• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 22 آبان 1397
کد مطلب : 37420
+
-

اینچه برون؛ امید جدید صادرات ایران

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گلستان: بازارهای هدف استان روند رشد را نشان می‌دهد

گلستان
اینچه برون؛ امید جدید صادرات ایران

ستاره حجتی/گرگان - خبرنگار


در حالی که گلستان بر توسعه محورهای ریلیدر 2حوزه برون‌مرزی و درون‌مرزی تکیه می‌کند تا بتواند خود را به عنوان یکی از مرزهای مهم صادراتی کشور مطرح کند، تحولات سیاسی و اقتصادی کشور بر برنامه‌های آن سایه انداخته است. 
حالا اما مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان می‌گوید وابستگی‌های عراق به کالاهای ایرانی به قدری است که خطری برای صادرات گلستان نخواهد داشت. از سوی دیگر، حسینقلی قوانلو معتقد است مسیر ریلی اینچه‌برون تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد. گفت‌وگوی همشهری با قوانلو را دراین باره بخوانید. 

عراق بازار نخست هدف گلستان در منطقه است. آیا شرایط جدید تاثیری بر تبادلات گلستان و عراق خواهد داشت؟

خیر. با توجه به مرز گسترده با عراق و نیاز عراق به کالاهای ایرانی، عملا مبادله‌های ما و این کشور تغییر نخواهد کرد. طی 6 ماه نخست سال، صادرات گلستان به بازار عراق رشد بالای 28 درصد داشت و در افغانستان و قزاقستان هم رشد بسیار خوبی داشتیم.  از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت دلار، صادرکنندگان استان و همچنین طرف‌های عراقی انگیزه بالایی برای تبادل ریالی با عراق دارند. 
بنابراین با تغییر خاصی در بازار عراق رو‌به‌رو نخواهیم شد؟ 
مطمئن هستم در ادامه سال 97 همچنان شاهد افزایش صادرات به عراق خواهیم بود.  
 فکر می‌کنید کریدور ریلی گلستان تا پایان سال به نقش مد نظر شما می‌رسد؟
مرز زمینی ما خوشبختانه کاملا فعال، اما مشکل ما تعویض ریلی و وصل نشدن خط ریلی است. اگر این خط در آینده‌ نزدیک عریض و وصل شود، صادرات از این رمز ریلی برای ما اقتصادی خواهد بود.   
گروهی از شرکت‌های صادرکننده به روسیه معتقدند صادرات دریایی از خزر گران است. مرز ریلی ما چه نقشی برای رفع این مشکلات دارد؟
بله. حمل ‌و ‌نقل دریایی در خزر به‌ویژه به نسبت دریای جنوب گران‌تر است. مطمئن هستم با تحریم‌ها و سخت‌گیری‌های آمریکا کل صادرکنندگان کشور ما به سمت خطوط ریلی حرکت خواهند کرد و اینچه‌برون به‌ویژه برای بازرگانانی که با چین کار می‌کنند یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم خواهد بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید