• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38670
+
-

جنبش جلیقه‌زردها علیه فناوری سبز

راهپیمایی 2 روز پیش ساکنان حومه پاریس می‌تواند باعث برهم‌ریختن یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌هایی شود که هدفش پاکسازی زمین از آلاینده‌ها با کمک فناوری است

جنبش جلیقه‌زردها علیه فناوری سبز


جلیقه‌زردها از 2 روز پیش پاریس را زیر پا گذاشته‌اند تا بگویند، سبز ماندن زمین برایشان در درجه چندم اهمیت است. آنها می‌گویند، در مقابل دولت فرانسه ایستادگی می‌کنیم تا مالیات سوخت‌های فسیلی را به روال قبل برگرداند و ما بتوانیم سوار بر خودروهای بنزینی و گازوییلی‌مان به سرکار برویم و برگردیم. همه این اعتراض‌ها در حالی رخ می‌دهد که کنفرانس اقلیمی پاریس، جهان را مکلف کرده مصرف سوخت‌های فسیلی را تا چند دهه دیگر تقریبا به حد صفر برساند. ‌در بسیاری از کشورها، ازجمله فرانسه قوانین تازه‌ای برای سهولت استفاده از خودروهای برقی و انرژی‌های جایگزین وضع شده و بالطبع هزینه استفاده سوخت‌های فسیلی و خودروهایی که با چنین سوخت‌هایی سازگار هستند، بالا می‌رود.


پاریس و چالش سبز‌بودن
زمان کوتاه است و ایده‌های اجرا‌نشده، فراوان. چند کشور ازجمله انگلیس، چین و آلمان از همان آغاز اعلام کردند برنامه‌های مفصلی برای تولید خودروی سبز و تشویق شهروندان‌شان به استفاده از فناوری‌های دوستدار محیط‌زیست تدارک دیده‌اند. فرانسه، انگلیس، چین و آلمان از همان نخستین روزهای امضای توافق پاریس اعلام کردند تمام خودروهای فسیلی را تا سال 2040 از کشورشان جمع‌آوری می‌کنند. پاریس سعی کرد از بقیه یک گام‌ جلوتر برود و اعلام کند از سال 2030 به بعد یعنی حدود 12سال دیگر، هیچ خودروی فسیلی حق تردد در پاریس را نخواهد داشت. بعد از آن نیز نه‌تنها تردد که خرید و فروش تمام خودروهای فسیلی در کل فرانسه ممنوع می‌شود. همزمان برنامه‌هایی برای تشویق مردم به استفاده از موتورهای برقی همگانی وجود دارد که قرار است تا حدود یک سال دیگر اجرا شود. به جز اینها، برنامه‌های مفصلی برای خروج مراکز و ساختمان های پرتردد و حتی بعضی موزه‌ها از پاریس آغاز شده و دولت امیدوار است‌ شلوغی پاریس را کمتر از قبل کند. رسیدن به این هدف با ایجاد شعبه‌هایی از موزه‌های پرطرفدار فرانسوی ازجمله لوور در شهرهای دیگر میسر شده است. به جز خودروها، برنامه‌هایی برای رواج سبک زندگی سبز در میان مردم در حال اجراست. شهرداری پاریس در همان سال 2015 که توافق اقلیمی امضا شد، ‌اعلام کرد بنا بر چشم‌اندازی که پایان آن سال 2050 است، تمام شهروندان پاریس در خانه‌هایشان از انرژی‌های پاک استفاده می‌کنند.


چالش قیمت انرژی
گران‌تر‌شدن سوخت‌‌های فسیلی در فرانسه با هدف سوق‌دادن مردم به استفاده از خودروهای برقی، مترو و قطارهای بین‌شهری اجرا شده است. درحالی‌که پیش‌تر گازوییل نسبت به بنزین قیمت پایین‌تری داشت و مالیات کمتری برای آن وضع شده بود، در چند وقت اخیر این مالیات رو به افزایش گذاشته و موجب اعتراض برخی از شهروندان، به‌خصوص ساکنان حومه شهرها و قشر کم‌درآمد شده است. پایین آوردن بهای تمام‌شده باتری‌ و انرژی برق یکی از چالش‌های اساسی در تمام کشورهاست. بلومبرگ با توجه به رقابتی که در جهان برای استفاده از انرژی پاک پیش آمده، با خوش‌بینی پیش‌بینی می‌کند، هزینه تولید هر کیلووات‌ساعت برق که در سال‌2010، هزار دلار بود، تا 2030 به حدود 73دلار می‌رسد.


چالش زیرساخت‌های ناکافی
هرچند در بلندمدت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی مقرون‌به‌صرفه به‌نظر می‌رسد، تا زمانی که هزینه تمام‌شده شارژ و باتری در کنار زمانی که برای شارژ‌کردن صرف می‌کنید، بهینه نشود، تمایل شهروندان به استفاده از این سامانه‌ها کمتر می‌شود. کما اینکه جلیقه‌زردها می‌گویند خرید خودروی جدید یا باتری برقی به‌خاطر قیمت سرسام‌آورشان در توان آنها نیست و برایشان صرفه اقتصادی ندارد. کمبود ایستگاه‌های شارژ در شهرها و زمان طولانی شارژ‌شدن آنها چالشی جدی محسوب می‌شود. نیویورک تایمز در این‌باره می‌نویسد: «خودرو‌های برقی قیمت‌شان کمتر از فسیلی‌هاست اما نمی‌توان گفت شرایط رقابتی مناسبی دارند. رقابت تا حوالی سال‌های 2025 تا 2030 ممکن می‌شود؛ زمانی که زیرساخت‌های مربوط به‌خودروهای برقی نیز افزایش یابد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید