• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3773
+
-

بزرگداشت مردی که درس امید می‌داد

سید حسن خمینی: آنچه این روزها شاهد بودیم نتیجه پمپاژ یأس به جامعه بود

یاد
بزرگداشت مردی که درس امید می‌داد

چهره‌های زیادی از وزرای کابینه تا معاونان رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر به نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آمده بودند. کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی نیز آنچنان که حاضران در مراسم شخصیت وی را تلاقی تفکرات و سلایق مختلف و عامل همگرایی سیاسی در کشور برمی‌شمردند، مملو از جمعیت و جریان‌های سیاسی مختلف بود؛ در عین حال یک نفر از جمع سخنرانان اصلی این مراسم کم بود و غیبت حجت‌الاسلام حسن روحانی برخلاف برنامه اعلام شده قبلی در رسانه‌ها بحث‌برانگیز بود. درنهایت اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور سخنران افتتاحیه این کنگره بود. در این مراسم همسر آیت‌الله هاشمی و همگی فرزندان خانواده هاشمی- فاطمه، محسن، مهدی، فائزه و یاسر- بیژن زنگنه وزیر نفت، وزرا و معاونان رئیس‌جمهور، برخی علمای حوزه و جمعی از نمایندگان مجلس حضور داشتند. آیت‌آلله عبدالله جوادی آملی در پیام خود به نخستین کنگره بزرگداشت مرحوم هاشمی رفسنجانی نوشت: هسته مرکزی اعتدال،‌خلق و خوی آیت‌الله هاشمی بود. وی نوشت: ما مشترکات فراوانی داریم اما یک هاشمی می‌خواهد که تحمل کند. آیت‌الله جوادی آملی درباره هاشمی گفت: خوب زندگی کرد، خوب دین را شناخت، خوب 8‌سال دفاع کرد، خوب تا پایان عمر با برکت 80 و اندی سال با طهارت گذراند.

 

مرد صبر و امید

اسحاق جهانگیری در سخنرانی خود با بیان اینکه به درخواست بیت آیت‌الله هاشمی در این جمع سخن می‌گوید، در ابتدای اظهاراتش گفت: «اگر بخواهیم 5نفر از سیاستمداران بزرگ ایران را نام ببریم آیت‌الله هاشمی همیشه جزو برجسته‌ترین کسانی است که کارهای عظیمی برای ایران انجام دادند و جزو شاخص‌ترین‌هاست.» معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه هاشمی شناسنامه و سند هویت انقلاب اسلامی ماست، گفت: او مرد صبور بحران‌ها و مرد صبر و امید بود و هیچ‌کس او را ناامید ندید و همیشه برای روزهای سخت برنامه داشت.  اسحاق جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل اقتصادی کشور اشاره کرد و با بیان اینکه به عنوان دولت می‌دانیم در بخش اقتصاد مردم با مشکلات زیادی مواجهند گفت: اما باید بگویم ایران در حال طی‌کردن مسیر توسعه است. ماشین اقتصاد را که ته دره بود، 10 پله بالا آوردیم و با نصف درآمدهای کشور سالانه بیش از 600 هزار شغل ایجاد کردیم.

 

امروز زمان گفت‌وگوی ملی است

به گزارش ایسنا، جهانگیری با اشاره به اعتراضات اخیر در سطح کشور، الگوی هاشمی را در مواجهه با این حوادث یادآور شد و گفت: باید با مردم باشیم و نارضایتی و اعتراضات مردم را به رسمیت بشناسیم و برای آن به‌دنبال راه‌حل باشیم. وی افزود: امروز زمان گفت‌وگوی ملی درباره مسائل و خواسته‌های ملی کشور است. بسیاری از اعتراضات اخیر انباشت مطالباتی است که در چند سال قبل روی هم جمع شده بود و امروز اینگونه سر باز کرده است. 

 

از گفت‌وگو فرار می‌کنند

معاون اول رئیس‌جمهور با انتقاد از عده‌ای که بی‌جهت از گفت‌وگو فرار می‌کنند، تأکید کرد: ما به‌عنوان مسئولان قوای سه‌گانه باید سطح درک و تحمل خود را در مقابل انتقادات و اعتراض‌ها بالا ببریم. جهانگیری گفت: در شرایط فعلی آنچه از همه مهم‌تر است این است که نگذاریم نارضایتی‌ها به کینه‌توزی، دشمنی و خشونت تبدیل شود چرا که کینه و خشونت به‌عنوان یک آفت به وحدت کشور آسیب می‌رساند. 

 

اتفاقات اخیر نتیجه پمپاژ یأس بود

یادگار امام در سخنرانی خود در کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی با تأکید بر عنصر «امید» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به حوادث روزهای اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: آنچه این روزها در جامعه شاهد بودیم بیش از هر عامل دیگر، نتیجه پمپاژ یأسی بود که به جامعه شده است. اگر یک جامعه نسبت به آینده خودش امیدوار باشد، به سمت خشونت نمی‌رود و برای جلوگیری از هر اغتشاشی لازم است که جامعه امیدوار باشد. حجت‌الاسلام حسن خمینی با طرح این سؤال که برای پمپاژ امید در جامعه چه باید کرد؟ گفت: ما برای یک جامعه پر‌امید هم به عوامل عینی امید‌ساز و هم به عوامل ذهنی امیدساز احتیاج داریم؛ عوامل عینی امید‌ساز این است که مردم احساس کنند آنچه انتخاب کرده‌اند، قابل تحقق است و موانعی در مقابل آن چیزی که انتخاب کرده‌اند، وجود ندارد و توسط رسانه‌های مختلف یأس پمپاژ نشود. این همان مسیری است که آقای هاشمی تحت عنوان توسعه و رفاه به‌دنبالش بود. جامعه‌ای که چشم امیدش به آینده است، حرکت می‌کند، فعال و با‌نشاط است و خشونت در آن جامعه وجود ندارد. اگر چشم‌انداز مثبتی نسبت به آینده داشته باشیم، آنگاه می‌توانیم بگوییم جامعه امید دارد. وی با تأکید بر اینکه امید همه هویت یک حرکت رو به جلوست، گفت: اگر به جای امید، یأس وجود داشته باشد، شک نکنید که در جا می‌زنیم. ناامیدی یا به یک نخوت و سردرگمی می‌انجامد یا به خشونت و شورش.

 یادگار امام با بیان اینکه هاشمی از میان ما رفت اما یادش هنوز در میان ماست، تصریح کرد: بالاترین کانون امید در عصر ما امام بود. امروز رهبری از کانون‌های بزرگ امید است. اگر هاشمی رفت، باید مراقبت کنیم امید از دل‌های ما نرود. درس بزرگ هاشمی رفسنجانی حفظ امید در جامعه است. جامعه ما روزهای بزرگی در پیش دارد، باید از امروز آماده باشیم. باید برای فردای جامعه اگر لازم باشد، هرچه داریم را فدا کنیم اما امید را از دست ندهیم. همه وظیفه دارند امیدافزا باشند. وی تصریح کرد: آقای هاشمی تمام وجودش امید بود؛ او در هیچ شرایطی امید به آینده را از دست نمی‌داد. این ویژگی به قدری در وجود ایشان پررنگ بود که برخی به شوخی می‌گفتند اگر آقای هاشمی را به سمت زندان هم ببرند، ایشان به این فکر خواهد کرد که مسیر کج شود و به سمت باغ و بستان برود! وی با بیان اینکه هاشمی از میان ما رفت اما امید از جامعه ما نباید برود، ادامه داد: آقای هاشمی امیدواری بود که برای جامعه هم مایه امید بود. دوست و دشمن به این اذعان داشتند که در شرایط بحرانی وجود هاشمی یک سنگر اطمینان است. 

 

دلیل عدم حضور رئیس جمهور

برادر و فرزندان آیت‌الله هاشمی اظهارات متفاوتی درباره حضور‌نیافتن رئیس‌جمهور در کنگره بزرگداشت وی داشتند. محمد هاشمی گفت: بنا به دلایلی که نمی‌دانیم، دو سه روز قبل از دفتر رئیس‌جمهور اطلاع دادند که ایشان در کنگره حضور پیدا نمی‌کنند. فاطمه هاشمی در گوشه‌ای از اظهاراتش درباره پدر گفت: ایشان مظلومیتی داشت و دارد و عدم‌حضور رئیس‌جمهور عزیز ما در این برهه از تاریخ برای همین است.

 

   جفایی که در حق مردم می‌شود

معاون اول رئیس‌جمهور با انتقاد از عملکرد صداوسیما در مقاطع مختلف ازجمله پوشش اخبار مربوط به اعتراضات اخیر در کشور، اظهار کرد: جفایی که در حق مردم می‌شود آن است که مردم نسبت به مسئولان مایوس شوند؛ صداوسیما باید در روش خود تغییر ایجاد کند و نمی‌تواند که در انحصار یک گروه محدود و تندرو قرار بگیرد. در این ایام من به‌عنوان یکی از مسئولان کشور با وجود اینکه بسیاری از دوستان توصیه می‌کردند صحبت نکنم، به صداوسیما اعلام کردم که می‌خواهم با مردم حرف بزنم اما این رسانه بهانه‌های مختلفی ازجمله مسائل فنی را مطرح کرد و این زمان به من اختصاص داده نشد. رسانه ملی باید در خدمت همه ملت ایران حتی معترضین قرار بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید