• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3666
+
-

گزارشی از برگزیدگان هفتادوپنجمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب

3بیلبورد با 4جایزه

سینما
3بیلبورد با 4جایزه

 مراسم جوایز سالانه انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) بامداد دوشنبه در هتلی در بورلی هیلز کالیفرنیا برگزار شد. افشاگری‌ها درباره مزاحمت جنسی در هالیوود بر مراسم گلدن گلوب سایه انداخته بود. بسیاری از زنان شرکت‌کننده در جوایز گلدن گلوب در حمایت از جنبش «من هم همینطور» با لباس‌های سیاه در مراسم شرکت کردند. همچنین تعدادی از ستاره‌های حاضر در مراسم روی لباس خود دکمه «تایمز آپ» زده بودند. این اقدام ابتکاری از هفته پیش برای مبارزه با مزاحمت در محیط کاری راه افتاد.

مراسم گلدن گلوب چند‌ماه بعد از آن برگزار شد که ده‌ها قربانی، چهره‌هایی چون هاروی واینستین تهیه‌کننده، کوین اسپیسی، چارلی رز، لوییس سی‌کی و... را به سوءاستفاده جنسی متهم کردند. ست مایرز، مجری مراسم در صحبت‌های آغازین خود مشخصا به وودی آلن، اسپیسی و واینستین اشاره کرد و درباره غیبت واینستین که با حدود 70 اتهام رفتار ناشایست جنسی روبه‌روست، گفت: نگران نباشید. او 20سال دیگر برمی‌گردد و نخستین کسی خواهد شد که موقع پخش فیلم یادبود درگذشتگان سال، هو می‌شود!

  در بخش سینما، فیلم «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» به کارگردانی مارتین مک‌دونا که در 6 بخش نامزد جایزه گلدن گلوب بود در 4بخش ازجمله بهترین فیلم درام پیروز شد. این فیلم جوایز بهترین بازیگر زن درام (فرانسیس مک‌دورمند)، بهترین بازیگر مرد مکمل (سام راک‌ول) و بهترین فیلمنامه (مارتین مک‌دونا) را نیز از آن خود کرد. کمدی سیاه «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» که یکی از گزینه‌های جدی فصل جوایز سینمایی است، نخستین بار در دنیا سپتامبر پیش در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد. فیلم بعدا در جشنواره فیلم تورنتو نیز جایزه فیلم برگزیده تماشاگران یا جایزه انتخاب مردم را از آن خود کرد.

فرانسیس مک‌دورمند در سخنرانی بعد از دریافت جایزه با اشاره به اهمیت افشاگری زنان هالیوودی علیه متجاوزان جنسی گفت: «دیدگاه‌های سیاسی‌‌ام را پیش خودم نگه می‌دارم، اما امشب، بودن در این مراسم واقعا فوق‌العاده است چون این بخشی از یک تغییر در ساختار قدرت در صنعت‌ سینما است. به من اعتماد کنید. زنانی که امشب در این مراسم حضور دارند برای غذا نیامده‌اند. ما برای کار آمده‌ایم.»

اما قدرت صحبت‌های اپرا وینفری بازیگر، مجری و تهیه‌کننده وقتی روی سن آمد برای خیلی‌ها شایسته تقدیر بود. او نخستین زن سیاهپوست است که جایزه سسیل بی.‌دمیل را به‌خاطر خدمات چشمگیر خود به دنیای سرگرمی دریافت کرد. وینفری در سخنان خود از بی‌عدالتی نژادی و سوء‌استفاده جنسی گفت و صداقت رسانه‌های خبری را زیر سؤال برد.

  در بخش دیگر مراسم، «شکل آب» به کارگردانی گی‌یرمو دل تورو که با 7نامزدی پیشتاز نامزدهای جوایز گلدن گلوب امسال بود، در دو بخش بهترین کارگردان و بهترین موسیقی (الکساندر دپلا) جایزه گرفت.

داستان فیلم در سال 1962 و در دوران جنگ سرد روی می‌دهد. یک نظافتچی و همکارش که در یک آزمایشگاه دولتی مشغول کار هستند در یک مخزن آب مخلوقی دوزیست کشف می‌کنند. نظافتچی از روی تنهایی با مخلوق دوست می‌شود و... سالی هاوکینز، مایکل شانون، ریچارد جنکینز و اکتاویا اسپنسر در این فیلم فانتزی-رمانتیک بازی می‌کنند که سپتامبر پیش برنده جایزه شیر طلای هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز شد.

  «لیدی برد» به کارگردانی گرتا گرویگ که در 4بخش شانس دریافت جوایز گلدن گلوب را داشت در دو بخش بهترین فیلم موزیکال یا کمدی و بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی (سرشا رونان) جایزه گرفت. این فیلم ماجراهای زنی جوان را در کالیفرنیای جنوبی دنبال می‌کند.

گری اولدمن برای بازی در فیلم «سیاه‌ترین ساعت» به کارگردانی جو رایت جایزه بهترین بازیگر مرد درام را برد. او در این فیلم نقش وینستون چرچیل نخست‌وزیر بریتانیا را بازی کرده است. فیلم نخستین روزهای نخست‌وزیری چرچیل را به تصویر می‌کشد، زمانی که در آغاز جنگ جهانی دوم، او برای مقابله با آدولف هیتلر با یک لحظه حیاتی روبه‌رو شد.

  جایزه بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی به جیمز فرانکو برای «هنرمند فاجعه» به کارگردانی خودش اعطاء شد. او در این فیلم نقش تومی وایسو بازیگر و کارگردان فیلم مستقل وکالت «اتاق» (2003) را بازی می‌کند.

  آلیسن جنی برای «من، تونیا» جایزه بهترین بازیگر زن مکمل را دریافت کرد. این فیلم درباره تونیا هاردینگ قهرمان اسکیت‌بازی (با بازی مارگو روبی) است.

  «کوکو» از شرکت‌های دیزنی و پیکسار انیمیشن استودیوز برنده جایزه بهترین فیلم انیمیشن شد. این فیلم به کارگردانی لی آنکریچ و آدریان مولینا داستان میگل پسری 12ساله را روایت می‌کند که می‌خواهد یک موزیسین ماهر شود.

  جایزه بهترین فیلم خارجی‌‌زبان به فیلم آلمانی «محوشدگی» به کارگردانی فاتح آکین آلمانی-ترکیه‌ای رسید. این فیلم برای نخستین‌بار در دنیا امسال در بخش مسابقه رسمی هفتادمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و دایان کروگر بازیگر آلمانی - آمریکایی برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. داستان تریلر «محوشدگی» در هامبورگ روی می‌دهد و کروگر نقش زنی را بازی می‌کند که بعد از یک بمب‌گذاری که باعث کشته شدن همسر و پسرش می‌شود، به‌دنبال انتقام است.

محوشدگی یکی از 9فیلم راه‌یافته به مرحله بعدی انتخاب نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار است. «پست» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ که در 6 بخش شانس دریافت جوایز گلدن گلوب را داشت، در هیچ بخشی برنده نشد. «با اسم خودت به من زنگ بزن»، «دانکرک» و «برو بیرون» از دیگر فیلم‌های مطرح فصل جوایز هستند که گلدن گلوب امسال را دست خالی ترک کردند.

  در بخش تلویزیون، سریال کوتاه «دروغ‌های کوچک بزرگ» از شبکه اچ‌بی‌او که با 6 نامزدی پیشتاز بود، با پیروزی در 4بخش ازجمله بهترین سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کرد. 3بازیگر این فیلم شامل نیکول کیدمن، الکساندر اسکارسگارد و لورا درن نیز در بخش‌های بازیگری پیروز شدند.

   به گزارش هنرآنلاینکیدمن که در «دروغ‌های کوچک بزرگ» نقش یک قربانی خشونت خانگی را بازی می‌کند، ابراز امیدواری کرد این سریال چالش‌هایی را که زنان چه در خانه و چه در محل کار با آن روبه‌رو هستند، همچنان در معرض توجه قرار بدهد. او گفت: «شخصیتی که نقش او را بازی کردم بیانگر چیزی است که هم‌اکنون در مرکز بحث‌های ما قرار دارد: سوء‌استفاده. باور دارم و امیدوارم که بتوانیم با داستان‌های خود و نوع بیان آن، شرایط را عوض کنیم.»

  2سریال «سرگذشت ندیمه» و «خانم مایسل شگفت‌آور» نیز هر یک دو جایزه گلدن گلوب دریافت کردند.

گلدن گلوب از معدود جوایزی است که هر سال دستاوردها را در 2بخش فیلم‌های سینمایی و آثار تلویزیونی مورد تقدیر قرار می‌دهد. گلدن گلوب پس از اسکار مهم‌ترین جایزه سینمایی در آمریکاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :