• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37811
+
-

پپ درکنار زندانیان کاتالونیا

پپ درکنار زندانیان کاتالونیا

گواردیولا از تعطیلات لیگ در روزهای فیفا استفاده کرد و از زندان سردرآورد. سرمربی منچسترسیتی که برای حمایت از زندانیان سیاسی کاتالونیا از روبان زرد روی پیراهنش استفاده می‌کرد، پس از آنکه به‌دلیل این حرکت سیاسی از سوی اتحادیه فوتبال انگلیس 20هزارپوند جریمه شد، روبان زرد را در کنفرانس‌های مطبوعاتی به لباس خود سنجاق می‌کند تا توجه جهانیان را به زندانیان ایالت جدایی‌طلب کاتالونیا جلب کند. بازدید او از زندان یدونر (به معنای چمنزار) زمانی رسانه‌ای شد که یکی از زندانیان این زندان با او عکسی به یادگار انداخت و این عکس را توییت کرد. اگر تعجب کرده‌اید لازم به توضیح است که فردی به‌نام جوردی کوشارت که فعال فرهنگی است و 17سال به او حبس خورده وقتی پپ را در زندان دید بلافاصله با او عکس دونفره گرفت و عکس را در توییتر آپلود کرد. یعنی زندانیان آنجا که گواردیولا این‌قدر برای‌شان حرص می‌خورد نه‌تنها از حق هواخوری و داشتن وکیل برخوردارند بلکه گوشی هم دارند و به اینترنت هم وصل هستند و بدون فیلتر به توییتر می‌روند و پست می‌گذارند. جوردی بعد از دیدن گواردیولا پست گذاشت: «پیغام از زندان؛ ممنون آقای گواردیولا که به ما قدرت رهبری، تعهد و همبستگی را نشان دادی و به ما یادآوری کردی کار تیمی محدودیتی ندارد. واقعا ممنون.» پپ در این بازدید با اوریول خوانکراس، معاون رئیس‌جمهوری سابق ایالت کاتالونیا هم دیدار کرد. 
او به جرم شورش علیه دولت مرکزی با 25سال محکومیت روبه‌رو شده است. پپ متولد شهر کوچک سانتپدور است؛ جایی که خاستگاه بسیاری از استقلال‌طلبان دوآتشه کاتالونیاست. حتی خواهر گواردیولا، فرانچسکا هم شدیدا در مبارزات سیاسی برای استقلال فعال است و به‌تازگی به او دستور داده شده که از رفتارش دست بردارد و دیگر خودش را به‌عنوان سفیر کاتالونیا در کشور دانمارک معرفی نکند. او تنها 8ماه در این پست مشغول به‌کار بود. خود پپ هم در کنفرانس مطبوعاتی پیش از داربی منچستر گفته بود که برای توجه جهانیان به زندانیان کاتالونیا از روبان زرد استفاده می‌کند و بیم آن دارد که خودش هم به‌خاطر اعتراضات بازداشت شود و آنگاه انتظارش از دیگران این است که روبان زرد ببندند و برای آزادی او و دیگر زندانیان تلاش کنند. زندان یدونر از سال2008 با ظرفیت 
750‌زندانی آغاز به‌کار کرد و در اکتبر سال قبل دولت اسپانیا تازه فهمید که این زندان چقدر به دردش می‌خورد. پس از آنکه همه‌پرسی استقلال کاتالونیا با بیش 90درصد رأی موافق که بیش از 2میلیون اهالی این ایالت به صندوق‌ها ریختند به‌طور رسمی اعلام شد، اسپانیا با آن مخالفت کرد و پلیس مجبور به شلیک گلوله‌های پلاستیکی به معترضان خیابانی شد. استقلال‌طلبان کاتالونیا تصور می‌کردند نهادهای بین‌المللی و اتحادیه اروپا از آنها حمایت کنند اما این اتفاق رخ نداد و همگی پشت دولت اسپانیا ایستادند. مرکل از همتای خود در اسپانیا درخواست کرد بدون خشونت این موضوع را حل‌وفصل کند و فرانسه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور از هرگونه کمکی به یک کاتالونیای مستقل پرهیز خواهد کرد. مبارزان کاتالونیایی خود را تنها می‌بینند و دیگر بعد از یک سال کمتر کسی به‌خاطر می‌آورد 840نفر بر اثر خشونت پلیس در رویارویی با معترضان زخمی و تعداد زیادی هم بازداشت شده‌اند. مگر آنکه گواردیولا یا بازیکنان بارسلونا که گهگاهی در کنار بازیکنان اسپانیول و احتمالا خیرونا در تیم ملی فوتبال کاتالونیا گرد هم می‌آیند کاری کنند تا توجه دنیا به موضوع استقلال این جمهوری خودمختار جلب شود و مجامع بین‌المللی صدای آنها را بشنوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :