• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36900
+
-

فرانسه به‌دنبال تشکیل ارتش اروپایی

امانوئل مکرون معتقد است ارتش اروپایی، در برابر روسیه، چین و حتی ایالات متحده آمریکا باید از اروپا دفاع کند

فرانسه به‌دنبال تشکیل ارتش اروپایی


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی به فرانسه سفر می‌کند که رئیس‌جمهور این کشور، خواستار تشکیل ارتشی مستقل برای دفاع از اروپا در مقابل هر کسی، ازجمله آمریکا شده است.

به گزارش گاردین، برنامه ترامپ برای سفر به پاریس، جمعه شب شروع شد. شرکت در رژه پاریس و ملاقات دو‌نفره با مکرون، بخشی از سفر او هستند. مکرون، 2 روز قبل از میزبانی از ترامپ، ضمن تأکید بر تشکیل «ارتش اروپایی واقعی» گفته بود که این نیروی نظامی مشترک اروپایی، باید بتواند از این قاره در مقابل چین، ‌روسیه و حتی آمریکا دفاع کند. مکرون از زمانی که وارد کاخ الیزه شد این ایده را پیگیری می‌کند و پنجشنبه، وزرای دفاع اروپا برای نخستین‌بار در نشستی مشترک در پاریس در این‌باره صحبت کردند.

سفر ترامپ به فرانسه، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که او نه‌تنها با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به‌صورت جداگانه ملاقات نخواهد کرد، ‌که در نشست صلحی هم که به ابتکار مکرون برگزار می‌شود حاضر نخواهد بود. مکرون گفته است «نشست صلح پاریس» با این هدف برنامه‌ریزی شده که از اشتباهاتی که منجر به شروع جنگ جهانی اول شد جلوگیری شود. غیبت ترامپ در این نشست، نشانه دیگری از سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه اوست. این سیاست‌ها، بارها متحدان اروپایی آمریکا را رنجانده و احتمالا یکی از عواملی است که مکرون را به فکر تشکیل ارتش اروپایی انداخته است.

ترامپ پیش‌تر اتحادیه اروپا را «دشمن آمریکا» خوانده و بیشتر از آلمان و فرانسه - متحدان قدیمی کشورش در اروپا- با کشورهای لهستان و مجارستان که حاکمانی راستگرا دارند روابط گرمی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید