• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36827
+
-

بازی «تاج» و تخت ادامه دارد

بازی «تاج» و تخت ادامه دارد

بعد از مدت‌ها کشمکش و خبرهای مختلف درخصوص قانون بازنشسته‌ها، هنوز تکلیف مهدی تاج و فدراسیون فوتبال دقیقا مشخص نیست و با وجود تأکید رئیس مجلس، کماکان تاج تلاش می‌کند تا خودش و تنی چند از اعضای هیأت‌رئیسه را در ساختمان سئول نگه دارد.
 
 فدراسیون‌های مشمول
براساس قانونی که 24شهریورماه ابلاغ شده، دستگاه‌های دولتی فقط تا 26آبان فرصت دارند که درصورت استعفا نکردن بازنشسته‌ها آنها را از کار برکنار کنند. در لیست بلندبالای مدیران بازنشسته، نام 13رئیس فدراسیون هم وجود داشت که هفته گذشته 2نفر از آنها داوطلبانه استعفا کردند اما به‌نظر می‌رسد دیگر روسای فدراسیون‌ها ازجمله فدراسیون فوتبال برای فرار از این قانون به‌دنبال راه‌حل هستند.
 
 کواکبیان: فدراسیون فوتبال شامل قانون است
«فدراسیون فوتبال یک نهاد غیردولتی است و شامل این قانون نمی‌شود.» تمام تلاش‌های تاج و توجیهات او برای ماندن بر پایه همین یک جمله بنا شده است. اما هفته گذشته کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که اگر فدراسیون فوتبال از دولت بودجه می‌گیرد، باید از قانون عدم‌به‌کارگیری بازنشسته‌ها نیز تبعیت کند. او گفت: «اگر فدراسیون فوتبال جزو مؤسسات عمومی است و از بودجه دولت استفاده می‌کند، باید حتما جوانان جای بازنشسته‌ها را بگیرند. عدم‌تمکین مدیران فدراسیون فوتبال از این قانون، خلاف است و به‌عنوان نماینده مجلس روی این موارد نظارت می‌کنیم.»

   از نامه‌نگاری تا دیدار با رئیس مجلس
اما تاج همچنان اعتقاد دارد فدراسیون فوتبال باید استقلال خود را حفظ کند و نامه‌نگاری‌هایی هم در این راستا انجام داده است. نامه‌نگاری‌هایی که بازتاب زیادی هم در خبرگزاری‌ها داشت. اما فدراسیون فوتبال در پاسخ به این اخبار توضیحاتی ارائه کرد و در سایت رسمی خود مدعی شد رئیس و اعضای هیأت‌رئیسه این فدراسیون هیچ نامه‌ای به وزارت ورزش و جوانان، دولت یا هیچ نهاد دیگری برای ماندن در سمت خود ارسال نکرده‌اند! اگرچه این تمام ماجرا نبود و دیدار با رئیس مجلس گام بعدی برای تاج و اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون برای بقا در جایگاه خود بود.

   فصل‌الخطاب از زبان لاریجانی
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس و اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال به صراحت بر مشمول بودن این فدراسیون تأکید کرد و گفت: «شمولیت این قانون فقط مربوط به مؤسسات دولتی نمی‌شود بلکه هر مؤسسه‌ای که به‌نحوی از بودجه‌های دولتی استفاده می‌کند، مشمول قانون خواهد شد و چون در این امور فدراسیون‌های ورزشی نیز به‌نحوی در فهرست مؤسسات عمومی غیردولتی گنجانده می‌شوند، مشمول قانون خواهند بود. اصولا این مسئله یک نوع قانونگذاری داخلی بوده و ارتباطی به دخالت دولت در فدراسیون ندارد.»
لاریجانی در پاسخ به نامه‌ای که فدراسیون فوتبال از فیفا برای مجلس شورای اسلامی ارسال کرده نیز گفت: «معاونت قوانین مجلس نیز همزمان با نامه‌ای که شما از فیفا برای بنده ارسال کردید، درخصوص دولتی یا غیردولتی بودن فدراسیون‌ها و قانون اخیر مجلس گزارش مبسوطی را ارائه کرده است که درخصوص قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان صراحتا اعلام شده فدراسیون فوتبال به ۵دلیل مشمول این قانون خواهد شد. بنابراین مدیران فدراسیون‌ فوتبال بدون دخالت دولت و براساس اساسنامه فدراسیون فوتبال برگزیده می‌شوند ولی شامل قانون بازنشستگی خواهند شد.» اما با وجود این اظهارنظر صریح، باز هم لاریجانی پایان ماجرا را کمی باز گذاشت و گفت: «اینکه آیا شما در آینده بتوانید از قانون خود را مستثنی کنید یا خیر، موضوع دیگری است که نیازمند طرح و لایحه‌ای مجزاست و یقینا به زمان اجرای قانون فعلی نخواهد رسید.»

   داستان ادامه دارد
گویا استناد قانون به اساسنامه سال1342فدراسیون فوتبال بوده و با توجه به اساسنامه جدید این فدراسیون، تکلیف رئیس را اعضای مجمع باید مشخص کنند و این تنها راه گریزی بود که سایر اعضای هیأت‌رئیسه در دیدار با رئیس مجلس مطرح کردند تا بررسی مجددی بر این موضوع صورت گیرد. هرچند تفسیرهای متفاوتی از این قانون مطرح شده بود اما در نهایت با استفساریه شفاهی رئیس مجلس در جلسه با هیأت‌رئیسه فدراسیون، ظاهرا مدیران بازنشسته فدراسیون فوتبال نیز تعیین تکلیف شده و مکلف به اجرای قانون هستند. با این حال در پایان دیدار با لاریجانی، اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون با تأکید بر مواضع قبلی خود، درخواست بررسی مجدد این موضوع را با حضور 3تن از اعضای هیأت‌رئیسه داشتند که رئیس مجلس نیز با این درخواست موافقت کرد. به گفته تاج، قرار است مقامات حقوقی مجلس، دیوان محاسبات، وزارت ورزش و... در دیدار روز یکشنبه در این خصوص صحبت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید