• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36874
+
-

ایران و آمریکا جدال لفظی در اوج

ظریف در واکنش به دروغ‌های پمپئو درباره مسئله یمن و تحریم‌ها خطاب به او نوشت: شرم نمی‌کنید؟

دیپلماسی
ایران و آمریکا جدال لفظی در اوج

با گذشت یک هفته از زمان اجرای تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران جنگ لفظی بین سران ایران و آمریکا شدت گرفته است. در پی اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا علیه ایران، وزیر خارجه ایران به فاصله یک ساعت 2بار همتای آمریکایی‌اش را در توییتر مورد خطاب و عتاب قرار داد.

ایران و آمریکا در 40سال گذشته با وجود نداشتن رابطه دیپلماتیک بارها از طرق مختلف با یکدیگر تبادل پیام داشته‌اند اما با توسعه فضای مجازی مقامات 2کشور عیان‌تر از همیشه یکدیگر را مورد خطاب قرار می‌دهند؛ حتی در دوران انجام مذاکرات بین ایران و 1+5 مقامات 2کشور بارها از طریق فضای مجازی به‌خصوص توییتر اقدام به ارسال پیام می‌کردند.

محمدجواد ظریف در توییتر خود با لحنی تمسخرآمیز وزیر خارجه آمریکا را خطاب کرد و نوشت: «می‌دونی چیه آقای پمپئو؟! اصلا خود یمنی‌ها مسئول قحطی‌ای هستند که با آن مواجهند!! آنها باید به اذناب قصاب شما که میلیاردها دلار برای بمباران اتوبوس مدارس آنها مصرف می‌کنند و میلیون‌ها برای کاهش مشکل قحطی؛ اجازه می‌دادند که بدون هیچ مقاومتی نابودشان کنند. آیا شرم ندارید؟»

وزیر خارجه سپس توییت قبلی خود را تکمیل و تأکید کرد: درست مثل یمن، آقای پمپئو ایران را مسئول عواقب تحریم‌های غیرقانونی آمریکا که مانع دسترسی مردم ایران به سرویس‌های بانکی برای غذا و دارو شده قلمداد می‌کند. طبیعتا ما اینها را برای مردم خود با وجود تلاش‌های آمریکا فراهم خواهیم کرد ولی آمریکا باید برای جنایات علیه بشریت، علیه مردم ایران و یمن مؤاخذه شود.

این پاسخ ظریف واکنشی به مصاحبه پمپئو با بی‌بی‌سی است؛ جایی که مقام آمریکایی مدعی شده بود ایران عامل ویرانی و گرسنگی در یمن است و عربستان سعودی میلیون‌ها دلار برای کاهش این مخاطرات هزینه می‌کند!

پمپئو در نشست خبری برای اعلام بازگشت تحریم‌های ایران گفته بود: ایران در دوران دولت دونالد ترامپ هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.
سیدعباس عراقچی در واکنش به این دست ادعا‌ها بیان کرد: ما گرفتار تحریکات پمپئو و دیگر همفکران او نخواهیم شد. جمهوری اسلامی ایران تا امروز حرکت بسیار هوشمندانه و خرمندانه‌ای داشته است و بدون آنکه دچار احساسات شویم پیش رفته‌ایم.

معاون سیاسی وزیر خارجه در پاسخ به این گفته پمپئو که ایران به شرایط هسته‌ای خود در پیش از برجام بازنخواهد گشت، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند تا زمانی در برجام می‌مانیم که برای ما منافعی به‌دنبال داشته باشد و آن زمان که منافع برجام برای ما کمتر از حد انتظار باشد برای خروج از آن لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد. این یک اصل کاملا مشخص است، آمادگی، اراده و تواناهایی‌های لازم را در این زمینه داریم و پمپئو مطمئن باشد که ما براساس منافع خودمان تصمیم‌گیری می‌کنیم نه براساس توهمات ایشان و همفکرانشان.

مقامات آمریکایی همزمان با اجرای تحریم‌های 13آبان بارها مدعی شده‌اند که هدف این تحریم‌ها مردم ایران نیستند؛ درحالی‌که ازجمله محورهای اصلی دور جدید تحریم‌های آمریکا هدف قرار دادن بخش‌های حمل‌ونقل بوده است.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص این ادعای وزیر خارجه آمریکا در توییتر نوشت:‎ پمپئو باز هم دروغ می‌گوید! آیا با تحریم فروش هواپیمای مسافربری به ایران می‌خواهند امنیت مسافران ایرانی را افزایش دهند؟!

علاوه بر پمپئو، برایان هوک، ‌نماینده آمریکا در امور ایران در اظهاراتی مشابه با این ادعا که هدف تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دولتمردان این کشور هستند و نه مردم ایران، از کشورهای جهان درخواست کرد که از پهلوگرفتن کشتی‌های ایرانی در بنادر خود جلوگیری کنند. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن در این رابطه در کانال تلگرامی‌اش نوشت: بدون شک ایران به دلیل خواست غیرقانونی آمریکا نمی‌تواند از فعالیت ناوگان کشتی‌های خود برای صدور نفت و همچنین صادرات و واردات کالاهای تجاری و صنعتی ممانعت کند و قطعا آمریکا مسئول ایجاد هر حادثه‌ای در دریا خواهد بود.

در پی این اظهارات، سفارت ایران در لندن با ارسال نامه‌ای به دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی ضمن محکومیت این اقدام آمریکا، آن ‌را نقض معاهدات بین‌المللی دریانوردی به‌ویژه پیرامون ایمنی دریا خوانده و ‌خواستار بررسی موضوع در اجلاس شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی شده است.

آنها دروغ می‌گویند

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات برایان هوک مبنی بر اینکه مردم ایران هدف تحریم نیستند و صادرات اقلام دارویی به ایران مشمول تحریم قرار ندارد با بیان اینکه بسیاری از دولتمردان در حاکمیت کنونی آمریکا اینگونه سخنان نادرست و غلط را مطرح کرده‌اند، گفت: بسیاری از مردم ایران و جهان می‌دانند که نه‌تنها کسی که این سخنان را مطرح کرده بلکه بسیاری از حاکمان ایالات متحده آمریکا از درد بزرگ عدم‌آگاهی، خودشیفتگی، توهم مزمن و حاد و نداشتن حرف و سخن از سر خرد، اندیشه و راستی رنج می‌برند و به جای برگزیدن سکوت و خاموشی، هذیان‌گویی و دروغ‌پردازی را از سر ناچاری اختیار کرده‌اند و با نیرنگ و فریب تلاش می‌کنند به اقدامات خصمانه و ظالمانه خود علیه ملت ایران رنگ و لعابی دروغین بدهند و این اقدامات را در پس الفاظی نادرست به‌عنوان اقدامی در جهت منافع مردم ایران جلوه دهند.

بهرام قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آمریکایی‌ها ماه‌هاست که از یک سو فریاد اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها علیه دولت و ملت ایران را سر می‌دهند و از دیگر سو می‌کوشند که با کلامی دروغین اعلام کنند که اقدامات آنها علیه ملت ایران نیست، گفت: آنها به دروغ می‌گویند که در پی تحریم اقلام غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی نیستند؛ پس احتمالا آنها تحدید و تهدیدات خود را برای خوشبختی و رفاه ایرانیان می‌خواهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید