• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37896
+
-

60ساعت جدال با دود

آسمان تهران امروز و فردا صحنه انباشت آلاینده‌هایی است که از اگزوز وسایل نقلیه بیرون آمده‌اند

آلاینده
60ساعت جدال با دود

سیدمحمد فخار/خبر‌نگار

کودکانی که امروز، سالــــروز تولــد دوسالگی‌شان است، تا صبح 27آبان، یک هشتم کل عمرشان را در روزهای آلوده تهران زندگی‌ کرده‌اند؛ کودکانی که امروز سه‌ساله شده‌اند اما یک ششم کل زندگی‌شان را در هوای آلوده تنفس کرده‌اند.
امروز نوبه‌ای دیگر از تراژدی آسمان خاکستری است که کودکان و سالمندان و بیماران تنفسی شهر باید با آن دست و پنجه نرم کنند. برای فرار از این وضع یا باید نفس نکشند یا مالکان وسایل نقلیه شهر، دلشان به حال گروه‌های حساس در برابر آلاینده‌های جوی بسوزد و وسیله نقلیه آلاینده‌شان را یا تعمیر کنند یا کنار بگذارند.
وقتی طرحی به گستردگی طرح کاهش (LEZ) از سوی مجلس، هیأت وزیران و شورای‌عالی ترافیک پایه‌گذاری می‌شود تا آلایندگی خودروها و کامیون‌ها و اتوبوس‌ها تحت کنترل درآید، عده‌ای سودجو ظاهر می‌شوند که کاتالیست‌های اجاره‌ای به مشتری‌ها قرض می‌دهند تا کرورکرور از سرفه‌های بیماران آسمی برای خود نان ببرد. به همین راحتی هوای شهر آلوده باقی می‌ماند و نفس برای گروه‌های حساس، تنگ می‌شود.
امروز 27آبان هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم است و این دقیقا بیست و نهمین روز هوای آلوده در سال‌جاری تهران است. از ابتدای سال‌جاری تاکنون هوا 14روز پاک، 200روز سالم و 29روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است و هر پایداری جوی که در 6‌ماه دوم سال رخ دهد به تعداد روزهای آلوده اضافه خواهد کرد.
جنس آلودگی هوای این روزهای تهران از همان ذرات معلقی است که به اعتقاد کارشناسان، ملغمه‌ای از انواع آلاینده‌های احتراقی ناشی از اگزوز خودروهاست. هر روز 2هزار تن گاز نظیر دی‌اکسید‌نیتروژن، دی‌اکسید‌گوگرد، ازن، منواکسید‌کربن و کربن سیاه به همراه سایر ذرات ثانویه در آسمان شهر انباشته می‌شوند و این چیزی است که امروز و فردا در هوای پایتخت تنفس خواهیم کرد.
جزئیاتی از آلودگی هوای امروز و فردا
موج آلودگی هوای تهران که از 7صبح دیروز آغاز شده بود، حدود 60ساعت در تهران باقی‌ خواهد ماند. حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی کیفیت هوای تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: نتایج حاصل از پیش‌بینی وضعیت هواشناسی در ایستگاه مهرآباد مشخص می‌کند با کاهش میزان ناپایداری جوی در روز شنبه نسبت به هفته گذشته، تنها برای برخی ساعات باد مؤثر با بزرگی بین 3تا 5متربرثانیه از سمت نواحی غربی - شمال غربی وزید. این شرایط جوی آرام و پایدار امروز یکشنبه کم‌و‌بیش ادامه می‌یابد و برای برخی ساعات وزش باد مؤثر پیش‌بینی می‌شود. بدین‌ترتیب طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، وضعیت کیفی هوای بیشتر مناطق شهر تهران طی روز جاری در شرایط نامطلوب برای گروه‌های حساس خواهد بود و افزایش نسبی درغلظت برخی آلاینده‌ها ازجمله ذرات معلق مشاهده خواهد شد. این شرایط از روز سه‌شنبه و آخر وقت دوشنبه با رسیدن موج هوای جدید و ناپایداری‌ها تغییر می‌کند و کیفیت هوا رو به بهبود می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید