• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37681
+
-

چهارمین کنگره حزب اتحاد ملت برگزار شد

مأموریت؛‌ احیای جنبش ملی امید

احزاب
مأموریت؛‌ احیای جنبش ملی امید

با پیام رئیس دولت اصلاحات چهارمین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی آغاز به‌کار کرد. این کنگره دیروز در سالن همایش‌های بین‌‌‌‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضورچشمگیر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، دانشگاهیان و چهره‌های فرهنگی و هنری برگزارشد.

محمدرضا خاتمی، سعید حجاریان، سیدمصطفی تاجزاده، محسن هاشمی، محمدعلی ابطحی، آذر منصوری، سیدآرش حسینی میلانی، سیدابراهیم امینی، سیدعمادالدین خاتمی، محمد توسلی، هاشم صباغیان، حجت‌الاسلام هادی قابل، کیوان صمیمی، معصومه ابتکار، مینو مرتاض لنگرودی، حبیب‌الله پیمان، فریدون عموزاده خلیلی، سیدحسن رسولی، زهرا شجاعی، محمد سلامتی، علی اوسط هاشمی و مجید فراهانی ازجمله افراد شرکت‌کننده در این کنگره بودند. در میان میهمانان مراسم وقتی سعید حجاریان وارد سالن شد، حضار ایستادند و برای دقایقی او را تشویق کردند. نخستین کنگره حزب اتحاد ملت ایران در مرداد 3سال قبل برگزار شد، زمزمه‌های تاسیس حزب اتحاد ملت قریب به 5سال بعد از انحلال حزب مشارکت ایران اسلامی در زمستان سال93 از سوی برخی چهره‌های نامدار اصلاحات مطرح شد و همین امر هم سبب شد اصولگرایان به‌شدت به کمیسیون ماده10 احزاب برای تولد حزبی که به گفته آنها بدل مشارکت بود ایراد بگیرند، به‌رغم مانع‌تراشی منتقدان اصلاحات اما کمیسیون ماده10 احزاب در سال سوم کاری دولت تدبیر و امید -فروردین‌ماه94- با تأسیس حزب اتحاد ملت موافقت کرد.

نه شرایط سیاه است و نه ظرفیت‌های نظام تحلیل رفته

مراسم دیروز اتحاد ملتی‌ها با سخنرانی علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب رنگ و بویی حزبی گرفت. محور سخنرانی او دفاع از نقش اصلاحات در سپهر سیاسی ایران بود و شعارش زنده بودن امید در ضرورت ایجاد جنبشی برای زنده نگه داشتن امید در جامعه.

«اصلاحات زنده است، تا ملت خداجو، اصلاح‌گرا و صلح‌طلب ایران زنده است»، تقریبا فحوای سخنرانی قریب به 40دقیقه‌ای شکوری‌راد بود. او با بیان اینکه پس از انقلاب، پرسشگری‌هایی از ماهیت انقلاب، جای خود را به تقدیس آن داد، افزود: امروز فرزندان ما از هجوم پرسش‌هایی رنج می‌برند و انبوه آن سؤالات به‌صورت طوفانی کوبنده ذهن فرزندان ما را فرا‌گرفته است. مسئله امروز ما این طوفان پرتلاطم است. همانطور که نمی‌توان طوفان‌های طبیعی را انکار و یا محکوم کرد، این طوفان را نیز نمی‌توان.شکوری‌راد خاطرنشان کرد: اگر وارد چالش‌های سیاسی امروز کشور شویم، همین نسل جوان که تجربه سیاسی خود را با انتخابات سال۹۲ و چه‌بسا ۹۶ آغاز کرده است، بسیار سرخورده و ناامید است. آنها با مشارکت و رأی خود در انتخابات، دولتی را بر سرکار آورده‌اند که امید داشتند بتواند کشور را از سراشیبی سقوط نجات دهد و شرایط زندگی و امید به آینده را برای آنها بهبود بخشد.

اگرچه نجات کشور در دور اول تا حدی انجام شد اما تلاش‌ها و جهت‌گیری‌های دولت در دوره دوم در این زمینه کافی نبوده است. به گزارش امتداد، او در ادامه، انسجام و همگرایی ملی را مهم‌ترین اولویت کنش‌های سیاسی حزب اتحاد ملت دانست و گفت: نیروی پیش‌برنده حرکت اصلاحات زنده‌بودن فروغ امید در میان ملت ایران است، از این‌رو بر خود فرض می‌دانیم که جنبش ملی امید و اصلاح را رو به‌سوی افق‌های روشن فردای ایران زنده نگاه‌داریم. دبیرکل حزب اتحاد ملت در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه اعتراضات در دی‌ماه سال گذشته همه را غافلگیر کرد، افزود: حاکمیت در ابتدا، نفس اعتراض را به رسمیت شناخت، اما در ادامه به‌جای آنکه باب گفت‌وگو و مفاهمه را باز کند، بازهم راه تخطئه را دنبال کرد. شکوری راد گفت: برای آنکه ارزیابی دقیقی از وضعیت داشته باشیم در جلسات خود براساس پایش SWOT، نظام جمهوری اسلامی را ارزیابی کردیم. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌‌‌‌‌دهد نه شرایط به اندازه‌‌‌‌‌‌ای که برخی می‌پندارند سیاه و نه ظرفیت موجود در کشور و جامعه به‌اندازه‌ای که بعضا گفته می‌شود، تحلیل رفته است. با وجود همه انتقاداتی که  مطرح است دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای نیز وجود دارد. نظام نیز با وجود مشکلات در معرض فروپاشی و سقوط نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید