• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 36984
+
-

ترمیم دستمزد به شورای‌عالی‌کار بازگشت

دستمزد
ترمیم دستمزد به شورای‌عالی‌کار بازگشت

انتظار 4ماهه کارگران برای برگزاری جلسه شورای‌عالی کار و روشن شدن تکلیف‌ ترمیم مزد نتیجه داد و بالاخره دعوتنامه شرکت در جلسه این شورا به‌دست شرکای اجتماعی رسید.

به گزارش همشهری، قرار است عصر سه‌شنبه هفته جاری، نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در جلسه شورای‌عالی کار که به ریاست محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود دور یک میز بنشینند و به بررسی مسائل اقتصادی کارگران بپردازند.  این شورا از زمان استیضاح علی ربیعی جلسه‌ای نداشته و پیرو همین مسئله، موضوع‌ترمیم مزد کارگری نیز به تعویق افتاده است. در تیرماه سال‌جاری که نمایندگان کارگری بررسی راهکارهای جبران افزایش هزینه معیشت کارگری در شورای‌عالی کار را خواستار شدند، بررسی‌ها از افزایش 48.2درصدی هزینه‌ها حکایت داشت اما اینک این عدد به 65درصد رسیده است.

 علی خدایی، عضو کارگری شورای‌عالی کار به همشهری می‌گوید: در جلسه نخست شورای‌عالی کار که در تیرماه برگزار شد نمایندگان کارگری 2 راهکارترمیم دستمزد و احیای ستاد بن را برای جبران هزینه معیشت کارگران پیشنهاد دادند و هنوز نیز این پیشنهاد‌ها را پیگیری می‌کنند. البته پیش ‌از این انوشیروان محسنی‌بندپی، سرپرست موقت وزارت کار گفته بود از آنجا‌ که دولت درصدد توزیع بسته حمایتی بین اقشار کم‌درآمد است، تلاش می‌شود مشکل کارگران نیز از طریق تخصیص این بسته‌ها حل شود تا نیازی به ترمیم دستمزد آنها نباشد که این اظهارنظر واکنش تند نمایندگان کارگری را به همراه داشت. آنها معتقد بودند نیروی کار باید از طریق دستمزد دریافتی امرارمعاش کند نه حمایت مستقیم دولت. با این‌وجود اگر قرار است مشکل معیشتی کارگران از طریق بسته حمایتی رفع شود، این بسته‌ها باید با احیای ستاد بن به قشر کارگر اختصاص یابد.

کارگران نیز از ابتدا بیش از اینکه بر افزایش دستمزد نقدی تأکید داشته باشند، به‌دلیل شرایط نامساعد تولید، احیای ستاد بن و تخصیص کالاهای اساسی با مشارکت دولت و کارفرما را بهترین راهکار می‌دانستند؛ راهکاری که البته باوجود توافق شرکای اجتماعی بر اصل افزایش هزینه‌های معیشت، هنوز مورد قبول آنها واقع نشده است.

   در بودجه 98حواسمان به دستمزد هست

در فراز و نشیب پیگیری کارگران برای ترمیم دستمزد، رئیس‌جمهور نیز در تازه‌ترین اظهارنظر خود از اندیشیدن تمهیداتی در حوزه حقوق دستمزد 98خبر داده است که تا حدی بتواند مشکلات اقتصادی را جبران کند. حسن روحانی در حاشیه جلسه دیروز سران قوا، نقبی هم به تدوین بودجه سال آینده زد و گفت: در بودجه سال آینده برای حقوق و دستمزد پیش‌بینی‌هایی می‌کنیم که بتوانیم تا حدی مشکلات اقتصادی را جبران کنیم. روحانی با اعلام اینکه به‌زودی نخستین بسته حمایتی غذایی بین مردم توزیع می‌شود، افزود: دولت نخستین بسته حمایت غذایی را در‌ماه آبان به افرادی که در فشار بیشتری هستند، پرداخت خواهد کرد و ان‌شاء‌الله این روند تا پایان سال در چند نوبت ادامه می‌یابد تا بتوانیم مشکلاتی را که برای مردم پیش آمده است تا حدی جبران کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید