگی سیاسی داده است. قانون اقامت شهروندان خارجی در عراق، سال گذشته از سوی پارلمان این کشور تصویب شد. براساس این قانون که شامل حال پناهندگان سیاسی نیز می‌شود دولت عراق حق بازگرداندن هیچ‌یک از پناهندگان سیاسی را به کشورهای اولیه این افراد ندارد مگر زمانی که جرم شخص پناهنده در پرونده‌های تروریستی ثابت شده باشد.

تعداد قابل توجهی از معارضین بحرینی و سعودی طی سال‌های گذشته، به‌طور مشخص از سال 2011و بعد از شروع نا آرامی‌ها در کشورهای عربی با پاسپورت‌های رسمی خود وارد ایران یا کویت شده و بعد از آن به‌تدریج به عراق پناهنده شده‌اند. این در حالی است که تقریبا برای تمام این مخالفان سیاسی در بحرین احکام اعدام به‌صورت غیابی صادر شده است. به گفته العربی الجدید بخش قابل توجهی از معارضین بحرینی اکنون در استان‌های نجف و کربلا زیرنظر نیروهای امنیتی دولت عراق و حشد شعبی اقامت دارند. از سوی دیگر طی ماه‌های گذشته برای نخستین بار کنفرانس معارضین بحرینی با حضور نیروهای متعدد سیاسی فراری از این کشور در عراق برگزار شد؛ رخدادی که به موجب آن وزارت خارجه بحرین بلافاصله سفیر عراق در منامه را فراخواند.

برخی منابع عربی دیگر از این هم فراتر رفته و مدعی هستند عراق به برخی نیروهای سیاسی وابسته به جنبش انصارلله یمن هم پناهندگی داده است. صلاح المالکی، سفیر بحرین در بغداد تاکنون بارها اعتراض خود را نسبت به حضور گسترده معارضین بحرینی به وزارت کشور عراق اعلام کرده، اگرچه به گفته العربی‌الجدید این اعتراضات تا به امروز هیچ پاسخ روشنی را به همراه نداشته است. پیش از این شبکه الجزیره نیز در گزارشی مدعی شده بود حضور قابل توجه پناهندگان سیاسی سعودی و بحرینی در عراق، مانعی جدی بر سر راه بهبود روابط بغداد و ریاض به شمار می‌رود. با این حال در پی تأکید پارلمان عراق بر صیانت از حقوق پناهندگان سیاسی در هر شرایطی، به‌نظر می‌رسد دست دولت این کشور برای هرگونه تغییری در این پرونده با هدف بهبود روابط با عربستان بسته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید