• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37926
+
-

اختلالات تیروئید زنان را بیشتر گرفتار می‌کند

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران با بیان اینکه اختلال عملکرد تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است، گفت: تشخیص کم‌کاری و پرکاری تیروئید با انجام آزمایش‌های خون و در مواردی با سونوگرافی و اسکن تیروئید انجام می‌شود.
دکتر فریدون عزیزی در ارتباط با اینکه بیماری کم‌کاری و پرکاری تیروئید چقدر شایع است، افزود: کم‌کاری تیروئید حدود 2تا6 درصد بالغین جامعه و پرکاری تیروئید حدود نیم تا یک درصد افراد را مبتلا می‌کند. همچنین کم‌کاری تیروئید در افراد میانسال و سالخورده و پرکاری تیروئید در افراد جوان و میانسال شایع‌تر است.
وی افزود: علاوه بر این از هر  1000تا3000 نوزادی که متولد می‌شود یک‌نفر دچار کم‌کاری تیروئید است که خوشبختانه با اجباری‌شدن آزمایش خون پاشنه پا در 3روز اول زندگی تشخیص داده می‌شود و درمان مستمر تا پایان عمر خواهد داشت.
وی در مورد دلایل ابتلا به این بیماری‌ها و علائم آن گفت: یکی از دلایل اصلی کم‌کاری تیروئید در جهان کمبود مصرف ید است که با مصرف نمک یددار توسط همه افراد خانواده، از بروز اختلالات مربوط به کمبود ید و به‌ویژه کم‌کاری تیروئید جلوگیری می‌شود؛ چرا که این اختلالات موجب کمبود رشد ذهنی و جسمی کودکان و نوجوانان می‌شود .
دکتر عطا قره‌چه‌ای -متخصص جراحی دهان، فک و صورت- با اشاره به مهم‌ترین علامت سرطان دهان گفت: علت ابتلا به این سرطان در کشورهای مختلف متفاوت است ولی مصرف غذاهای خیلی تند، استعمال سیگار و الکل می‌تواند سبب بروز این سرطان شود.دکتر قره‌چه‌ای در ارتباط با علائم سرطان دهان افزود: هر زخمی در داخل دهان که بعد از 2هفته بهبود نیابد باید از آن نمونه‌برداری شود که البته زخم‌های دهان می‌تواند با سوزش و درد همراه باشد. لذا درصورت بروز زخم‌های طول‌کشنده باید حتما به پزشک مراجعه شود.قره‌چه‌ای افزود: ضایعات دهان 6درصد کل ضایعات سرطانی بدن را تشکیل می‌دهد. (همشهری)
 

این خبر را به اشتراک بگذارید