• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3841
+
-

طرح ترامپ برای تخریب گام به گام برجام

ظریف فردا به بروکسل می‌رود

2روز دیگر ترامپ قرار است درباره تعلیق تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای اعلام نظر کند.

شواهد نشان می‌دهد که ترامپ احتمالا تعلیق برخی تحریم‌ها را تمدید نخواهد کرد. مقامات ایران به آمریکا نسبت به بر هم زدن توافق هسته‌ای هشدار داده‌اند.

منابع خبری روز دوشنبه گزارش داده بودند که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قصد اعمال تحریم‌های فراگیر علیه تلویزیون دولتی ایران را دارد.

روزنامه گاردین در این‌باره نوشت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۳ مشمول تحریم‌های آمریکا بوده، اما هم دونالد ترامپ و هم باراک اوباما، روسای جمهور فعلی و سابق آمریکا با امضای معافیت‌های تحریمی هر ۱۸۰روز یک‌بار، اجرایی‌شدن این تحریم‌ها را معلق کرده‌اند. گاردین ادعا کرده که براساس شواهدی ترامپ قصد دارد در موعد تمدید معافیت‌های تحریمی برای صدا و سیما در پایان‌ماه ژانویه، آن را امضا نکند و تحریم‌ها علیه این سازمان را فعال کند.

یک منبع آگاه به فرایند تصمیم‌گیری‌ها درباره تحریم صدا و سیما گفت ترامپ متقاعد شده از اعمال محدودیت‌های جدید برای بانک مرکزی ایران خودداری کند و سازمان‌های خاص مانند تلویزیون دولتی ایران را هدف قرار دهد.

منبع مورد استناد گاردین گفت: «این یک اقدام نمادین است و پیام قدرتمندی به ایران ارسال خواهد کرد، بدون اینکه مانند سایر تحریم‌ها مشقت‌های بیشتری برای مردم ایران ایجاد کند.»

وی اضافه کرد: «عدم‌امضای این معافیت‌ها به معنی آن خواهد بود که توان دفاتر صدا و سیما برای خرید محتوای بین‌المللی و مخابره‌های زنده ماهواره‌ای محدود خواهد شد.»

این منبع گفت: «این احتمال هم وجود دارد که تمامی وابستگان داخلی صدا و سیما در داخل ایران هم تحت‌تأثیر این قانون قرار بگیرند و حساب‌های بانکی آنها معلق شود.»

هر نوع اقدام آمریکا در جهت بازگرداندن تحریم‌هایی که بر اثر توافق هسته‌ای لغو یا تعلیق شده بود، نقض فاحش برجام خواهد بود و ایران نسبت به این اقدام هشدار داده است. 2روز قبل یوسف بن‌علوی وزیر خارجه عمان در تهران با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار کرده بود و از آنجا که عمان اصلی‌ترین کانال انتقال پیام بین ایران و آمریکا به شمار می‌رود، برخی گمانه‌ها حاکی از پیام هشدارآمیز ظریف برای مقامات آمریکایی از طریق وزیر خارجه عمان است.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر انقلاب هم در نشست مطبوعاتی مشترک با همام حمودی، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق به خبرنگاران گفت: اینطور نیست که برخی از هم‌پیمانان آمریکا یک حرفی بزنند و آمریکا به نحو دیگری عمل کند و آنها یکطرفه از برجام سود ببرند و ایران نیز یکطرفه به تعهداتش پایبند باشد.

او که از اعضای هیأت نظارت بر برجام است، درباره خروج آمریکا از توافق هشدار داد و گفت: راهکار این موضوع در خود برجام پیش‌بینی شده و از دیگر سو مجلس شورای اسلامی نیز قانونی در این زمینه تصویب کرده و این قانون مجلس ملاک عمل ما خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید