• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36930
+
-

هزینه‌های تولید روی موج افزایش فزاینده قرار گرفته است

4تصویر ازآینده کسب‌و‌کارها در ایران

کسب‌وکار
4تصویر ازآینده کسب‌و‌کارها در ایران

رضا کربلائی/خبرنگار


مرکز آمار ایران گزارشی از شاخص بهای تولیدکننده در بخش‌های صنعتی، خدمات، گاوداری‌های صنعتی و مرغداری‌های ایران را از بهار 92تا تابستان امسال منتشر کرد که نشان می‌دهد هزینه‌های تولید در ایران روی موج افزایش قرار دارد که انتظار می‌رود بر تورم بخش مصرف اثر بگذارد.
به گزارش همشهری، عبور نرخ تورم تولیدکننده صنعتی ایران در تابستان امسال از مرز 52.8درصد زنگ خطری نه فقط برای فعالان این صنعت که برای مصرف‌کنندگان خواهد بود چرا که بالاترین نرخ تورم از بهار 92تاکنون به شمار می‌رود. هزینه تولید محصولات صنعتی کشور در فاصله فصل‌های بهار 94تا تابستان سال گذشته همواره در کانال 10درصدی نوسان داشته و حتی در برخی فصل‌ها منفی هم شده بود اما روند هزینه‌های تولید در بخش صنعت از زمستان سال گذشته با روندی صعودی مواجه شده‌است.
مرکز آمار ایران می‌گوید یکی از دلایل افزایش شاخص بهای تولیدکننده در بخش صنعت ایران در تابستان امسال نسبت به بهار امسال ناشی از افزایش 29.8درصدی هزینه تولید فلزات اساسی بوده و پس از آن تولید محصولات اولیه آهن و فولاد و تولید محصولات اساسی آلومینیومی و مسی باعث این اتفاق شده است. ازجمله دلایل رشد شاخص بهای تولید صنعتی در ایران طی تابستان امسال، می‌توان به افزایش هزینه تولید صنایع غذایی و آشامیدنی شامل محصولات لبنی، روغن و البته دام و طیور اشاره کرد. براساس آمارهای رسمی هزینه تولید و ارائه خدمات در اقتصاد ایران در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه پارسال 19.7درصد رشد کرده که بالاترین میزان از زمستان 92تاکنون به شمار می‌رود.

احساس تورم در گاوداری‌ها و مرغداری‌ها

شاخص کل قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در تابستان امسال نشان می‌دهد که هزینه تولید این محصولات در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال 33.61درصد افزایش یافته و تمامی استان‌های ایران شاهد افزایش قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی مرغداری‌ها بوده‌اند؛ به‌گونه‌ای که استان‌های گیلان و کردستان به‌ترتیب با 58.29و 57.34درصد بیشترین نرخ تورم را در تابستان امسال نسبت به بهار امسال تجربه کرده‌اند و نرخ تورم تولید محصولات مرغداری‌های صنعتی در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال استان تهران با 77.22درصد رکورددار شده است. شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی ایران در تابستان امسال نسبت به بهار امسال 26.10درصد و نسبت به تابستان پارسال 40.31درصد افزایش یافته است. ارزیابی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال، هزینه تولید گاو تلیسه 46.14درصد، گاو شیری 12.47درصد، گاو نر داشتی 25.85درصد، گوساله پرواری 48درصد، گاو حذفی شیری 47.6درصد، گوساله نر زیر چهارماه 41.26درصد و هزینه تولید شیر گاو هم 39.94درصد رشد کرده است. مقایسه نرخ تورم نقطه به نقطه محصولات گاوداری‌ها و مرغداری‌های صنعتی ایران از بهار 92تا تابستان امسال نشان می‌دهد که فعالان صنعت مرغداری صنعتی ایران در سال‌های اخیر شاهد نوسان به نسبت شدید‌تری در برآورد هزینه‌های تولید نسبت به فعالان صنعت گاوداری‌های صنعتی بوده‌اند. نرخ تورم نقطه به نقطه 40.3درصدی تولید محصولات گاوداری‌های صنعتی در تابستان امسال بالاترین میزان از تابستان 92و نرخ تورم نقطه به نقطه 33.6درصدی هزینه تولید محصولات مرغداری‌های صنعتی در تابستان 1397هم بالاترین میزان از زمستان 92تاکنون بوده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید